achtergrondafbeelding

4 reacties

  1. Wim Schermer schreef:

    @Pjotr,
    1. Waterstof wordt hier geproduceerd voor 1,90 euro per kg. Waarom kost het aan de pomp dan 8 euro excl. btw? Het maken van waterstof kent thermodynamische grenzen. Bij SMR wordt 30% verloren in het proces. Bij elektrolyse is 65 kWh nodig voor het maken van 1 kg waterstof.
    2. Onzin, lees mijn reactie.
    3. Een accu wordt ’s nachts geladen. Een Tesla semi, 40-tons truck, krijgt een bereik van bijna 1000 km. Zoveel kan een chauffeur niet in een dag rijden.
    4. Geloof jij in sprookjes, kom dan met een geverifieerde bron.
    5 Waterstof gaat nooit gebruikt worden voor grootschalige opslag. Netbalancing door heel Europa, met dank aan UHVDC verbindingen maken opslag overbodig. En bovendien blijven er, zelfs na 2050 nog veel gascentrales draaien.
    6. Ja, voor accu’s zijn grondstoffen nodig. En weet je wat er in een brandstofcel zit? Platina, iridium en nog zo wat heel moeilijk te verkrijgen grondstoffen.

  2. Pjotr schreef:

    @Wim Schermer
    1. Waterstof gaat dalen in prijs als er meer van gemaakt wordt en de productiemethoden verbeteren.

    2. Minder laadvermogen door zware accu’s verminderen de winst ook.

    3. Lange laadtijden verminderen de winst ook. Tijd is geld.

    4. De efficiency van waterstof neemt toe. In China is bijvoorbeeld een vloeistof uitgevonden die waterstof als een spons opneemt en makkelijk afgeeft. Het transport hoeft niet meer onder grote druk.

    5. Waterstof is de enige manier om grote hoeveelheden groene stroom op te slaan. Dan ligt het voor de hand om dit ook in (vracht-)auto’s te gebruiken.

    6. Voor de enorme accu’s in een electrische vrachtauto zijn enorm veel grondstoffen nodig.

  3. Peter schreef:

    Wim, alleen Shell heeft baat bij waterstof. Vreselijk bedrijf. Maar zij gaan uiteindelijk wel failliet.

  4. Wim Schermer schreef:

    Hoeveel transportondernemers gaan 84 eurocent betalen voor een km rijden op waterstof als de diesel kilometer 42 eurocent kost?
    Waterstof is uit milieu overwegingen beter dan diesel, maar zeer veel slechter dan elektrische trucks.
    Waterstof trucks zijn flink duurder dan diesel en zelfs elektrische trucks.
    De class 8 trucks, de zwaarste 40-tons trucks, mogen in elektrische uitvoering 2 ton zwaarder treingewicht hebben. Hiermee kan een Tesla Semi precies evenveel vracht vervoeren als een dieseltruck. Een kilometer met die elektrische truck met een bereik van meer dan 800 kilometer gaat rond 10 cent kosten.

    Transportondernemers zijn blij met enkele centen netto marge per gereden km. Als waterstof iedere kilometer 42 cent duurder maakt, gaat het bedrijf failliet.
    Lees het maar eens na op:
    http://www.waterstofgate.nl/Praktijk/Businesscase-Bussen-verbruik/


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen