achtergrondafbeelding

4 reacties

  1. Oscar vaan den Bogert schreef:

    De stelling dat een waterstof auto geen batterij heeft is onjuist. De Toyota Mirai heeft gewoon een accu pakket.
    Tijdens het remmen en gas loslaten wordt energie gegenereerd, deze wordt dus opgeslagen in de accu, als een Pruis.
    Van opgewekte remenergie kan dus geen waterstof worden gefabriceerd.

  2. Alex van Mullem schreef:

    De Toyota Mirai is een auto van het formaat BMW 5-serie of Audi A6. De Tesla Model 3 is een auto van het formaat BMW 3-serie of Audi A4. De Toyota Mirai stamt uit 2014, de Tesla Model 3 uit 2017. Beetje flauwe vergelijking dus. Daar komt bij dat de brandstofceltechnologie de komende 5 jaar belangrijk beter gaat worden.

    Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zeker niet anti BEV, maar er wordt te vaak en te veel puur naar de theoretische cijfertjes gekeken. Dat de actieradius en de laadtijd bij een BEV door koude weersomstandigheden behoorlijk verslechteren wordt vaak gebagatelliseerd. Het lagere rendement in de vorm van warmteverlies bij een brandstofcel kan fijn benut worden om het auto interieur te verwarmen. Bij een BEV kost dit energie uit een batterij die het onder die omstandigheden toch al moeilijker heeft.

    In de praktijk liggen de efficiëntie van een BEV en een FCEV dan ook dichter bij elkaar dan menigeen denkt, en dit verschil zal de komende 5 jaar belangrijk krimpen. Er wordt bijna altijd alleen maar naar het rendement van de aandrijflijn gekeken. Men zou ook eens moeten kijken naar het voertuigrendement.

    Steeds zijn er weer ondeskundige en kortzichtige lieden die de brandstofceltechnologie gewoonweg niet willen begrijpen.

  3. Wim Schermer schreef:

    Een Toyota Mirai rijdt 100 km op een kilo waterstof. Schoon waterstof maken met elektrolyse kost 65 kWh per kg waterstof.
    Op die 65 kWh rijdt een Hyundai Kona of een Tesla Model 3 ruim 390 km. Je kunt dus vier elektrische auto’s laten rijden met dezelfde energie als één waterstof auto.
    Dit is grootschalig vernietigen van duurzame energie.
    En het grootste bezwaar is dat duurzame stroom die in een elektrolyser wordt gebruikt vervolgens zorgt voor verdringing naar fossiele opwekking. Dat gaat per saldo 5x zoveel CO2 uitstoot opleveren.
    Het kind wordt met het badwater weggegooid.

  4. T Kikkert. schreef:

    Fabricage van een accu voor een E- auto stoot 17 ton CO2 uit. Bron : ARD documentaire . Waterstof gemaakt uit groene stroom is toch een alternatief.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
BOVAG Garantie BOVAG Omruilgarantie Heldere all-in prijzen
Vind je volgende auto op ViaBOVAG.nl. Op viaBOVAG.nl hebben alle auto's BOVAG Garantie. Altijd.

[count] Occasions hebben we voor je gevonden