Toyota Mirai legt recordafstand af op één tank waterstof: 1.360 kilometer
5 minuten tanken en weer gaan
Het grootste voordeel van een waterstofauto is dat je hem binnen 5 minuten kunt voltanken. En nu blijkt bovendien dat je dat niet eens zo vaak hoeft te doen.
Waterstofauto
De Toyota Mirai heeft een vermelding in het Guinness Book of Records te pakken. In het zuiden van Californië legde de waterstof aangedreven sedan een de recordafstand af op een enkele tank waterstof: 1.360 kilometer. Dat is ruim twee keer de officiële WLTP-actieradius van 650 kilometer van de Mirai.
Zuinige rijders
Tijdens de recordpoging zaten Wayne Gerdes en Bob Winger achter het stuur. Met de huidige benzineprijzen wil je deze twee heren als chauffeur hebben, ze zijn namelijk expert op het gebied van zuinig rijden. In het verleden hebben ze meerdere zuinigheidsrecords gevestigd door heel slim en rustig te rijden.
Tijdens de rit verbruikte de Mirai 5,6 kg aan waterstof. Waterstof tank je namelijk niet per liter maar per kilo en de Mirai is voorzien van drie waterstoftanks, met dus een totale capaciteit van 5,6 kg.
Route
Het duo vertrok met de Toyota Mirai vanaf het Toyota Research Center in Gardena en reed via Santa Barbara naar San Diego, in het uiterste zuidwesten van Californië. Die route werd de volgende dag via een andere weg in omgekeerde richting gereden.
CO2-uitstoot
Gerders en Winger legde de eerste dag een afstand van 761 kilometer af en 599 kilometer op de tweede dag. Daarbij werd de spits niet vermeden en de buitentemperatuur varieerde tussen de 18 en 28 graden Celsius. In vergelijking met een gemiddelde benzineauto is tijdens de recordrit 301,2 kg aan CO2-uitstoot bespaard.
Verbetering
Het vorige afstandsrecord voor waterstofauto’s werd eerder dit jaar gezet, ook in een Toyota Mirai. Toen vond de emissievrije rit plaats op de openbare wegen ten zuiden van Parijs en haalde de auto met één tankbeurt een afstand van 1.003 kilometer.
rumalaya pill – endep tablet buy generic elavil online
oral diclofenac 50mg – aspirin 75mg pills aspirin price
oral mebeverine – mebeverine cost buy pletal pills for sale
order celecoxib 100mg without prescription – order urispas sale indomethacin capsule
cost probenecid 500 mg – buy tegretol 200mg for sale tegretol oral
order gabapentin 100mg for sale – order gabapentin 100mg sale order azulfidine online cheap
buy besifloxacin eye drops for sale – buy sildamax sale brand sildamax
generic lasuna – buy generic diarex over the counter himcolin drug
Het genoemde voordeel dat je een waterstofauto in 5 minuten kunt voltanken geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. Vanwege de hoge druk die nodig is bij waterstof, moeten de tanks weer op druk worden gebracht nadat er een auto heeft getankt. Hierdoor moet de volgende auto wachten en zo komt het aantal autos dat je per uur kunt tanken op ongeveer 3 stuks. Minder dus dan bij een EV.
Als het gaat om het besparen van het milieu moet je zeker geen waterstofauto nemen. Dat geldt eigenlijk ook voor elektrisch rijden. Hoewel elektrisch rijden qua milieu mogelijk beter is dan waterstof (het rendementsverlies van waterstof staat tegenover de milieubelasting van batterijen qua gewicht en het winnen zeldzame metalen), is het (fijnstof)uitstootvoordeel vooral een kwestie van het verplaatsen van het probleem (van de stad naar de centrale). Het is allemaal lood om oud ijzer. Als je echt iets voor het milieu (vergeet het klimaat) wil doen, stop dan met auto rijden.
Een Toyota Mirai is helemaal niet schoon.
Een Mirai tankt 5,6 kg waterstof. Voor de waterstof is 65 kWh per kg nodig.
Er is dus 5,6 x 65 is 364 kWh nodig om één keer de tank van de Mirai te vullen.
Normaal rijdt een Mirai daarmee 560 km.
Als de stroom voor de Mirai in de electrolyser wordt gemaakt, verdwijnt die stroom van het net.
Deze verdringing betekent dat er 364 x 0,556 kg CO2 wordt uitgestoten.
Totaal dus 202,4 kg CO2 uitstoot.
Deel je dit op 560 km, dan kom je op een uitstoot van 361 gram CO2 per km.
De Toyota Mirai is daarmee dus een illegaal voertuig omdat de uitstoot in Nederland niet meer mag bedragen dan 95 gram CO2 per km.
Zelfs de 1.360 km van de recordrit verloopt nog altijd met 202,4 / 1360 is 149 gram CO2 per km.
En zelfs dat is nog meer dan 50% meer dan in Nederland is toegestaan.
Per saldo is de claim dat er 301,2 kg CO2 is bespaard t.o.v. een benzine auto compleet misleidend.
Maar beter op elektriciteit rechtstreeks rijden. Dan rij je 390 km op dezelfde hoeveelheid stroom > waterstof > stroom waar de Toyota Mirai maar 100 km op aflegt.