achtergrondafbeelding

Autozoeker

Smart

Bekijk alle Smart modellen Bekijk al het Smart nieuws

Smart geschiedenis


Eind 1982 besloot de Zwitser Nicholas Hayek, de man achter de Swatch-horloges, dat er een kleine stadsauto moest komen: een tweezitter met hybrideaandrijving die net als zijn kekke horloges op allerlei manieren gepersonaliseerd kon worden. Hayek zocht samenwerking met een autofabrikant en uiteindelijk hapte Daimler-Benz. Samen richtten ze in 1994 de Micro Car Company op en de nieuwe auto werd Smart - een lekker bekkende samentrekking van Swatch Mercedes Art - CityCoupé genoemd.

In Hambach, Frankrijk, werd een fabriekscomplex gebouwd, dat Smartville werd genoemd. Daar konden toeleveranciers hun componenten voor de auto fabriceren en zelf in de Smart inbouwen. Een innovatieve manier van produceren die ook financieel voordelig was voor MCC. Toch had het bedrijf meer geld nodig en Daimler-Benz vergrootte zijn aandeel in MCC tot 81 procent. De Smart CityCoupé zou in maart 1998 worden geïntroduceerd, maar omdat de auto instabiel bleek, werd dat uitgesteld tot oktober, zodat de auto verbeterd kon worden.

Smarts werden verkocht in speciale opvallende glazen torens, waarin de voorraad van de Smart-dealer al van verre was te zien. De van slagvast plastic vervaardigde carrosseriepanelen van de CityCoupé zijn eenvoudig te vervangen; het idee erachter is dat de eigenaar zo heel makkelijk zijn Smart een eigen of nieuw gezicht kon geven. De kleine Smarts werden behoorlijk populair, maar werden vooral als reclameauto door bedrijven ingezet.

Geestelijk vader Hayek was niet tevreden over de uiteindelijke auto. Hij had hybrideaandrijving gewild in plaats van een driecilinder turbomotortje van 600 cm3 en liet zich uitkopen. MCC was nu dus een volledige dochter van Daimler-Benz. In 2000 werd het bedrijf omgedoopt tot Smart GmbH en de CityCoupé heette voortaan Fortwo. De Smart Forfour werd van 2004 tot 2006 bij NedCar in het Nederlandse Born geproduceerd.

Ambitieus: Smart wil vanaf 2020 al een volledig elektrisch modellenaanbod hebben. Alle benzineversies komen dan te vervallen. Vanaf 1 januari 2019 levert het merk in Nederland al uitsluitend de volledig elektrische uitvoeringen.