Waterstof als bron voor elektrische trucks
Oproep aan Europese Commissie: 'Meer investeren in waterstofstations'
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Waterstof verdient maximale aandacht als het gaat om emissievrije mobiliteit. Autofabrikanten en transportsector slaan daarvoor de handen in elkaar. Ze roepen Europese politici op om te investeren in waterstofstations en dan met name voor vrachtauto’s.
Waterstof interessant voor trucks
Vooral voor trucks is waterstof een goed alternatief om elektrisch rijden mogelijk te maken. Dat kan ook met batterijen, maar daarvan zijn er veel nodig voor een vrachtauto. Het extra gewicht vermindert het laadvermogen. Waterstoftanks en een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit, zijn lichter. Bovendien gaat tanken van waterstof even snel als met diesel. Opladen van batterijen kost meer tijd. In de wereld van transport is tijd wel geld.
Meer tankstations nodig
De Europese auto-industrie, verenigd in de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), Hydrogen Europe en de belangenorganisatie voor transport, de International Road Transport Union (IRU), roepen politici in de Europese Commissie op om meer geld vrij te maken voor waterstofstations. Met een Europees netwerk is zwaar transport met waterstoftrucks een boost te geven. De transportsector ziet waterstof als een goed alternatief om aan de verplichtingen voor een lagere CO2-uitstoot te voldoen. Transportbedrijven krijgen daarmee de mogelijkheid om hun rol in de beoogde energietransitie waar te maken.
Alternatief voor diesel
Daar komt bij dat uitstoot van dieselmotoren onder een vergrootglas ligt. Diverse steden willen dieseltrucks om die reden volledig weren en nog louter elektrisch transport toestaan. In Zwitserland gaan binnenkort de eerste trucks op waterstof rijden van Hyundai. Deze Koreaanse producent werkt daar samen met overheid en waterstofindustrie. 1.600 trucks worden in de komende jaren ingezet en er komt een netwerk aan tankstations.
Vol gas waterstofstations bouwen
In Duitsland is de bouw van waterstofstations prioriteit gegeven. Autofabrikanten en energiebedrijven hebben daar het voortouw genomen. Inmiddels staan er verspreid over het land 100 stations. In 2025 moeten het er 400 zijn. Nederland kent op dit moment drie plekken waar waterstof is te tanken. De komende jaren zal dat aantal groeien naar 20. De plannen zijn er.
Emissievrije mobiliteit
“Samen met alle andere alternatieven hebben brandstofcelvoertuigen op waterstof veel potentie om bij te dragen aan de transitie naar emissievrije mobiliteit”, aldus ACEA’s topman Eric-Mark Huitema. “Om die potentie waar te maken is een netwerk van tankstations nodig door heel Europa. Nu zijn er nog maar 125, dus er is nog heel wat werk te doen in de komende jaren.”
Voor trucks volstaat overigens een lagere druk om de waterstoftanks te vullen. Bij een vrachtauto zijn grotere tanks mogelijk dan in een personenauto. 350 bar druk volstaat dan om toch voldoende waterstof mee te kunnen nemen. Bij personenauto’s is 700 bar vereist. Met 350 bar is de actieradius beperkt.
@Pjotr,
1. Waterstof wordt hier geproduceerd voor 1,90 euro per kg. Waarom kost het aan de pomp dan 8 euro excl. btw? Het maken van waterstof kent thermodynamische grenzen. Bij SMR wordt 30% verloren in het proces. Bij elektrolyse is 65 kWh nodig voor het maken van 1 kg waterstof.
2. Onzin, lees mijn reactie.
3. Een accu wordt ’s nachts geladen. Een Tesla semi, 40-tons truck, krijgt een bereik van bijna 1000 km. Zoveel kan een chauffeur niet in een dag rijden.
4. Geloof jij in sprookjes, kom dan met een geverifieerde bron.
5 Waterstof gaat nooit gebruikt worden voor grootschalige opslag. Netbalancing door heel Europa, met dank aan UHVDC verbindingen maken opslag overbodig. En bovendien blijven er, zelfs na 2050 nog veel gascentrales draaien.
6. Ja, voor accu’s zijn grondstoffen nodig. En weet je wat er in een brandstofcel zit? Platina, iridium en nog zo wat heel moeilijk te verkrijgen grondstoffen.
@Wim Schermer
1. Waterstof gaat dalen in prijs als er meer van gemaakt wordt en de productiemethoden verbeteren.
2. Minder laadvermogen door zware accu’s verminderen de winst ook.
3. Lange laadtijden verminderen de winst ook. Tijd is geld.
4. De efficiency van waterstof neemt toe. In China is bijvoorbeeld een vloeistof uitgevonden die waterstof als een spons opneemt en makkelijk afgeeft. Het transport hoeft niet meer onder grote druk.
5. Waterstof is de enige manier om grote hoeveelheden groene stroom op te slaan. Dan ligt het voor de hand om dit ook in (vracht-)auto’s te gebruiken.
6. Voor de enorme accu’s in een electrische vrachtauto zijn enorm veel grondstoffen nodig.
Wim, alleen Shell heeft baat bij waterstof. Vreselijk bedrijf. Maar zij gaan uiteindelijk wel failliet.
Hoeveel transportondernemers gaan 84 eurocent betalen voor een km rijden op waterstof als de diesel kilometer 42 eurocent kost?
Waterstof is uit milieu overwegingen beter dan diesel, maar zeer veel slechter dan elektrische trucks.
Waterstof trucks zijn flink duurder dan diesel en zelfs elektrische trucks.
De class 8 trucks, de zwaarste 40-tons trucks, mogen in elektrische uitvoering 2 ton zwaarder treingewicht hebben. Hiermee kan een Tesla Semi precies evenveel vracht vervoeren als een dieseltruck. Een kilometer met die elektrische truck met een bereik van meer dan 800 kilometer gaat rond 10 cent kosten.
Transportondernemers zijn blij met enkele centen netto marge per gereden km. Als waterstof iedere kilometer 42 cent duurder maakt, gaat het bedrijf failliet.
Lees het maar eens na op:
http://www.waterstofgate.nl/Praktijk/Businesscase-Bussen-verbruik/