Stellantis komt dit jaar nog met bedrijfswagen op waterstof
Hét alternatief voor batterij-elektrisch?
Stellantis introduceert nog dit jaar een lichte bedrijfswagen met waterstofaandrijving. Daarmee is het busje volgens Stellantis het alternatief voor wie een elektrische bedrijfswagen met een grotere actieradius wenst of vaak moet ‘opladen’.
Op de markt van personenauto’s op waterstof zijn Toyota en Hyundai de grote spelers met de Mirai en de Nexo. Stellantis, het bedrijf achter Citroën, Peugeot, Opel en de merken van het voormalige FCA-concern, ziet vooral toekomst voor waterstof in het segment van bedrijfswagens. Sterker nog, die toekomst is eigenlijk nu al, want Stellantis laat weten dat het dit jaar nog een lichte bedrijfswagen met waterstofaandrijving introduceert.
Grote actieradius, snel bijtanken
Het gaat om een waterstofversie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro. Die werden eerder dit jaar al aangekondigd en gaan dus dit jaar nog in (beperkte) serieproductie. Met deze waterstofbusjes richt Stellantis zich op de klanten die willen elektrificeren, maar die ook lange afstanden rijden en/of snel moeten kunnen bijtanken. Dan is een batterij-elektrische bedrijfswagen niet altijd praktisch, maar biedt een waterstof-elektrische bedrijfswagen uitkomst. Bovendien blijft, net als bij de batterij-elektrische versie, het laadvolume volledig behouden.
Toch opladen aan stekker
Stellantis heeft voor de waterstofaandrijflijn gekozen voor een concept dat een goede balans biedt tussen het vermogen van de brandstofcel, inhoud van de waterstoftanks, capaciteit van de batterij en productiekosten. Die batterij is in zekere zin bijzonder, want voor extra actieradius is die indien nodig ook nog oplaadbaar met een stekker. Handig als er even geen waterstoftankstation in de buurt is.
Actieradius
Met alleen de opgeladen batterij zou je zo’n 50 kilometer ver moeten komen. De totale actieradius bedraagt “meer dan 400 kilometer” volgens de WLTP-cyclus. Dat is ruimschoots verder dan de batterij-elektrische uitvoering komt.
Overige specificaties
De overige specificaties nog eens op een rij. De elektromotor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk). De acceleratie van 0-100 km/h duurt 15 seconden, maar dat is voldoende voor in de stad. Bovendien is de eerste acceleratie vanuit stilstand dankzij het direct beschikbare koppel sneller dan bij de brandstofversie. De topsnelheid is begrensd op 130 km/h.
De drie waterstoftanks bieden samen plaats aan 4,4 kg waterstof (onder een druk van 700 bar), de batterij heeft een capaciteit van 10,5 kWh. De waterstoftechniek is volledig in de motorruimte en bodem van de bestelbus geïntegreerd, waardoor het volledige laadvolume van 5,3 tot 6,1 m3 (afhankelijk van lengte-uitvoering) beschikbaar blijft. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.000 kg.
Prijzen?
De waterstofversie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro komt eind dit jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet genoemd. In ieder geval de Opel is in eerste instantie alleen op speciale aanvraag leverbaar, bijvoorbeeld voor wagenparkbeheerders.
Hoe alle elementen van de waterstof-aandrijflijn in de auto zijn verwerkt, zonder de laad- of interieurruimte negatief te beïnvloeden, zie je goed bij het opengewerkte model hieronder.
Waarom is het trekgewicht maar 1000kg
Het probleem zal zijn waar je waterstof kan laden. Dat lijkt mij revolutionair maar allicht nog niet voor morgen.
Mooi , wij zijn bezig samen met een Duits software huis , een reservering- systeem op te zetten om voertuigen te laden voor zowel elektrisch als waterstof.
We hebben ook zelf een Laadstation voor beide technieken en dit volledig met groene energie namelijk ons windgebouw.
Misschien eens kijken of we kunnen koppelen.