Shell en TU Eindhoven verwachten langzame doorbraak elektro-auto’s
Cijfers
Cijfers van het CBS laten zien dat er vorig jaar januari 7.735.547 personenauto’s in Nederland reden. 6.170.127 exemplaren daarvan waren voorzien van een benzinemotor en bij 1.297.113 stuks lag een dieselmotor onder de motorkap. Uit de cijfers blijkt ook dat het aantal personenauto’s in 2025 zal stijgen tot meer dan negen miljoen stuk. Van Breda Vriesman ziet moeilijk in hoe die stijging van het aantal auto’s verwezenlijkt kan worden door puur elektrische auto’s. “Veeleer zal er een scala aan aandrijftechnieken ontstaan die echter allen hun ‘niche’ zullen vinden. De flexibiliteit, beschikbaarheid en hoge energiedichtheid van benzine, diesel, LPG, LNG en biobrandstoffen zal er voor zorgen dat de ‘interne verbrandingsmotor’ nog lang geen museumstuk is.”
Ontwikkelingen
Dr.ir Igo Besselink, universitair docent voertuigdynamiek aan de TU Eindhoven, verwacht ook een langzame verschuiving naar auto’s met een alternatieve aandrijving. “De huidige elektrische gezinsauto’s zijn relatief duur en hebben een beperkte actieradius van circa 100-120 kilometer die ‘s winters als het koud is nog eens afneemt.” De verkoop van elektrische auto’s staat volgens Besselink ook onder druk omdat de conventionele verbrandingsmotor nog steeds in ontwikkeling is. “Bijvoorbeeld het verlagen van het verbruik door het ‘downsizen’ van motoren: dus het kleiner, lichter en aerodynamischer bouwen van een motor slagen de fabrikanten erin om financieel en fiscaal aantrekkelijke schone verbrandingsmotorauto’s te produceren.”
Elektrisch
Besselink ziet echter wel toekomst in elektrische auto’s, mits de energie uit duurzame bronnen (zonnepanelen, windmolens en waterkrachtcentrales) wordt opgewekt. De professor zet tevens kanttekeningen bij de discussie of waterstof niet een duurzamer alternatief is. “Als we kijken naar waterstofauto’s, dan is de vraag hoe efficiënt waterstof kan worden gemaakt. Ook moet de infrastructuur hier nog op worden aangepast. Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas maar “kijkend naar de totale CO2-uitstoot van well-to-wheel (van bron naar auto) is het niet beter dan een auto met een verbrandingsmotor op aardgas,” zegt Besselink. “Daarnaast is aardgas een eindige bron.”
Nog geen reacties