H2 Mobility: 400 waterstoftankstations in 2023
De zes partners van ‘H2 Mobility’ investeren circa 350 miljoen euro in de realisatie van een uitgebreid netwerk van waterstoftankstations in Duitsland. De samenwerkende multinationals – Daimler, Shell, Total, OMV, Air Liquide en Linde – hebben overeenstemming bereikt om het huidige netwerk uit te breiden tot 400 H2-tankstations in 2023.
In het actieplan van H2 Mobility staat dat de eerste honderd tankstations de komende vier jaar al in gebruik worden genomen.
Duitsland telt momenteel vijftien H2-tankstations, terwijl de eerste auto’s met brandstofceltechnologie al vanaf 2015/2016 op de markt worden gebracht. Onder meer Daimler (moederbedrijf van Mercedes-Benz), Hyundai, Toyota, Ford en Nissan hebben aangekondigd binnen enkele jaren een betaalbare FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) op de markt te brengen. Hyundai introduceerde de ix35 Fuel Cell eerder dit jaar al in Nederland.
Als het aan H2 Mobility ligt, kan vanaf 2023 langs Duitse snelwegen om de 90 kilometer waterstof worden getankt. Dat komt overeen met circa tien H2-tankstations per stadsregio. “Rond 2023 zijn langs Duitse snelwegen meer H2-tankstations te vinden dan conventionele pompstations”, aldus Daimler-topman Thomas Weber.
Veel autofabrikanten zien de FCEV als beste lange-termijnoplossing om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Brandstofcelauto’s zetten waterstof om in elektriciteit om de elektromotor te voeden. Daarbij geldt alleen waterdamp als ‘uitstoot’. Het tanken van waterstof is net zo eenvoudig als het tanken van benzine. Met een volle tank kunnen de elektrische auto’s een afstand van honderden kilometers afleggen, zonder dat ze hoeven te worden opgeladen.
chlordiazepoxide and prochlorperazine both increase sedation [url=https://fastpriligy.top/]can you buy priligy over the counter[/url] 2005; Traka et al
Zonde van al die verspilling met de waterstof hype. Smerige vervuilende meuk is het ten opzichte van een accu EV. Met de schijn van schoon.
Seizoenopslag prima, maar dat kan toch netjes in de winter in een Gas 2 Power centrale omgezet worden in stroom.
Desnoods in een vrachtwagen, maar dit wil je echt NIET in een personenauto hebben.
Waarom moeten die 3x zo ineficiente (ten opzicht van accu EV) bommen op wielen zo nodig gepromoot worden?
Ik vraag me ook af of ze het probleem met druk opwekken en meerdere auto’s goed genoeg opgelost hebben, anders is de rij bij een waterstoftankstation straks 10x zo lang als bij een snellader (als iemand die ondingen wil kopen).