GroenLinks wil openbaar vervoer op waterstof stimuleren
Emissieloos OV
Het HyMove-project is een initiatief van de provincie Gelderland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de gemeente Arnhem. Volgens de initiatiefnemers is het stimuleren van waterstoftechnologie essentieel om in de toekomst emissieloos openbaar vervoer te realiseren. “Het schoner maken van ons openbaar vervoer is een van de meest effectieve methodes om de lucht in onze steden weer gezond te maken. Er worden in Nederland interessante experimenten gedaan met elektrisch vervoer, aardgas en waterstof, steeds vaker op flinke schaal. Het is bemoedigd dat de decentrale overheden en het bedrijfsleven hierin durven te investeren”, zei Sap tijdens het bezoek met haar GroenLinks delegatie.
Waterstof of volelektrisch
Sap licht toe dat GroenLinks nog uitzoekt of het stimuleren van OV op waterstof kostenefficiënter is dan het stimuleren van volledig elektrische OV-voertuigen. “Bij waterstof speelt de specifieke vraag welke toegevoegde waarde deze op zich superschone energiedrager heeft ten opzichte van elektriciteit. Maar de optie is beslist interessant genoeg om in de praktijk te onderzoeken, zeker waar ook het bedrijfsleven kansen ziet.” Directeur van de stichting Waterstof Onderneming Gelderland Jan van Beckhoven betoogt dat waterstof de betere optie is. “Rijden op waterstof is in feite ook elektrisch rijden. Een voertuig op waterstof heeft ook batterijen, maar het grote voordeel is dat de waterstof in een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit, waardoor de actieradius van een waterstofvoertuig vele malen groter is.”
Overheid en bedrijfsleven
Sap prijst de actieve participatie van de regionale overheden in het project. “In mijn gesprekken met duurzame ondernemers hoor ik vaak terugkomen dat zij de overheid een onbetrouwbare partner vinden. Beleid verandert om de haverklap en beschikbaar budget wordt ingetrokken. Zeker wie werkt aan innovatie en nieuwe business cases heeft daar geweldig veel last van. Ik heb de indruk dat het bij de introductie van waterstof als brandstof ook het geval is. Wij vinden, dat de overheid veel betrouwbaarder moet zijn: streng op regels en normen waar dat moet, maar ook betrouwbaar waar het gaat om financiering. Alleen zo weten groene pioniers waar ze aan toe zijn.”
Toekomst onzeker
HyMove is blij met de steun van GroenLinks omdat de toekomst van het project onduidelijk is. “Het openbaar vervoer wordt beschouwd als de ideale opstap voor de grootschalige introductie en acceptatie van waterstof. Vrijwel alle commerciële bussenbouwers zijn bezig met de ontwikkeling van zero emissiebussen op waterstof”, zegt Van Beckhoven. Als we het project in Arnhem als uithangbord kunnen gebruiken, werken we niet alleen aan duurzame mobiliteit, maar creëren we ook nieuwe economische kansen en werkgelegenheid.”
Nog geen reacties