“De elektrische auto gaat falen, brandstofcelauto wint”
10 feiten uit Global Automotive Executive Survey 2017
Hoe denken hooggeplaatste functionarissen van autofabrikanten, leveranciers, dealers en financiële dienstverleners uit 42 landen over de toekomst? Kiezen we voor accu’s of de brandstofcel? En blijft de dieselmotor bestaan? De internationale adviesorganisatie KPMG interviewde meer dan 953 executives en presenteert alle (opvallende) resultaten in de Global Automotive Executive Survey 2017.
Feit 1: Focus op elektrische auto’s
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat vijftig procent van alle executives van toonaangevende automotive bedrijven gelooft dat volledig elektrische auto’s op één staat wat betreft trends. Connectiviteit en digitalisatie staan op de tweede en derde positie. Elektrische auto’s zijn dus doorgedrongen tot de eerste positie. In 2016 stond connectiviteit nog op de eerste plaats. In 2013, 2014 en 2015 lag de focus vooral op marktgroei en opkomende markten, zoals je in onderstaande tabel goed kunt zien.
Feit 2: Benzinemotoren zijn nog springlevend
Auto’s met een benzinemotor zijn nog lang niet ten dode opgeschreven. Liefst 76 procent van alle executives gelooft dat de brandstofmotor nog lange tijd belangrijker zal zijn dan EV’s. Slechts 12 procent reageert neutraal.
“De dieselmotor sneuvelt als eerste traditionele aandrijfbron in het portfolio van fabrikanten”
Feit 3: de dieselmotor is sociaal gezien onacceptabel
Dieselmotoren komen minder rooskleurig uit het onderzoek van KPMG. Executives geloven dat de dieselmotor de eerste traditionele aandrijfbron is die sneuvelt in het portfolio van fabrikanten. Voor verschillende bedrijven is dat vrij alarmerend, vooral in India waar diesel een marktaandeel heeft van meer dan zestig procent. De dieselmotor zal echter voor zware voertuigen een belangrijk onderdeel blijven, tot ook voor deze voertuigen een schonere en bovenal geschikte oplossing is gevonden.
Feit 4: Waterstof gaat voor een doorbraak zorgen, elektrische auto’s niet
Van alle 953 ondervraagden stelt 78 procent dat de auto’s met een brandstofcel voor een doorbraak gaan zorgen. Niet de elektrische auto dus? Nee, volgens executives niet, ook al staan elektrische auto’s nu wel op de eerste positie in de trendlijst van 2017. 62 procent van alle executives gelooft dat elektrische auto’s gaan falen door uitdagingen op het gebied van infrastructuur. FCEV’s (brandstofcelauto’s) worden gezien als de doorbraak voor elektrische mobiliteit, omdat het tanken veel lijkt op hedendaags tanken bij de pomp. Executives erkennen wel dat de brandstofcelauto nog lang niet rijp is voor de markt van vandaag. Tot die tijd vormen EV’s een tussenoplossing.
“Dik 60 procent van alle executives denkt zelfs dat Europa in 2025 niet meer bestaat”
Feit 5: BMW wordt gezien als technologieleider
BMW wordt in het onderzoek van KPMG gezien als dé technologieleider. Maar liefst 27 procent van de executives noemt BMW als leider in zelfrijdende technologie en 16 procent vindt dat BMW toonaangevend is op het gebied van mobiliteit. Toyota staat op de tweede plaats.
Feit 6: In 2025 willen we geen auto meer
Een meerderheid van alle executives (59 procent) verwacht deels of helemaal dat de hedendaagse autobezitter in 2025 geen auto meer wenst te bezitten. Als dat waarheid wordt, heeft dat desastreuze gevolgen. Autobedrijven maken massaal minder winst met grote bezuinigingen tot gevolg. Ten behoeve van het klimaat en de kwaliteit van leven op aarde is het uitstekend nieuws. De grote vraag is echter of de politiek dit gaat accepteren. Gaat winst maken en geld verdienen boven een beter milieu?
“In 2025 willen we geen auto meer bezitten”
Feit 7: ‘Google of Apple komt met een auto’
Uit Sillicon Valley – de thuisbasis van Apple en Google – gaan we auto’s zien. Liefst 82 procent van de executives verwacht deels of helemaal dat Apple en Google in de komende vier jaar een auto lanceren. Vooral CEO’s van grote bedrijven (44 procent) hebben deze verwachting.
Feit 8: De verwachtingen zijn het hoogste voor…
Van alle executives verwacht 58 procent dat het marktaandeel van BMW het meest zal groeien. Toyota en Daimler (Mercedes-Benz) staan op de tweede en derde plaats. In 2016 stond Toyota nog op de eerste positie.
“Geld verdienen met data. Daar geloven executives heilig in”
Feit 9: data is geld
Geld verdienen met data. Daar geloven executives heilig in. 83 procent van de ondervraagden gelooft deels of helemaal dat bedrijven veel geld gaan verdienen met data. In China is de verwachting het hoogst, gevolgd door Noord-Amerika en de ASEAN-regio. Niet alleen de verkoop van voertuigen levert centen op, maar vooral de daaraan gekoppelde dienstverlening zal een groot onderdeel worden van het toekomstige business model.
Feit 10: Politiek gezien wordt 2017 een ware hel
2017 wordt politiek gezien een absolute hel volgens 59 procent van de executives. Onzekere omstandigheden in het Midden-Oosten, politieke ontwikkelingen in Turkije en de inauguratie van USA’s nieuwe president Donald Trump gaan zorgen voor economische spanningen. De kans op politieke en economische spanningen is het grootst in Europa (22 procent), gevolgd door Noord-Amerika (17 procent). Dik 60 procent van alle executives denkt zelfs dat Europa in 2025 niet meer bestaat.
Waterstof auto, brandstofcel, heeft de toekomst, vooral wanneer waterstof in eigen beheer kan worden gewonnen mbv windmolen en lichtpanelen.
We zullen als samenleving trouwens de transitie van fossiel naar duurzaam alleen kunnen maken mbv waterstof / br.st. cel als energiedrager van zonne energie.
Verontrustend dat zoveel nadruk wordt gelegd op batterij auto’s ipv vol in te zetten op simpeler techniek en grotere milieuwinst mbt CO2 reductie.
De enige directe energiebron is zonne energie, direct opgevangen van de zon, en waaiende winden als gevolg daarvan. Ook de getijden zijn een energiebron, waarvan nog ruimschoots onvoldoende gebruik wordt gemaakt.
De markt zal zelf bepalen welke keuzes er gemaakt gaan worden. Het zal niet het één of het ander worden maar een hele range van oplossingen. Best mogelijk dat brandstofcel en waterstof ook voor auto’s geimplementeerd gaat worden, zeker als de windmolenparken gebruik makend van de oude gasinfrastructuur waterstof makkelijk kunnen verspreiden naar de klant.
Dit zijn de wensen van oude paradigma. Natuurlijk wordt waterstof niks. Jammer voor Shell.
Hmmmmm ….. een andere visie op dit verhaal
http://www.wattisduurzaam.nl/10999/energie-besparen/transport/waarom-743-auto-experts-mist-gaan-waterstof/
Watersof of brandstofcel is in het leven geroepen om de petrolium industrie een kans te geven om verder zijn zakken te vullen…
Electriciteit gebruikt om water te splitsen in watersof en dan te transporteren naar laadstation waar je het kan tanken (traditionele vervuilende manier die de consument gewoon is) ipv electricitieit die (eenmaal kabels getrokken zijn) geen transport nodig hebben noch vervuilen (geen citernes die iets komen vullen in een laadpunt)
Je kunt ook niet thuis laden wat met electriche voertuigen wel kan
Met verwondering het artikel gelezen. Dat de brandstofcel nog niet auto-rijp is is een gekend verhaal, al enkele jaren. Echter tegen dat dit dan wel rijp is wil niemand nog een auto. Immers de auto zal autonoom rijden, waarbij we geen auto meer zullen bezitten maar gewoon weg er eentje op afroep ons laat ophalen. Zich met de wagen verplaatsen zal ook heel duur worden gezien de kilometerheffing dan de volgende aanslag zal zijn op ons duur verdiende en overbelaste centen.
Echter het meest ben ik verwonderd dat men waterstof, de energiedrager voor de brandstofcel, naar voor schuift als DE oplossing. Immers dit wordt met een geringe efficiëntie gewonnen uit aardgas. Winnen kunt ge het niet noemen want ge moet nog energie toevoeren aan aardgas om het te verkrijgen en dan nog haalt ge met moeite 50%.
Iemand met gezond verstand die zegt dat je dan beter meteen CNG gebruikt als brandstof, eventueel, nee misschien beter als PHEV, zodat op lage snelheden elektriciteit de duwende kracht is en bij gelijkblijvend vermogen de CNG moter het overneemt en de fluctuaties in vermogen over de accu laat passeren.