Auto, Lifestyle & Fun
ZERauto logo
E

“Elektrische auto is niet de oplossing”

Meerdere CEO’s van automerken hebben twijfels bij elektrische auto

 •  ZER Autonieuws

Hoewel de complete auto-industrie massaal inzet op batterij-elektrische auto’s, hebben CEO’s van verschillende automerken hun twijfels of elektrische auto’s wel de oplossing zijn. Dit blijkt uit een enquête van consultingbedrijf KPMG.

55 procent heeft twijfels

In de Global Automotive Executive Survey 2018 staan opvallende feiten. De meest opvallende conclusie van KPMG is dat in totaal 55 procent van de directeurs verwachten dat batterij-elektrische auto’s op termijn gaan falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur.

Waterstoftechnologie

Wat is dan wel de oplossing? Nou, de meeste ondervraagde CEO’s verwachten dat de waterstofauto – in de basis ook een elektrisch aangedreven voertuig – de batterij-elektrische auto zal inhalen rond 2025. De volledig elektrische auto is dus een tussenoplossing. Volgens KPMG introduceren autobedrijven elektrische auto’s vooral om door de overheid opgelegde emissienormen te halen.

Slechte beschikbaarheid

CEO’s hopen dat waterstoftechnologie spoedig zal doorbreken. De technologie is er al, alleen de beschikbaarheid van waterstof is bedroevend slecht. Bovendien wordt ongeveer 90 procent van alle waterstof opgewekt met aardgas. Op die manier benutten we nog steeds de fossiele brandstoffen op aarde. Dat kan niet. Waterstof kan ook groen worden geproduceerd met zon- of windenergie, alleen is het dan kostbaarder.

Kanttekening

Een andere kanttekening van waterstofauto’s is dat ze drie keer minder efficiënt zijn dan batterij-elektrische wagens. Is dat erg? Niet direct, zo lang waterstof maar op een groene manier wordt verkregen.

Tankproces

In dat geval heeft waterstof een aanzienlijk kleinere invloed op het milieu, omdat grote accupakketten met metalen en zuren overbodig zijn. Een waterstofauto heeft slechts een klein accupakket. Bovendien is er nog een belangrijke vraag: als straks miljoenen batterij-elektrische auto’s aan de lader hangen, is er dan wel voldoende stroom voor iedereen? Voor een waterstofauto gelden die vraagstukken niet, omdat het tankproces van de waterstof nagenoeg gelijk is aan het tanken van een benzine- of dieselauto. Tankstations zijn er al genoeg. Op deze manier blijven ook banen bij tankstations behouden.

Benieuwd wat jouw auto nog waard is? Bereken gratis en verkoop binnen 24 uur!

GO!
  • Auto binnen 24 uur verkocht
  • 100% kosteloos
  • Altijd RDW erkende taxatie
Gegevens worden gedeeld met wijkopenautos.nl
1 reactie
  1. Peter schreef:

    Dat zijn mensen die belang hebben bij de olie-industrie 45% vind ik zat. Deze autobedrijven zullen weggevaagd worden en nieuwe Simca’s worden.


Reageer

Meer autonieuws

ZERauto.nl maakt gebruikt van cookies.

ZERauto.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat ZERauto.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op ZERauto.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

Zerauto.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op Zerauto.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten