“Elektrische auto is niet de oplossing”
Meerdere CEO’s van automerken hebben twijfels bij elektrische auto
Hoewel de complete auto-industrie massaal inzet op batterij-elektrische auto’s, hebben CEO’s van verschillende automerken hun twijfels of elektrische auto’s wel de oplossing zijn. Dit blijkt uit een enquête van consultingbedrijf KPMG.
55 procent heeft twijfels
In de Global Automotive Executive Survey 2018 staan opvallende feiten. De meest opvallende conclusie van KPMG is dat in totaal 55 procent van de directeurs verwachten dat batterij-elektrische auto’s op termijn gaan falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur.
Waterstoftechnologie
Wat is dan wel de oplossing? Nou, de meeste ondervraagde CEO’s verwachten dat de waterstofauto – in de basis ook een elektrisch aangedreven voertuig – de batterij-elektrische auto zal inhalen rond 2025. De volledig elektrische auto is dus een tussenoplossing. Volgens KPMG introduceren autobedrijven elektrische auto’s vooral om door de overheid opgelegde emissienormen te halen.
Slechte beschikbaarheid
CEO’s hopen dat waterstoftechnologie spoedig zal doorbreken. De technologie is er al, alleen de beschikbaarheid van waterstof is bedroevend slecht. Bovendien wordt ongeveer 90 procent van alle waterstof opgewekt met aardgas. Op die manier benutten we nog steeds de fossiele brandstoffen op aarde. Dat kan niet. Waterstof kan ook groen worden geproduceerd met zon- of windenergie, alleen is het dan kostbaarder.
Kanttekening
Een andere kanttekening van waterstofauto’s is dat ze drie keer minder efficiënt zijn dan batterij-elektrische wagens. Is dat erg? Niet direct, zo lang waterstof maar op een groene manier wordt verkregen.
Tankproces
In dat geval heeft waterstof een aanzienlijk kleinere invloed op het milieu, omdat grote accupakketten met metalen en zuren overbodig zijn. Een waterstofauto heeft slechts een klein accupakket. Bovendien is er nog een belangrijke vraag: als straks miljoenen batterij-elektrische auto’s aan de lader hangen, is er dan wel voldoende stroom voor iedereen? Voor een waterstofauto gelden die vraagstukken niet, omdat het tankproces van de waterstof nagenoeg gelijk is aan het tanken van een benzine- of dieselauto. Tankstations zijn er al genoeg. Op deze manier blijven ook banen bij tankstations behouden.
Maar is het voor de autoindustrie(bijv. Volkswagen) dan produktietechnisch een fluitje van een cent om van de elektrische auto over te schakelen op de waterstofauto?
En wat kost het aanleggen van de infrastuctuur om waterstof te maken maar vooral te distribueren? Net zo’n nieuwe infra aanleggen als voor olie/gas/elektriciteit? Ik zie het niet gebeuren die enorme investering maakt de KM prijs onbetaalbaar. Wel voor opslag. Schepen/Windmolens op zee etc…niet voor EV’s.
Dat zijn mensen die belang hebben bij de olie-industrie 45% vind ik zat. Deze autobedrijven zullen weggevaagd worden en nieuwe Simca’s worden.
Het argument dat het stroomnet al die elektrische auto’s niet aankan, doet me denken aan de discussie over internet van twee decennia geleden. Destijds werd gezegd dat internet geen succes kon worden, want als iedereen het ging gebruiken, dan zou het krakend tot stilstand komen…
Als er genoeg vraag is naar een laadinfrastructuur ontstaan er vanzelf -en sneller dan je denkt- slimme en innovatieve oplossingen.