“Een efficiëntere waterstofauto bestaat niet”
Aurora One, gemaakt door Green Team Twente
Een groep studenten van het Green Team Twente, verbonden aan de Universiteit Twente in Enschede, heeft naar eigen zeggen de efficiëntste waterstofauto ter wereld ontworpen. Dit is de Aurora One.
Shell Eco Marathon
De Aurora One neemt deel aan de Shell Eco Marathon met als doel een gouden plak binnen te halen, zoals het team tijdens de vorige editie ook deed. De auto is compleet nieuw. Het team heeft de aerodynamica van de auto met 25% verbeterd. De efficiëntie van de brandstofcel is met 30 tot 60% toegenomen. Het onderstel is eveneens compleet nieuw. Dat moest wel, want nieuwe regels schrijven speciale remmen toe. Om die reden moest Green Team Twente het ontwerp aanpassen.
46 km/u
De topsnelheid van de Aurora One bedraagt 46 km/u. Niet bijster snel, maar topsnelheid is dit geval niet relevant. Het gaat om efficiëntie. Volgens het team zit dat wel snor, want naar schatting verbruikt deze One slechts 1 liter per duizend gereden kilometer.
Titanium remschijven
Gewicht is daarbij extreem belangrijk. Het team past sterkere en lichtere materialen toe. Titanium remschijven, aluminium 7075 freesonderdelen en een 160 grams koolstofvezel body, het zit er allemaal op en aan. Het doel is om de auto minder dan 100 kilogram te laten wegen.
“Waterstof-elektrisch wint van batterij-elektrisch”
“Volgens onze visie gaat hydrogen-electric rijden het winnen van rijden met een accupakket”, stelt het team. “Waterstof is een energiedrager, net zoals een accu, maar dit heeft de volgende voordelen. Het accupakket van een Tesla model S weegt 600 kilogram, tegenover 5,6 kilogram aan waterstof in bijvoorbeeld een Hyundai ix35 Fuel Cell. Het volledig opladen van een Tesla Model S kost tussen de 3 à 4 uur, tegenover het in 3 minuten tanken van deze Hyundai. Het Green Team Twente gelooft daarom dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen in de weg naar duurzame mobiliteit.”
WATERSTOFPRODUCTIE KOST INCL. HET OP DRUK BRENGEN 60 KWH PER KG.
OPEX =10 CENT PER KG
CAPEX = 20 CENT PER KG
STROOMPRIJS BIJ GROOTSCHAKIGE PRODUCTIE 3 CENT/ KWH
DAARMEE KOST EEN KG WATERSTOF (3 X 60 + 20 + 10) = 210 CENT
ACCIJNS OP TERMIJN 50 CENT
MARGE VOOR DE HANDEL EN TRANSPORT ANALOOG AAN LPG = 40 CENT
DAARMEE WORDT DE MARKTPRIJS VAN WATERSTOF € 3.00
DE KM KOSTEN PER KM VOOR EEN PERSONENAUTO BEDRAGEN DAN 2,2 CENT PER KM
WATERSTOF WINT HET DAARBIJ VAN ALLE OVERIGE TECHNIEKEN.
TEN OPZICHTE VAN ELECYRSCHE AUTO’S HEEFT WATERSTOF DOOR DE EXOANSIE VAN HET GAS ONDER DRUK REEDS KOELING (DUS AIRCO) AAN BOORD.
VOOR VERWARMING KAN DE RESTWARTE VAN DE BRANSDTOFCEL GEBRUIKT WORDEN.
ELECTRISCHE VOERTUIGEN MOETEN DAARVOOR ECTRA BATTERIJ ENERGIE GEBRUIKEN.
en ze zwijgen in alle talen over de productie efficientie van de waterstof én de energie die nodig is om dit op de nodig, hoge, druk te brengen.
En ja, ik weet ook dat bij elektriciteitsproductie er bij moderne gascentrales, gas wat ook de bron is voor waterstofproductie, slechts een rendement is van 60%.