België op stoom met openen waterstoftankstations
Daar kan Nederland nog wat van leren
Het Belgische Colruyt Group heeft een publiek waterstofstation in Halle geopend en investeert daarnaast nog eens 35 miljoen euro in waterstof en vier andere stations. Daarmee is België goed op stoom met het openen van waterstofstankstations.
Halle, net onder Brussel
Het waterstofstation in het Belgische Halle – gelegen onder Brussel – is bijzonder, want het is het eerste tankstation waar waterstof wordt aangeboden in een multifuel tankstation, naast benzine, diesel en CNG. Ook uniek: de waterstof wordt ter plaatse geproduceerd uit groene energie van een windmolen.
Interreg Vlaanderen-Nederland
Het waterstofstation past binnen het project ‘Waterstofregio 2.0’, zo meldt opwegmetwaterstof.nl, en wordt mede gefinancierd door Interreg Vlaanderen-Nederland, een samenwerkingsverband waarbij overheden en bedrijven in België en Zuid-Nederland betrokken zijn.
Verdere verduurzaming
Colruyt Group heeft de overtuiging dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de verdere verduurzaming van mobiliteit en energievoorzieningen. “Dit eerste publieke station voor waterstof is dus zeker geen alleenstaand verhaal”, vertelt Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group. “De komende vijf jaar willen we met Colruyt Group nog 35 miljoen euro extra investeren in de waterstofeconomie, onder meer voor vier nieuwe waterstofstations.”
Interessanter
Hoe meer waterstoftankstations er zijn, hoe interessanter het voor autofabrikanten is om met een waterstofauto te komen. Er zijn er op dit moment al twee te koop in Nederland: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Momenteel zijn er in Nederland slechts vier waterstoftankstations operationeel. Die staan in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In Pesse, Breda, Amsterdam, Utrecht en bij Schiphol en Rotterdam Airport moeten er ook komen. In 2020 moeten in ons land ten minste twintig tankstations operationeel zijn. Dat duurt dus nog even.
pyridostigmine oral – buy imitrex pill buy imuran pill
buy rumalaya online cheap – buy amitriptyline generic buy amitriptyline 10mg for sale
buy diclofenac 50mg pills – diclofenac 50mg pills aspirin 75 mg drug
brand mebeverine – generic mebeverine 135 mg order pletal without prescription
generic celecoxib 200mg – buy cheap generic urispas brand indomethacin
gabapentin 800mg price – neurontin buy online azulfidine buy online
besivance online buy – buy generic sildamax over the counter cheap sildamax sale
order lasuna online cheap – buy diarex without a prescription himcolin for sale online
Allemaal goed en wel maar als je een auto op waterstof koop die zo al zeer prijzig is en dan tot de vaststelling komt dat je niet kunt tanken in de buurt is dit wel een serieuze afknapper van formaat.
Hoe kun je mensen op deze manier overtuigen als er geen infrastructuur aanwezig is om met zulke auto’s rond te rijden. Het zal allemaal wel komen zegt men maar daar koop je geen waterstof auto van.
Zie ook eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=wjeM2IBhtlc&t=8s
Fantastisch eindelijk een verstandig aanpak. Kan AirLiquide niet wat meer lobyen in de plaats van Suez
Waterstof is zeker de toekomst indien opgewekt met propere energie. Wat fijn stof betreft, de uitstoot van motoren is slechts 20 %, de rest komt van de slijtage van remblokjes, banden, koppelingsplaten. Dus het idee dat schone brandstof het fijnstofprobleem volledig oplossen is een fabeltje. Bovendien brengen tractoren enorm veel fijn stof in het verkeer, komend van de velden.