AC- en DC-laden: wat is het verschil?
Standaard laadpaal of snellader?
Een elektrische auto laad je met elektriciteit, maar elektriciteit is niet altijd hetzelfde. Je kunt AC-laden of DC-laden. Maar wat houdt dat in en waarom is het van belang? In dit artikel leggen wij het uit.
De elektriciteit waarmee auto’s opgeladen kunnen worden is – net als elektriciteit in het algemeen – niet altijd hetzelfde. Er is wisselstroom (Alternate Current, AC) en gelijkstroom (Direct Current, DC). AC is het soort elektriciteit dat door het stroomnet wordt gebruikt, aangezien deze elektriciteitssoort het voordeligst over lange afstanden is over te brengen en makkelijker van hoogspanning is te transformeren naar midden-/laagspanning. De accu’s en batterijen van elektrische apparaten gebruiken echter DC, omdat wisselstroom niet opgeslagen kan worden in een batterij.
AC-laden: de standaard laadpaal
Een gewone laadpaal levert wisselstroom, dus daarmee kan je AC-laden. De auto zet deze elektriciteit met een ingebouwde omvormer zelf om in DC-/gelijkstroom, zodat de elektriciteit in de batterij opgeslagen kan worden. AC-laden is voordeliger dan DC-laden. Dit komt doordat de AC-laadpaal zelf voordeliger is en ook lagere aansluitkosten heeft. Doordat de stroom direct uit het net komt hoeft er bij een AC-laadpaal geen omvormer in de paal geïnstalleerd te worden, wat bij een DC-laadpaal wel noodzakelijk is.
Hoe snel AC-laden precies gaat hangt af van het vermogen van de laadpaal, maar ook van wat het vermogen van de omvormer in de elektrische auto is. Een AC-laadpaal heeft afhankelijk van het type een vermogen van 3,7 tot 22 kW en heeft een laadsnelheid van 15 tot 90 km/u. De laadsnelheid is dus mede afhankelijk van de specifieke aangekoppelde auto. Een publieke laadpaal is meestal 11 kW.
Doordat het een voordeliger techniek is heeft AC-laden vanuit kostenoogpunt de voorkeur op DC-laden. Als een auto tijdens het (voor langere tijd) parkeren wordt geladen maakt ook de langere laadtijd van AC-laden ten opzichte van DC-laden niet zo veel uit.
LEES OOK: Een laadpaal kopen, hoe werkt dat eigenlijk?
DC-laden: de snellader
Doordat gelijkstroom zoals gezegd minder weerstand heeft, kan men met deze elektriciteitssoort sneller laden. Snelladers zijn dan ook DC-laders. Nog steeds moet hierbij de elektriciteit uit het stroomnet worden omgezet van AC naar DC, maar bij snelladers gebeurt dit al in de lader zelf. De elektriciteit die naar de auto loopt is dus al de ‘snelle’ DC-elektriciteit. DC-laden is dus sneller, maar ook iets duurder omdat er meer capaciteit van het stroomnet wordt gevraagd en de laadpaal en de stroomaansluiting duurder zijn.
Het laadvermogen van een snellader is over het algemeen 50 kW, met een laadsnelheid van 200 km/u (ook weer afhankelijk van de aangekoppelde auto). Er zijn echter ook nog krachtiger snelladers. Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden, hoewel de niet-geschikte modellen in de praktijk slechts enkele oudere types zijn. Kijk om het zeker te weten of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen. Het DC-/snelladen heeft vooral de voorkeur wanneer de auto onderweg bijgeladen moet worden.
LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: de mogelijkheden
Oplaadvermogen en kosten
Binnen het onderscheid AC/DC kan het oplaadvermogen verschillen per laadpaal. Met het oogpunt op de kosten voor de laadsessie is het aan te raden er op te letten welk laadvermogen je auto aankan. Het laadtarief is bij sommige aanbieders gebaseerd op het laadvermogen van de laadpaal. Een laadpaal met hoog laadvermogen zal dus duurder zijn dan een met laag laadvermogen. Opladen bij een publieke laadpaal kost gemiddeld 0,35 euro per kWh, bij een snellader is dit zo’n 0,59 euro. Een meer gedetailleerde indicatie van de kosten van elektrisch rijden geven we in dit artikel. Meer informatie over de verschillende laadmogelijkheden vind je hier.
Nog geen reacties