Bijtelling elektrische auto in 2023: dit moet je betalen
Een elektrische auto produceert geen (schadelijke) uitlaatgassen tijdens het rijden. Daarom wil de overheid dat zo veel mogelijk automobilisten kiezen voor een milieuvriendelijke elektrische auto in plaats van een benzine- of dieselauto. Om de overstap voor leaserijders extra aantrekkelijk te maken, betaal je voor een elektrische auto minder bijtelling dan gebruikelijk. Lees hier alles over de bijtelling van een elektrische auto in 2023 en daarna.
Wanneer moet ik bijtelling betalen?
Bijtelling is alleen van toepassing als je een auto ter beschikking hebt die op naam van een bedrijf staat en waarmee je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Daarbij maakt het niet uit of de auto door het bedrijf is gekocht of geleased.
Bijtelling geldt dus niet voor particulieren met een privéauto. Je hoeft ook geen bijtelling te betalen als je een auto van de zaak uitsluitend gebruikt voor zakelijke ritten. Echter moet je dan wel met een sluitend overzicht van alle zakelijke en privéritten kunnen aantonen dat in een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers is gereden.
Hoeveel bijtelling moet ik betalen in 2023?
Als je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt in een zakenauto en dus bijtelling moet betalen, dan wordt normaal gesproken 22% van de cataloguswaarde van die auto bij je jaarinkomen ‘bijgeteld’.
De overheid wil echter dat zo veel mogelijk automobilisten kiezen voor een uitstootvrije auto. Om de overstap extra aantrekkelijk te maken, betaal je voor een elektrische auto 16% bijtelling in plaats van 22%.
Die 16% geldt in 2023 (en 2024) alleen over een maximum van € 30.000. Mocht de auto duurder zijn dan € 30.000, dan betaal je over de rest van het bedrag 22% bijtelling.
De bijtelling wordt bepaald op het moment van registratie en geldt voor een periode van maximaal 60 maanden. Daarna wordt de bijtelling opnieuw vastgesteld op basis van de regels die op dat moment gelden.
Bijtelling elektrische auto tot en met 2026
De korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt tot en met 2026 stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 2026 is er geen voordeel meer en betaal je ook voor een elektrische auto het standaard tarief van 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde.
Bijtelling 100% elektrische auto | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Percentage | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Korting over maximaal | € 35.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | n.v.t. |
Bijtelling waterstofauto, hybride en plug-in hybride
Voor waterstofauto’s gelden tot en met 2026 dezelfde bijtellingsregels als voor elektrische auto’s, maar dan zónder maximum. Het lagere bijtellingspercentage wordt over de gehele cataloguswaarde berekend.
Voor hybride en plug-in hybride modellen geldt geen bijtellingsvoordeel meer. Voor elke auto met een CO2-uitstoot van 1 g/km of hoger, betaal je 22% bijtelling over het gehele aankoopbedrag.
Bijtelling waterstofauto | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Percentage | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Waarom bijtelling betalen?
Een auto van de zaak die je ook voor privéritten gebruikt, wordt door de Belastingdienst beschouwd als een vorm van loon en over loon moet je belasting betalen. Met de bijtelling van een auto wordt een bepaald bedrag bij je jaarinkomen opgeteld. Je betaalt dus voor het privégebruik van een zakenauto in de vorm van extra inkomstenbelasting.
Wil je géén bijtelling betalen? Dan moet je met een sluitend overzicht van alle zakelijke en privéritten kunnen aantonen dat in een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers is gereden. Bij gebrek aan bewijs risceer je een naheffing inclusief een boete van de Belastingdienst. Houd er rekening mee dat de keuze tussen bijtelling betalen of een rittenregistratie bijhouden maar één keer per kalenderjaar gemaakt kan worden.
Hoe bereken je de bijtelling in 2023?
Laten we een elektrische auto van € 40.000 als voorbeeld nemen. In 2023 mag je 16% bijtellen over een maximum van € 30.000. Voor het restant geldt een bijtelling van 22%.
€ 30.000 x 0,16 = € 4.800
€ 10.000 x 0,22 = € 2.200
In totaal moet je dus € 7.000 ‘bijtellen’. Daarna vermenigvuldig je het bijtellingsbedrag met je inkomensbelasting. In dit voorbeeld gaan we uit van het belastingtarief van 37,07%. Dan kom je uit op € 7.000 x 0,3707 = € 2.483,69 extra inkomstenbelasting per jaar.
Voor een elektrische auto van € 40.000 betaal je in 2023 dus € 206,97 bijtelling per maand. Het effect op de heffingskorting laten we hierbij achterwege. Ter vergelijking: voor een benzineauto van € 40.000 betaal je € 271,85 per maand.
18 september 2020
Een Elektrische auto rijden is niet rendabel meer tegenover gestelde benzine en diesel auto rijden dat wat mijn betreft een slecht resultaat van milieu rapport.
Een Elektrische auto rijden moet vrij zijn van de bijtelling van de belastingdienst en de wegenbelasting is niet optie tegenoverstelde de Elektrische auto vrij rijden van de belastingdienst.
Een Elektrische auto is een vriendelijk milieu auto en Veilig Verkeer Nederland en schonen autowegen daarom moet het belasting vrij zijn uw betaald al aan belasting de aankoop met BTW belasting.
Een Elektrische auto is gunstig tegenovergestelde voorwaarden van milieu eisen die dringen verzocht klimaat akkoord na te komen en dat scheel miljarden aan orde en diensten.
WE moeten met z,n alle naar den Haag om die sufferds in de kamers uit te leggen dat we het niet meer pikken en dat ze aan het laatste gas kunnen.
Voor die dik nekken is alles geregeld en ze strijken overal geld van op ,geld dat van de gewone man afgepakt wordt door allerlei wetjes op te leggen
en we geen kant meer op kunnen
Geen partij onbetrouwbaarder dan onze overheid. Los van het feit dat het nog maar de vraag is of een electrische auto wel duurzaam is loopt onze overheid als een kip zonder kop achter deze hype aan. Er wordt van alles beloofd maar uiteindelijk gaat het toch om de centen. En zolang onze overheid alles belast blijven we voor verrassingen staan en weten we zelden waar we aan toe zijn. Omdat alles fiscale consequenties heeft kan wat op maandagavond besloten is op dinsdag al weer achterhaald zijn. De BPM had allang afgeschaft moeten zijn maar in plaats daarvan wordt de bpm wetgeving voortdurend gewijzigd en voornameljjk verhoogd. We zouden al sinds 2012 rekeningrijden maar dat wil maar niet lukken. Simpelweg omdat deze overheid niet gebaat is bij een simpel en rechtvaardig wegenbelastingsysteem omdat de huidige situatie meer geld oplevert.
Iemand had het over een Young timer. Super interessant qua bijtelling.
” Bij auto’s die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer (dagwaarde).”
Heeft dan weer niets met CO2 te maken.
Combineer zakelijke ritten en priveritten… hang aan iedere priverit een zakelijk doel en je gebruikt de autp zakelijk. Of zie ik dat verkeerd? Als je boodschappen doet ga je wat voor de zaak kopen… doe je meteen ook je boodschappen… Doe je boodschsppen van werk naar huis… zakelijke rit… Kan dat niet?
In Amsterdam moet je wel je zakelijke auto gebruiken om privé te rijden, je mag immers maar 1 auto op je parkeervergunning hebben.
Mr / Misses
Goeden avond een Yongtimer past niet in deze tijd ?
Iedere ondernemer moet vrij zijn om zijn eigen keuzes te kunnen maken .
De regering laat ondernemers niet in hun eigen waarde , vandaag dit , morgen dat .
IK Kan je gerust stellen
De multinationals , hebben nog nooit hoeven bloeden , het is altijd de ondernemer , & de kleine man .
Die iedere keer voor de GROTE fouten van de Grote man OPDRAAIEN KAN .
DROOM LEKKER VERDER
Als iedere verandering een verbetering zou zijn , zou het geweldig zijn !
Helaas zijn er al vele (verbeteringen) fout gegaan & teniet gegaan !
De reactie over de bijtelling dat je niet prive hoeft te rijden. Inderdaad als dat niet wilt. Geen auto van de zaak maar zelf een kopen. Als je die moet financieren denk ik dat de evt. Bijtelling toch voordeliger is..
Ik heb een Opel Ampera 1, Toyota Prius PEHV en een Mitsubishi Outlander. Allemaal MOEST ik ze na 5 jaar de deur uit doen omdat ik als ZZP er niet van zakelijk naar prive mag zetten. En dus van respectievelijk 0, 0 en 7 naar 25!% niet 22% zou gaan in de bijtelling.. dus effe 15.000 euro aan bijtelling ophoesten voor een auto met een DAGwaarde van 15000… helemaal zot die belastingdienst.
Wat een gezeur en gezeik over het verhogen van de bijtelling. Om moe van te worden….. Als werknemer met een auto van de zaak heb je nou eenmaal een luxe-probleem: niet elke werknemer krijgt een auto van de zaak waar echt alles voor geregeld is, verzekering,brandstof,onderhoud etc….. Als zelfstandige kun je klagen over zowel het leasebedrag dat je maandelijks moet aftikken,als de bijtelling. Maar iedereen die hier klaagt over de bijtelling vergeet één ding: je HOEFT de auto niet privé te rijden,dan heb je ook geen bijtelling. En als je dan wel een privé auto hebt,bouw je tenminste ook nog schadevrije jaren op, tenzij het een youngtimer is. Dus advies: wil je eigen niet zeiken over de hoogte van je bijtelling,ga dan de auto alleen zakelijk rijden,en koop er zelf een auto bij voor privé…..
Houd iedereen die roept dat de auto vd zaak gratis is er rekening mee, dat de baas de auto heeft gekocht/betaald. En daarna in 5 jaar de berijder nog een keer de helft. (Bij 22%) dus hoezo gratis.
Ik zeg niet dat bijtelling erg is. Maar gratis is het zeker niet. En als zzp’er kun je natuurlijk ook je auto prive kopen, dan heb je geen bijtelling, maar er zal een reden zijn dat je dat niet hebt gedaan!
Weloverwogen een veel duurdere electrische auto besteld, waarbij de bijtelling van 4% een belangrijke reden was. Door lange levertijd krijgen we auto pas in 2020. Belachelijk dat de verhoging van de bijtelling nu een jaar vervroegd wordt. Je kan de regels niet tijdens de wedstrijd veranderen. Ik voel me bestolen door de overheid en heb er geen goed woord voor over.
Kut bijtelling als je niet zo veel verdient hang je 1 of een bedrijfsauto en een particuliere auto dus lekker prijzig 2 of een bedrijfsauto en verschrikkelijk veel bijtelling dus hoe dan ook wordt je genaait
Carlo Rijsdijk vergeet je de invoerrechten niet en dat je geen inwoner bent in Duitsland. Dat is ook al ingedekt door de nederlandse regering.
Als zzper betaal ik zelf de auto en dan heb ik ook nog een die bijtelling
Al die mensen die auto van de zaak hebben hoeven hem niet te betalen dus wie heeft hier voordelen
Stop nu eens in Nerderland, om het liefste jongetje van de klas willen blijven. Neem nu eens een voorbeeld aan jullie slimme buren. Duitsland. Veel zaken zijn daar goed geregeld.
Steeds maar over die bijtelling. Ook door de media (zoals deze hier). Mensen die hun auto niet zelf hoeven te betalen krijgen dan nog de meeste voordelen. Maar diegenen die het zelf moeten bekostigen laten ze in de kou staan.
Wat wordt er gedaan voor de particulieren? Wanneer wordt dat eens gefinancierd? Ok, geen BPM en wegenbelasting. Maar dat is ook voor die zakelijke rijders van toepassing. Dit is eigen aan de EV.
Resultaat: het rijden in een EV is fiscaal gratis maar de particuliere koper moet alles zelf betalen en de zakelijke rijder niets!
Niet iedereen in Nederland zal elektrisch gaan rijden . En dag is omdat er te weinig mogelijkheden zijn om : Te koken ,verwarmen , licht etc. Zelfs al we heel Nederland vol leg g en met zonnepanelen en windmolens plaatsen . Zelfs dan hebben voor alles nog te weinig !!! Maar leg ze dat maar eens uit in Den Haag .
Bijtelling, bijtelling – Laat de overheid maar eens wat meer gaan doen voor de particuliere autokoper.
De in eerste instantie beloofde € 6000 subsidie voor particuliere kopers is vrij snel van tafel geveegd.
Wanneer je in Nederland een transitie naar elektrisch rijden door wilt voeren, dan zul je als overheid over de brug moeten komen.
De particulier heeft financieel meer moeite om over te stappen op een EV, dan de leaserijder.
Weer een gemiste kans, kijk eens naar de Duitsers , hoewel er tot op heden de Duitsers niet warm lopen voor de elektrische auto stimuleert de regering het wel , met een bijtelling van 6 procent en geen wegenbelasting !! reken dan nog dat daar een Audi E-tron ook nog circa € 10.000 voordeliger is zullen we straks allemaal de grens over gaan en daar de auto,s kopen
Weg inkomsten Nederlandse staat, jaag ons allemaal maar over de grens , hoe dom kunnen onze ambtenaren zijn die dit allemaal bedenken .
Als onze regering wil dat wij overstappen op een elektrisch aangedreven auto zal dit voor langere tijd gestimuleerd moeten worden. Op dit moment is het aanbod nog te beperkt en te duur om over te stappen. Het is dus nog veel te vroeg om nu de stimuleringsmaatregelen af te bouwen. Een gemiste kans.
Het zat er natuurlijk wel in dat de bijtelling voor elektrische auto’s aangepast zou gaan worden. Uiteindelijk rijden we straks allemaal elektrisch en dan mist de staat accijns inkomsten. Ook zal er betaald moeten worden voor de infrastructuur die de komende jaren behoorlijk aangepast zal moeten worden (meer laadpalen vergt immers meer elektriciteit bijvoorbeeld) Een schonere planeet om aan onze kinderen en kleinkinderen door te geven zullen we in moeten investeren of we het nou leuk vinden of niet en dat gaat gepaard met extra kosten die door iedereen gedragen zal moeten worden. Ik hoop alleen dat dit wel evenredig gebeurd en dat ook de overheid en de grote multinationals hun verantwoordelijkheid nemen en niet alles doorberekenen aan de burgers.
Een mooie stimulans om het elektrisch rijden verder te stimuleren in het bedrijfsleven is het afschaffen van de youngtimer regeling. Dat is echt niet meer van deze tijd.