achtergrondafbeelding
Opladen elektrische auto

10 reacties

  1. Sam schreef:

    Goed compleet verhaal! Nu doe ik voor mijn studie onderzoek naar elektrisch rijden en vroeg ik mij af of zo’n met cijfers onderbouwd verhaal ook van de EU landen te vinden is? Bijvoorbeeld Duitsland. Over Europa kan ik niet echt informatie vinden zoals kWh prijs voor publiek, thuis en fast charging. Is er iemand die hier goede bronnen voor weet?

  2. Murat Tasova schreef:

    Nou, nou het is dus verre van goedkoop om elektrisch te rijden.
    Een beetje goede diesel gezinauto wat je (nieuw) koopt voor 30.000 rijdt rijdt 1/20.
    Wat heb je dan bijvoorbeeld een zeer ruime ruime Skoda Station of Ford Focus.
    Vergelijkbaar elektrisch auto, niet veel keuze, is Nisaal leaf. Wat kost dat kreng, ruim 10.000euro meer. Voor 10.000 kan je heel wat litertje diesel tanken, ook na aftrek van belasting verschil. We hebben ook te maken met een zeer onbetrouwbare politici. Dan ben je zo stom om in dit land 40.000euro weg te gooien, ik bedoel spenderen aan een auto, dan moet, wordt je bedondert door DenHaag. Na jaren lang de Tesla rijders voor 100% gesubsidieerd te hebben gaan ze de boel afremmen door de aanschafbelasting onhoog te gooien. Wie zegt mij dat ze dit niet weer gaan doen. Geloof niet dat elektrisch rijden het wordt, waar zet je zoveel laadpalen neer en het netwerk kan het niet aan, zoveel accus kunnen ze niet maken. Het delven van de grondstoffen om het te maken en het recyclen kost veel te veel energie. Millieu effecten en kosten ontlopen elkaar echt. Hoe
    zou een zwarte zaterdag eruit zien met accu autootjes, snelladen kost 20min.

    Wij zouden in Nederland in moeten zetten op waterstof.

    Als wij hier nou eens een pionier in worden.

  3. Johan den Biggelaar schreef:

    Dit artikel is niet realistisch. Door grote en onzekere kostenposten weg te laten uit de berekening (afschrijving, wegenbelasting, verzekering), ontstaat een rooskleurig beeld voor elektrisch rijden. Ik ben vóór elektrisch rijden om diverse redenen, maar je moet jezelf niet rijk rekenen: voor particulieren is het simpelweg nog te duur en zijn er teveel onzekerheden.

  4. Bram Schippers schreef:

    Goedemiddag,

    Ik ben in het bezit van een hybride Prius uit 2011.
    Daar heb ik LPG in laten zetten door Lucaride in Maassluis.
    Nu bijna twee jaar en 51000 km verder komt de brandstof prijs per km op op 4,6 cent per km.
    Ongeveer 1 op 16/17 op lpg en 1 op 20 benzine
    Dit is een combinatie van benzine en LPG.
    De auto start op benzine en gaat daarna over naar LPG.
    De LPG specialist heeft de auto zo afgesteld dat er bij een belasting van de motor met meer dan 3500 toeren er iets benzine bij gedoseerd gaat worden.
    Uiteraard is er klepsmering op gemonteerd
    Hierbij moet wel aan getekend worden dat ik LPG tank voor 59 cent, en benzine voor 166 cent.
    Verbruik in stad en korte snelweg ritten is ongeveer 1 liter benzine op 100 km.
    In de stad en file anticipeer ik wel door de (beperkte) elektrische motor zoveel mogelijk te benutten(ongeveer 4 a 5 km)
    Uiteraard afhankelijk van de temperatuur en de afstanden.
    Eenmaal op de snel weg is benzine verbruik praktisch 0.
    Ik ken nog twee mensen die naar tevredenheid een Prius op lpg rijden en er al meer dan 100.000 km mee weg hebben getikt.
    Bijkomend voordeel is dat ik met de LPG en benzine tank vol een actieradius heb van meer dan 1400 km.

  5. Hpn schreef:

    Wat ik ook mis is het veelal leasen van de accu, voor een twizzy al 50 euro, enneen leaf al 100 euro per maand, daar gaat je voordeel van de mrb

  6. Ongelooflijk schreef:

    Net getankt voor euro 1,49 benzine. Waar komt die 1,76 vandaan?
    En dan de aanschafwaarde: Elektrische auto is bijna 2x zo duur als aanschaf benzineauto.
    Onderhoud: EV moet ook lek jaar naar de garage. Prijzen zijn vaak hoger. Daarnaast banden etc. slijten sneller door hoger gewicht
    In de winter maar de helft van de beloofde capaciteit beschikbaar, de rest van het jaar zeker een der.de minder.
    Inruil..een drama..kijk eens op autoscout naar wat een nissan Leaf nog opbrengt…60 procent minder in 2-3 jaar.

  7. Sjoepie schreef:

    Foutje!
    Het laden van een electrische auto is niet zonder verlies, reken gemiddeld op 85%.
    De onkosten voor electra zijn dus hoger!

  8. Rein schreef:

    Herkenbaar, te positief verhaal. Maak een realistische berekening met wegenbelasting, met afschrijving op het accupakket, met afschrijving op de auto zelf, restwaarde van de auto met afgeschreven accupakket, kosten voor het opwekken van de benodigde energie. Volgens mij komt er een andere beeld naar voren dan hetgeen in het artikel geschetst is.

  9. Knistros schreef:

    Helder herkenbaar verhaal! Ik mis de verzekering in het overzicht. Deze kosten zullen wellicht niet veel verschillen tussen elektrisch en fossiel, maar vormen wel een wezenlijk onderdeel van de totale kosten van auto rijden.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
BOVAG Garantie BOVAG Omruilgarantie Heldere all-in prijzen
Vind je volgende auto op ViaBOVAG.nl. Op viaBOVAG.nl hebben alle auto's BOVAG Garantie. Altijd.

[count] Occasions hebben we voor je gevonden