achtergrondafbeelding
Opladen elektrische auto


16 reacties

  1. Marcel Wit schreef:

    Kost een laadpaal plaatsen nog geld?
    Zie dit nergens terug komen.

  2. Jeroen Goudswaard schreef:

    De afschrijving van een auto (benzine/diesel/elektrisch) ligt bij de meeste merken op zo’n 50% per 4 jaar. Dit is bij een benzine- of dieselauto ongeveer de helft van de totale kosten. De rest is MRB/verzekering/brandstof/onderhoud. Vergelijkbare elektrische auto’s zijn nu nog ongeveer 2x zo duur als de benzineversie (bijv. de Hyundai Kona benzine vs elektrisch). Omdat er altijd gebruikskosten zijn van een elektrische auto, is de benzineversie altijd voordeliger. Het aanschafprijsverschil moet eerst veel kleiner worden voordat elektrisch voor prive-gebruik interessant wordt.
    U kunt dit ook zien bij prive-lease. Een elektrische Kona kost 681 euro, de benzine Kona is 354 euro. Daar kunt u een heleboel benzine voor tanken.

  3. John schreef:

    wat niet meegerekend wordt is de fors lagere afschrijving van de EV vs (vooral) de diesel. Daarnaast is een EV niet ‘op’ bij >200 dkm. Verder zijn de onderhoudskosten momenteel de helft van die van benzine/diesel. neem daarbij mee dat de onderhoudskosten van EV wel wat oploopt naarmate de jaren vorderen, maar niet zo progressief als bij (vooral) diesel en benzine. Verder is het de verwachting dat er steeds meer steden ‘op slot gaan’ voor EV wat nog eens extra gunstig zal zijn voor de restwaarde van oudere EV’s. Met name Tesla zet in op een (extreem) lange life cicle. Mede dankzij de continue updates ‘vernieuwt’ de auto continue.

    Alles bij elkaar kan de total cost of ownership van een diesel/benzine niet op tegen EV.

  4. Nico schreef:

    Elektrisch rijden is wel degelijk duurder dan Diesel als je niet in de gelegenheid bent om thuis te laden.
    Zelfs als je voor de goedkopere mogelijkheden gaat (€0,34 per kwh).

    Mijn vriendin rijdt een nieuwe Ford Focus Diesel en haalt zonder moeite 1 op 22. Echt een top auto trouwens..
    Bij de lokale onbemande pomp kost dit voor 100 kilometer dus (100/22 * €1,35p/l =) €6,14
    Mijn Tesla Model 3 rijdt 20kWh/100 * €0,34 = €6,80

    Daarbij is mijn verzekering, ondanks meer schadevrije jaren, €30!! euro duurder per maand.
    – €82 tegenover €112

    Je zou denken dat je het verschil haalt uit het niet hoeven betalen van de wegenbelasting.
    Alleen heft dit zich dubbel en dwars op door de hogere afschrijving van de Tesla.
    Daarbij is het onderhoud tot nog toe even duur gebleken. Ook heeft mijn Tesla, weliswaar onder garantie, al een aantal weken bij de dealer gestaan ter reparatie.

    Al met al komen wij met alle vaste lasten berekend op basis van ons kilometrage van 25-30k per jaar uit op een kostenpost van:
    – Tesla €850 per maand
    – Focus €650 per maand

    Tijdens de winterperiode verwachten wij dat de Tesla nog duurder gaat uitvallen.
    Ik verwacht geen andere cijfers te zien als volgend jaar de volkswagen I.D. modellen op de markt komen.
    Om het echt goedkoper te maken zou de stroom uit openbare laadpalen rond het huistarief moeten liggen a (€21ct/kWh), en de aanschafprijs minimaal 25% lager.
    Helaas is elektrisch rijden nog enkel besteed aan werknemers waar de baas alles betaalt.
    Bij ons gaat de Tesla zsm de deur uit voor een Passat 1.6TDI.

  5. Gert Korthof schreef:

    AE (1 november 2019 om 14:39): Leuk dat je 7 jaar geleden in een Leaf hebt gereden, maar kom met actuele data!

    AE stelt dat de milieukosten van de productie van accu’s voor elektrische auto’s niet is meegenomen in dit verhaal. Nu ging dit artikel over: Wat kost elektrisch rijden per kilometer? Er bestaan zeker milieukosten aan de productie van de accu, en dat is een belangrijk verschil met de fossiel rijdende auto. Helaas zijn daar nog geen Europese milieunormen voor. Dat is ook lastig omdat de mijnbouw voor het delven de metalen buiten Europa plaatsvindt. Maar het onderwerp verdient zeker meer aandacht onder elektrisch rijdend Nederland. De fabrikanten van elektrische auto’s zouden om te beginnen openheid van zaken moeten geven.

    AE stelt “terwijl met name dieselrijders de grote vervuilers zouden zijn.” Feit is: Er rijden 51 miljoen zwaar vervuilende diesels rond op de Europese wegen. (NOS, 31 Okt 2019). Bijna alle Duitse dieselauto fabrikanten hebben meegedaan aan de dieselsjoemelaffaire en hebben ze miljarden aan boetes moeten betalen. Dat bewijst dat ze niet in staat zijn om diesels te produceren die aan de milieu-eisen voldoen. Ook Fiat Chrysler sjoemelde met de software.

    Ons electriciteitsnetwerk is totaal niet berekend is op duizenden electrische auto’s? Sorry, er rijden 75.000 elektrische auto’s rond in Nederland. Al iets gemerkt van stroomuitval?

  6. AE schreef:

    Voor langere afstanden is elektrisch rijden een drama. Heb met een Nissan Leaf mogen experimenteren, ik kon af en toe een retour rit van nog geen 100 km volbrengen zonder bij te laden (ik geef toe, dit is 7 jaar geleden). Ik ben zlef een diesel rijder. Ik rij auto’s meestal op en ruil niet na 6 jaar in (kapitaal vernietiging). Wat mij altijd stoort en waar dit artikel ook met geen woord over rept, is de fabricage van een EV. De vervuilende industrie die met name de accu’s produceert, worden niet meegenomen in welk mileutechnisch verhaal dan ook. wordt onder de mat geveegd, terwijl met name dieselrijders de grote vervuilers zouden zijn. Tevens geeft Murat Tasova al aan, dat ons electriciteitsnetwerk totaal niet berekend is op duizenden electrische auto’s.
    Het verhaal is naar mijn mening met een vooroordeel geschreven, niet objectief en belangrijke kosten zijn niet meegenomen. Artikel laat gebruikskosten zien en doet dat prima, maar er worden wel belangrijke kosten die de keuze tussen electrisch of fossiel rijden beïnvloeden weg.

  7. Sam schreef:

    Goed compleet verhaal! Nu doe ik voor mijn studie onderzoek naar elektrisch rijden en vroeg ik mij af of zo’n met cijfers onderbouwd verhaal ook van de EU landen te vinden is? Bijvoorbeeld Duitsland. Over Europa kan ik niet echt informatie vinden zoals kWh prijs voor publiek, thuis en fast charging. Is er iemand die hier goede bronnen voor weet?

  8. Murat Tasova schreef:

    Nou, nou het is dus verre van goedkoop om elektrisch te rijden.
    Een beetje goede diesel gezinauto wat je (nieuw) koopt voor 30.000 rijdt rijdt 1/20.
    Wat heb je dan bijvoorbeeld een zeer ruime ruime Skoda Station of Ford Focus.
    Vergelijkbaar elektrisch auto, niet veel keuze, is Nisaal leaf. Wat kost dat kreng, ruim 10.000euro meer. Voor 10.000 kan je heel wat litertje diesel tanken, ook na aftrek van belasting verschil. We hebben ook te maken met een zeer onbetrouwbare politici. Dan ben je zo stom om in dit land 40.000euro weg te gooien, ik bedoel spenderen aan een auto, dan moet, wordt je bedondert door DenHaag. Na jaren lang de Tesla rijders voor 100% gesubsidieerd te hebben gaan ze de boel afremmen door de aanschafbelasting onhoog te gooien. Wie zegt mij dat ze dit niet weer gaan doen. Geloof niet dat elektrisch rijden het wordt, waar zet je zoveel laadpalen neer en het netwerk kan het niet aan, zoveel accus kunnen ze niet maken. Het delven van de grondstoffen om het te maken en het recyclen kost veel te veel energie. Millieu effecten en kosten ontlopen elkaar echt. Hoe
    zou een zwarte zaterdag eruit zien met accu autootjes, snelladen kost 20min.

    Wij zouden in Nederland in moeten zetten op waterstof.

    Als wij hier nou eens een pionier in worden.

  9. Johan den Biggelaar schreef:

    Dit artikel is niet realistisch. Door grote en onzekere kostenposten weg te laten uit de berekening (afschrijving, wegenbelasting, verzekering), ontstaat een rooskleurig beeld voor elektrisch rijden. Ik ben vóór elektrisch rijden om diverse redenen, maar je moet jezelf niet rijk rekenen: voor particulieren is het simpelweg nog te duur en zijn er teveel onzekerheden.

  10. Bram Schippers schreef:

    Goedemiddag,

    Ik ben in het bezit van een hybride Prius uit 2011.
    Daar heb ik LPG in laten zetten door Lucaride in Maassluis.
    Nu bijna twee jaar en 51000 km verder komt de brandstof prijs per km op op 4,6 cent per km.
    Ongeveer 1 op 16/17 op lpg en 1 op 20 benzine
    Dit is een combinatie van benzine en LPG.
    De auto start op benzine en gaat daarna over naar LPG.
    De LPG specialist heeft de auto zo afgesteld dat er bij een belasting van de motor met meer dan 3500 toeren er iets benzine bij gedoseerd gaat worden.
    Uiteraard is er klepsmering op gemonteerd
    Hierbij moet wel aan getekend worden dat ik LPG tank voor 59 cent, en benzine voor 166 cent.
    Verbruik in stad en korte snelweg ritten is ongeveer 1 liter benzine op 100 km.
    In de stad en file anticipeer ik wel door de (beperkte) elektrische motor zoveel mogelijk te benutten(ongeveer 4 a 5 km)
    Uiteraard afhankelijk van de temperatuur en de afstanden.
    Eenmaal op de snel weg is benzine verbruik praktisch 0.
    Ik ken nog twee mensen die naar tevredenheid een Prius op lpg rijden en er al meer dan 100.000 km mee weg hebben getikt.
    Bijkomend voordeel is dat ik met de LPG en benzine tank vol een actieradius heb van meer dan 1400 km.

  11. Hpn schreef:

    Wat ik ook mis is het veelal leasen van de accu, voor een twizzy al 50 euro, enneen leaf al 100 euro per maand, daar gaat je voordeel van de mrb

  12. Ongelooflijk schreef:

    Net getankt voor euro 1,49 benzine. Waar komt die 1,76 vandaan?
    En dan de aanschafwaarde: Elektrische auto is bijna 2x zo duur als aanschaf benzineauto.
    Onderhoud: EV moet ook lek jaar naar de garage. Prijzen zijn vaak hoger. Daarnaast banden etc. slijten sneller door hoger gewicht
    In de winter maar de helft van de beloofde capaciteit beschikbaar, de rest van het jaar zeker een der.de minder.
    Inruil..een drama..kijk eens op autoscout naar wat een nissan Leaf nog opbrengt…60 procent minder in 2-3 jaar.

  13. Sjoepie schreef:

    Foutje!
    Het laden van een electrische auto is niet zonder verlies, reken gemiddeld op 85%.
    De onkosten voor electra zijn dus hoger!

  14. Rein schreef:

    Herkenbaar, te positief verhaal. Maak een realistische berekening met wegenbelasting, met afschrijving op het accupakket, met afschrijving op de auto zelf, restwaarde van de auto met afgeschreven accupakket, kosten voor het opwekken van de benodigde energie. Volgens mij komt er een andere beeld naar voren dan hetgeen in het artikel geschetst is.

  15. Knistros schreef:

    Helder herkenbaar verhaal! Ik mis de verzekering in het overzicht. Deze kosten zullen wellicht niet veel verschillen tussen elektrisch en fossiel, maar vormen wel een wezenlijk onderdeel van de totale kosten van auto rijden.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
BOVAG Garantie BOVAG Omruilgarantie Heldere all-in prijzen
Vind je volgende auto op ViaBOVAG.nl. Op viaBOVAG.nl hebben alle auto's BOVAG Garantie. Altijd.

[count] Occasions hebben we voor je gevonden