Een laadpaal kopen voor je elektrische auto, hoe werkt dat?
Alles waar je op moet letten
Geen laadpaal meer hoeven zoeken voor je elektrische auto en geen last meer van bezette laadpalen. Het hebben van een eigen laadpaal heeft zo zijn voordelen. Maar kun je zomaar een eigen laadpaal kopen? En welke moet je dan hebben? We zetten het eens op een rij.
Er komen steeds meer openbare laadpalen bij, maar het gebruik ervan blijft niet altijd even handig. Ze zijn niet altijd bij je bestemming in de buurt, je moet er soms ook even naar zoeken en eenmaal gevonden zijn ze nog wel eens bezet. Het heeft dus zo zijn voordelen om een eigen laadpaal te hebben, maar kan je zomaar een laadpaal kopen?
Paal- of wandmodel
Het antwoord is gelukkig ‘ja’, maar wel met een paar zaken om goed op te letten. Allereerst het praktische aspect: zowel de laadpaal als de auto moet ergens op jouw privéterrein kunnen staan. De eerste onderverdeling voor privélaadpalen is die tussen een paal- of wandmodel. De keuze tussen deze twee soorten is puur op praktische basis: kan je de auto tijdens het laden handig naast een muur parkeren, dan kan je kiezen voor een wandmodel, door de fabrikanten vaak een wallbox genoemd. Moet het laadpunt in de vrije ruimte komen, dan heb je hoe dan ook een paalmodel nodig.
Slimme paal
De privélaadpaal wordt op je eigen stroomnet aangesloten. Hiervoor wordt een nieuwe groep aangelegd in de meterkast, zodat de stoppen niet doorslaan als je de auto oplaadt en tegelijkertijd een huishoudelijk apparaat gebruikt. Verder kan het voor de administratie handig zijn om een zogenaamde slimme laadpaal te kiezen. Een slimme laadpaal houdt een eigen stroomverbruik bij, zodat je altijd direct ziet hoeveel het opladen van de auto je heeft gekost en welk deel van de stroomrekening van het gewone huishouden afkomstig is.
Ook is het met een slimme laadpaal mogelijk om (vooral) met energie uit bijvoorbeeld je eigen zonnepanelen op te laden, of alleen op de momenten dat je als huishouden de minste stroom verbruikt. Let bij het kiezen van de laadpaal ook op het soort stekkeraansluiting.
LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: hoe werkt het?
1-fase en 3-fase-laden
Een ander onderscheid dat gemaakt kan worden is die tussen de 1-fase- en 3-fase-laadpaal. De 1-fase-laadpaal maakt gebruik van de standaard netwerkverbinding die de meterkast ook heeft. Dat is de meest eenvoudige en dus meest betaalbare aansluiting, maar het maximale laadvermogen wordt hiermee wel beperkt tot 3,7 kW. Een 3-fase-lader maakt gebruik van krachtstroom en levert daarmee een laadvermogen van 11 kW, maar hiervoor moet vaak wel een verzwaring van het netwerk worden aangevraagd bij je netbeheerder.
Het Europese stroomnet maakt gebruik van die 3-fasenspanning, dus het is een kwestie van een relatief eenvoudige aanpassing in de meterkast. Bedenk wel goed of deze aanpassing in jouw geval echt nodig is (niet iedere auto is er bijvoorbeeld voor geschikt), want het jaarlijkse vastrechtbedrag van de woning wordt hiermee wel flink verhoogd.
Waar koop ik de laadpaal?
Er zijn vele aanbieders van privélaadpalen, die zoals in iedere markt allemaal hun voors en tegens hebben. In ieder geval is het verstandig om er op te letten of de aanbieder een erkend installateur is. Dan weet je zeker dat de laadpaal door een ervaren partij geïnstalleerd wordt en bovendien heb je dan garantie op de installatie. Vergelijkingssites voor laadpaalaanbieders zijn bijvoorbeeld LaadpaalDirect.nl, Laadkompas en Laadpalen24.nl. Ook sommige autofabrikanten bieden privélaadpalen aan.
Subsidies en voordelen
Uiteraard afhankelijk van type en aanbieder, kost een privélaadpaal over het algemeen zo’n 500 tot 2.000 euro (excl. installatie). Tot op zekere hoogte – en per gemeente verschillend – zijn er subsidies en/of belastingvoordelen voor wie een eigen laadpaal wil aanschaffen. Zo wordt een laadpaal toch nog wat voordeliger. Meer informatie over deze en andere financiële voordelen voor elektrisch rijden vind je in dit artikel. Hoe dan ook is het opladen aan een privélaadpaal voordeliger dan aan een openbare, omdat je dan alleen het gewone energietarief betaalt voor de elektriciteit.
Er past geen laadpaal op mijn privégrond
Het kan zijn dat er geen laadpaal op jouw privégrond past. Wil je toch voor je eigen deur kunnen opladen, dan zal je met de gemeente moeten overleggen over de installatie van een laadpaal op de openbare weg. Het is dan aan de gemeente om te besluiten of dit mogelijk is en hoe dan ook wordt het dan een openbare laadpaal. Iemand anders mag dan ook zijn auto bij die paal opladen. Het laadpaalbeleid verschilt per gemeente en wijzigt ook wel eens.
LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: de mogelijkheden
pyridostigmine 60 mg pills – pyridostigmine 60 mg oral buy imuran 25mg online
rumalaya without prescription – brand endep buy amitriptyline generic
cost diclofenac 100mg – voltaren 100mg sale order aspirin 75mg sale
colospa 135mg generic – arcoxia for sale order cilostazol 100mg
celebrex 200mg tablet – cheap flavoxate pills indomethacin 75mg ca
generic benemid 500mg – buy etodolac without a prescription buy tegretol without a prescription
order neurontin 800mg pill – order gabapentin 600mg online buy azulfidine cheap
besifloxacin oral – buy carbocysteine no prescription purchase sildamax
lasuna online – buy lasuna no prescription where to buy himcolin without a prescription
‘De 1-fase-laadpaal maakt gebruik van de standaard netwerkverbinding die de meterkast ook heeft. Dat is de meest eenvoudige en dus meest betaalbare aansluiting, maar het maximale laadvermogen wordt hiermee wel beperkt tot 3,7 kW’
Deze vaststelling is wel erg basis. Een standaard huisaansluiting kan in de meeste gemeenten zonder extra kosten worden aangepast naar 1 fase 35A, nieuwbouw is veelal standaard 40A. Uw stroomleverancier of netwerkbeheerder kan u hier zeker over informeren. (veelal te vinden via hun website)
Met een 35A huisaansluiting en een laadpaal die is voorzien van ‘loadbalancing’ en na installatie van een (speciale) aardlekautomaat, kan je thuis zonder problemen tot 7,4Kw laden. De meeste auto’s zijn dan binnen 1 nacht volledig opgeladen.
Een verhoging van het vastrechtbedrag wordt hiermee dus bespaard.
“… Het Europese stroomnet maakt gebruik van die 3-fasenspanning, dus het is een kwestie van een relatief eenvoudige aanpassing in de meterkast. Bedenk wel goed of deze aanpassing in jouw geval echt nodig is (niet iedere auto is er bijvoorbeeld voor geschikt), want het jaarlijkse vastrechtbedrag van de woning wordt hiermee wel flink verhoogd…”
Hangt af van de auto: Als de auto er WEL voor geschikt is, dan kost de aanleg van 3-fase stroom (3 x 16A) éénmalig wat extra. Het VASTRECHT blijft echter gelijk.