achtergrondafbeelding

4 reacties

  1. Bert schreef:

    Dat toerental-verhaaltje is dus volstrekt JUIST!
    Draait een elektromotor harder(hoger toerental) dan rijdt de auto sneller (hogere snelheid, min of meer evenredig met toerental vd elektromotor).
    Wordt de snelheid van het voertuig verhoogd, dan verhoogt de luchtweerstand kwadratisch.
    Bij een hogere luchtweerstand is er meer energie er nodig om die luchtweerstand te overwinnen.
    Als er meer energie nodig is, wordt er meer energie verbruikt.
    Als er meer energie verbruikt wordt, blijft er minder over.
    Als er minder energie overblijft, wordt de actieradius beperkt.

    Ergo…. hoe harder een elektromotor in een (hybride)EV draait, hoe lager de actieradius wordt.

    Probeer daar maar eens een speld tussen te krijgen

  2. Harry schreef:

    Herman, je kunt je beter even inlezen op https://ev-database.nl/informatie/aandrijving-prestaties-elektrische-auto.
    Je begrijpt duidelijk niet wat koppel is en hoe het zich verhoudt tot het toerental. als jouw (on)logica zou kloppen zat er wel een gearbox in een EV hoor.

    ik citeer even:

    “bij een EV is dit koppel bij iedere snelheid direct maximaal beschikbaar, bij een brandstofmotor hangt het koppel vaak sterk af van het toerental.”

    en

    “Doordat luchtweerstand evenredig is met het kwadraat van de snelheid is bij rijden op topsnelheid enorm veel energie nodig om de luchtweerstand te overwinnen. Brandstofmotoren hebben een flinke voorraad aan energie in de vorm van benzine of diesel in de brandstoftank. . Bij een EV is de energievoorraad echter beperkt: ”

    Eerst je erin verdiepen en dan pas reageren.
    De uitdrukking is overigens de PLANK misslaan.

  3. Harry u slaat de bal mis! De elektromotor heeft het hoogste koppel bij het laagste toerental en daarom is het verbruik lager bij lagere snelheid.
    Een voordeel voor de veiligheid.

  4. Harry schreef:

    Dat toerental verhaaltje is grote onzin en raakt werkelijk kant nog wal. De enige JUISTE reden dat je op de snelweg meer brandstof verbruikt is de kwadratisch toenemende luchtweerstand. ALge snelheid is weinig luchtweerstand en dus veel lol van een kWh. Hoge snelheid is enorme luchtweerstand en dus veel kWh verloren aan overwinnen van die weerstand. DAt heeft NIETS maar dan ook helemaal NIETS te maken met het toerental van de bewuste elektromotor. Wat een hul


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen