Zakelijk rijders die de Hyundai Nexo ook privé willen rijden, betalen 4% bijtelling. Vanaf 2019 is er, voor de categorie van 4% bijtelling, een maximum van 50.000 euro fiscale waarde. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden. Een interessant voordeel dus ten opzichte van batterij-elektrische auto’s met een fiscale waarde boven de 50.000 euro.
Prijzen Hyundai Nexo waterstofauto bekend
Nieuwe SUV met brandstofcel per direct te bestellen
Hyundai duikt met zijn nieuwe waterstofauto ver onder de prijs van de Toyota Mirai, de andere van de twee FCEV’s die in Nederland worden aangeboden. De Hyundai Nexo is leverbaar vanaf 69.995 euro en arriveert in september bij de dealers.
Fuel Cell Electric Vehicle
Autorijden op waterstof is voor velen nog onbekend of iets voor de verre toekomst, maar de Hyundai Nexo is alweer de tweede generatie FCEV die het merk in Nederland lanceert. De Nexo is de opvolger van de Hyundai ix35 FCEV waarvan in Nederland een handjevol exemplaren rondrijdt.
FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. Onder de motorkap van de Hyundai Nexo ligt een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp. De elektriciteit wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven. De Nexo rijdt dus volledig elektrisch, zonder daarvoor een batterij te hoeven opladen. De waterdamp verdwijnt uit de uitlaat. Het aandrijfsysteem levert een vermogen van 135 kW (184 pk) en met een volle tank waterstof kun je een afstand 665 km overbruggen (volgens WLTP).
LEES OOK: Hoogleraar TU Delft: “waterstofauto wint van elektrische auto”
Waterstof tanken
Waterstof tank je net zo snel en makkelijk als benzine of diesel. De batterij opladen bij een laadpunt en continu rekening houden met de beschikbare actieradius is allemaal niet aan de orde. Als de tank leeg is, ga je naar het tankstation en een paar minuten later ben je weer onderweg, precies zoals je gewend bent.
Momenteel zijn in Nederland vier waterstoftankstations operationeel. Die staan in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Maar er zit schot in de zaak, want er liggen al plannen klaar voor de bouw van waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Utrecht en bij Schiphol en Rotterdam Airport. In 2020 moeten in ons land ten minste twintig tankstations operationeel zijn.
Twee smaken
Hyundai levert de Nexo in twee versies. De prijzen beginnen bij 69.995 euro (incl BTW) en voor dat bedrag krijg je praktische SUV met een opvallend rijke uitrusting. Zo is elke Nexo voorzien van bijvoorbeeld lederen bekleding, uitgebreide infotainment met 12,3-inch touchscreen, full-LED-koplampen, volautomatische klimaatregeling, een hele waslijst aan actieve- en passieve veiligheidssystemen en zelfs Remote Smart Parking Assist (RSPA). Hiermee kan de Nexo op afstand worden bediend om volledig automatisch en zónder bestuurder in te parkeren, bijvoorbeeld in een krappe parkeerplek met weinig ruimte om in en uit te stappen.
Wie kiest voor het ‘Plus Pack’ krijgt onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, een panoramisch schuifdak, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, een Around View Monitor en een Krell Audio premium audiosysteem. De versie met Plus Pack is er vanaf 73.995 euro.
Video Remote Smart Parking Assist
Fiscaal voordeel
‘Meest geavanceerde auto van dit moment’
Volgens Hyundai is de Nexo de meest geavanceerde auto die je momenteel kunt kopen. Behalve de ingenieuze aandrijftechniek is het model ook al in hoge mate klaar voor autonoom rijden, zoals eerder dit jaar werd gedemonstreerd tijdens een rit van Seoul naar Pyeongchang.
Over een afstand van 190 kilometer reden drie voertuigen met level 4-technologie voor autonoom rijden met een snelheid tussen de 100 en 110 km/uur. De auto’s reden met het verkeer mee, haalden zelfstandig in en navigeerden door tolpoorten. Daarbij werd gebruikgemaakt van 5G-netwerktechnologie.
Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Als de omstandigheden het toelaten, kan de bestuurder de ‘autopilot’ inschakelen en hoeft hij vervolgens niet meer te letten op de besturing.
Groene toekomst
Met de lancering van de Nexo laat Hyundai zien voorop te willen lopen als het gaat om emissievrije mobiliteit. Het doel van Hyundai is om uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. Tot 2025 lanceert Hyundai – behalve de Nexo – acht nieuwe hybridemodellen, vier plug-in hybrides en vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s.
Vergeet echter niet dat ruim 90% van alle waterstof geproduceerd wordt met fossiele brandstof. Helemaal groen is rijden op waterstof dus niet, net als batterij-elektrische auto’s die worden opgeladen met stroom dat wordt opgewekt door kolencentrales. Maar ook voor de waterstofproductie wordt steeds meer gebruik gemaakt van duurzame bronnen zoals windenergie, met het uiteindelijke doel om waterstof in de nabije toekomst volledig CO2-neutraal te produceren.
Jan Van Kappelveen. Daar hou ik van , van deze instelling. Je bent een echte Pionier net als ik. Het heeft me alleen maar veel comfort en geld opgebracht
als ik het geld had zou ik een waterstofauto kopen veel makkelijker dan een elektrische
Ben benieuwd wat een volle tank waterstof zal kosten.
Jan helemaal met je eens. Waterstof is de toekomst voor zowel auto’s als centrale verwarming. Als Den Haag wakker werd stimuleren ze deze vorm ipv elektrisch.
Helemaal juist Jan.
De reacties hiervoor van Frank en van Pipo 1 doen me denken aan de tijd dat ik -als een van de eerste- op LPG ging rijden. Vrijwel uitsluitend negatieve opmerkingen en broodje aap verhalen over de verschrikkelijke gevaren van LPG. Ik heb 30 jaar op die brandstof gereden, ca. 50.000 km per jaar en ben er in de portemonnaie niet slechter van geworden .Nooit problemen gehad, behalve in de begin periode in de winter startproblemen hoofdzakelijk als gevolg van de 6 Volts accu’s die toen nog in auto’s waren geplaatst. Overigens dat negatieve hoorde ik ook bij de komst van de eerste wasdrogers, de eerste (af)wasmachines en de electrische fietsen! Er liggen zonnepanelen op mijn dak; commentaar van nog al wat mensen (met een laag voorhoofd) zoals gewoonlijk “negatief”. Ik zeg eerlijk, als ik er het geld voor had ging ik morgen een NEXO kopen! Dit is n.m.m de toekomst, veel voordelen t.o.v. electrisch rijden. Ik hoop dat onze volksvertegenwoordigers wakker worden, waterstof gaan stimuleren en het bedrijfsleven de lengte geeft zich met spoed in deze richting te ontwikkelen!
Afz. Jan, een 80 plusser Uit Eindhoven.
In wel zeker 10 sec van 0-100. nee dit gaat een bestseller worden haha
dat zijn dat in 2020 tien plaatsen om te tanken in heel Nederland voor de prijs van een auto die 70 000 € kost, haha