Mazda-techneut: “De focus ligt te sterk op elektrische auto’s”
“Een enkele oplossing bestaat niet”
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Overheden richten zich wereldwijd te sterk op alleen elektrische auto. Volgens Christian Schultze, Director Technology Research & Technical Regulation bij Mazda Motor Europe, is het noodzakelijk om ook te blijven kijken naar benzine- en dieselmotoren om de klimaatdoelstellingen te halen.
Mix van aandrijflijnen
“Een enkele oplossing bestaat niet”, zegt Schultze in een exclusief interview met AutoRAI.nl en ZERauto.nl. “In de toekomst zal er sprake zijn van een mix van aandrijflijnen. Alleen richten op batterij-elektrische auto’s is niet verstandig. De toekomst is kleurrijk.”
Volledig elektrische auto van Mazda
Mazda staat op het punt om zijn eerste volledig elektrische auto te onthullen. Volgens Schultze is dat een zeer interessante auto, omdat dit voertuig optioneel een range-extender heeft in de vorm van een wankelmotor. De wankelmotor keert na lange tijd dus terug bij Mazda, zoals in maart 2018 al door ons wereldkundig werd gemaakt.
Compact, licht en zuinig
Schultze kijkt uit naar de onthulling van die BEV en stelt dat Mazda een eigen koers vaart wat betreft batterij-elektrische auto’s. “Elke auto heeft zijn eigen doel. Neem de Goggomobil die puur werd ontwikkeld om naar het werk te rijden. Compact, licht en zuinig. Die kenmerken moeten – vind ik althans – ook horen bij een batterij-elektrische auto.”
Een accupakket van 1.000 kilogram?
Schultze vervolgt: “Het is natuurlijk heel opvallend dat er nu auto’s bestaan met een accupakket met een gewicht van soms wel 1.000 kilogram. In die auto’s rijdt voor 95 procent van de tijd slechts één persoon. Als we 1.000 kilogram aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op tempo te brengen.”
Je moet kijken naar het totaalplaatje
Schultze geeft de voorkeur aan een kleiner accupakket met een kleinere range, want feit blijft dat mensen per dag gemiddeld maar 60 kilometer of minder afleggen. De techneut: “Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen één huishouden. Je moet ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen.”
Andere leverancier
De batterij van Mazda’s elektrische auto is overigens afkomstig van een andere partij, omdat Mazda niet de middelen heeft om zelf een batterij te ontwikkelen. “Als een ander bedrijf al heel goed is in het ontwikkelen van een batterij, dan gaan we dat niet zelf doen.”
Toekomst wankelmotor
En nog even over die wankelmotor, ook wel rotatiemotor genoemd. Mazda gaat deze krachtbron van formaatje schoenendoos optioneel aanbieden als range-extender in de elektrische auto die op stapel staat, speciaal voor de mensen die net wat meer range willen. Wat is Mazda nog meer van plan met die wankelmotor? We vragen het aan Schultze.
Hydrogen Highway
“De wankelmotor is heel veelzijdig, je kan er werkelijk alle kanten mee op. Een voorbeeld: ongeveer tien jaar geleden was er een groot project in Noorwegen, genaamd Hydrogen Highway. Daaraan nam Mazda als onderdeel van een test deel met een RX-8 Hydrogen, een waterstofauto dus. Die test verliep probleemloos. De wankelmotor is uitstekend geschikt voor waterstof. Er zijn dus mogelijkheden. Een Mazda met alleen een rotatiemotor is technisch mogelijk, wie weet wat de toekomst brengt. Maar voor nu brengen we de wankelmotor alleen terug als range-extender.”
Nog geen reacties