achtergrondafbeelding
Mazda Vision Concept

Mazda ziet Skyactiv-X als basis voor elektrificatie modellengamma

Masahiro Moro, CEO van Mazda Noord-Amerika, aan het woord

19 jan 2018, 10:46  •  Autonieuws  •  Door Bart Oostvogels

Mazda ziet de nieuwe Skyactiv-X-benzinemotor – introductie in 2019 – als basis voor elektrificatie van het modellengamma. Dat heeft Masahiro Moro, CEO van Mazda Noord-Amerika gezegd in gesprek met Automotive News.

Compressie-ontsteking

De nieuw ontwikkelde Skyactiv-X-benzinemotor is bijzonder, want het is de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking: een ontbrandingstechniek die we kennen van diesels. SkyActiv-X is volgens de fabrikant 30% efficiënter dan de huidige benzinetechniek.

Verbrandingskamer

Compressie-ontsteking? Dit betekent dat het benzinemengsel niet wordt ontbrand door de vonk van een bougie, maar door de compressie door de zuiger. Het mengsel van benzine en zuurstof in de verbrandingskamer wordt dan zodanig samengeperst, dat het spontaan ontbrandt. Precies zoals in een dieselmotor. “Skyactiv-X vormt een belangrijke basismotor om elektrificatie aan toe te voegen”, aldus Moro. “De basismotor moet allereerst efficiënt zijn. Pas daarna kunnen we er hybridetechnologie aan toevoegen.”

Elektrische auto

Mazda werkt naast hybridetechnologie ook aan een volledig elektrische auto. Die auto komt in 2019. Volgens een techneut van Mazda’s Research & Development-afdeling is de auto niet gebaseerd op een bestaande Mazda, maar is deze van begin af aan als elektro-auto ontwikkeld. Het gaat hier vermoedelijk om een compacte elektrische B- of C-segment crossover.

Kleine speler

Een volledig elektrisch modellengamma zit er voorlopig niet in. Mazda focust zich allereerst op het efficiënter maken van brandstofmotoren en stapt daarna pas over op elektrificatie. In eerste instantie door een benzinemotor te koppelen aan een elektromotor. Mazda is een relatief kleine speler in de automotive wereld en heeft om die reden niet de middelen om direct groot uit te pakken, vandaar dat Mazda alles op een eigen tempo uitrolt.

Hoge kosten batterijen

“Op dit moment zijn de batterijkosten te hoog. Het heeft geen zin om harder te pushen om elektrische voertuigen te verkopen. Je moet weten wat er gaat gebeuren als deze voertuigen in het tweedehands circuit terechtkomen. We moeten nadenken over de hele levenscyclus.”

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.