Autotest – Mazda MX-30 (2020): de eerste volledig elektrische Mazda
Freestyle Doors zijn terug!
Bij Mazda hebben ze eerst eens goed nagedacht voordat ze begonnen aan een volledig elektrische auto. Inmiddels is hij er: de MX-30. In Nederland mogen we als één van de eerste ter wereld een testrit maken.
Accupakket
We kunnen niet meer om de elektrische auto heen. Dat is wel duidelijk. Maar hoe ver moet een elektrische auto eigenlijk kunnen rijden op een enkele acculading? Europeanen rijden gemiddeld maar 48 kilometer per dag. Heb je dan een actieradius van 500 kilometer nodig? Mazda denkt van niet. Je sleept dan vooral ongebruikte zware en dure batterijen mee.
In de MX-30 ligt dan ook een vrij klein accupakket. Maar de eerste volledig elektrische Mazda valt om meerdere redenen op. Drie om precies te zijn: actieradius, design en duurzaamheid.
Actieradius Mazda MX-30
Volgens de Japanners is het zonde om rond te rijden met een zwaar en duur accupakket, die je nauwelijks volledig zult gebruiken. In de MX-30 ligt daarom een accupakket met een capaciteit van 35,5 kWh. In 2020 lijkt dat niet heel groot en dat zien we terug in de actieradius: 200 kilometer (WLTP).
Voor de meeste mensen moet dat meer dan genoeg zijn volgens Mazda. Bovendien scheelt het de klant een hoop centen, want batterijen zijn prijzig. Ze hebben een goed punt, maar het zal voor veel mensen toch even slikken zijn.
Design
De eerste volledig elektrische Mazda is een crossover SUV. Een slimme zet, want SUV’s zijn hot. De MX-30 is daarom lekker ruim opgezet en heeft stoere zwarte bumpers en dik aangezette beschermranden rondom de wielkasten.
Een doorlopende grille, schuin aflopende daklijn en suicide doors geven de Mazda MX-30 een extra verfijnd design. Vooral de suicide doors – deuren die tegen de rijrichting in openen – stelen de show. Mazda noemt ze overigens Freestyle Doors, klinkt net iets vrolijker. De B-stijl is verwekt in de achterdeur, waardoor achterin instappen redelijk eenvoudig gaat.
Duurzaamheid
Mazda heeft werkelijk alles uit de kast getrokken om de ecologische impact gedurende het leven van de MX-30 zo klein mogelijk te houden. Zo zijn er in de Japanse EV veel duurzame materialen gebruikt.
De stoelen en deurbekleding zijn bijvoorbeeld gemaakt van een stof waarin gerecyclede PET-flessen zijn verwerkt. Het leder komt niet van koeien maar is veganistisch. In het zwevende middenconsole zit zelfs een hele laag kurk. Lekker duurzaam, maar ziet er ook nog eens goed uit.
Er zijn dus veel gerecyclede materialen gebruikt, maar de MX-30 is zelfs ook recyclebaar. Als de auto aan het einde van zijn leven is gekomen, is hij voor 95% recyclebaar. Het accupakket is ook duurzaam. Omdat het niet erg groot is, is er aanzienlijk minder energie en grondstoffen nodig om het te produceren.
Ruimte
De MX-30 heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de CX-30. Het getal 30 is dan ook een verwijzing naar deze SUV. Er passen vijf personen in de compacte crossover en er is redelijk wat beenruimte achterin. De zitting is wel iets aan de korte kant, maar daar valt goed mee te leven.
Hoofdruimte is ook voldoende, maar je moet niet veel langer dan 1.80 meter zijn. Net zoals bij de CX-30, is er zo’n 310 bagageruimte achterin. De achterbank is in twee delen (60:40) neerklapbaar.
Lichtvoetig
Behalve dat er relatief weinig grondstoffen voor nodig zijn, biedt het bescheiden accupakket nog een voordeel: het is relatief licht. Een accupakket weegt al snel 1000 kilo, waardoor EV’s vaak slechter in bochten presteren dan auto’s met een traditionele brandstofmotor.
Het accupakket in de MX-30 weegt echter “slechts” 310 kilo. De elektrische Mazda heeft daardoor verassend leuke rijeigenschappen. Een echt sportieve auto is het natuurlijk niet, maar dankzij een redelijk vlotte acceleratie – van 0 tot 100 km/u gaat binnen 10 seconden – en direct stuurgedrag, zit je al snel met een glimlach achter het stuur.
Conclusie
De MX-30 is een slimme EV waar goed over nagedacht is. De auto is niet alleen duurzaam tijdens zijn leven op de weg, maar ook daarvoor en daarna. Dankzij fijne rijeigenschappen, bijzondere deuren en een interieur met een zwevende middenconsole valt hij extra op in het steeds verder uitbreidende EV-landschap.
Toch zal een actieradius van 200 kilometer niet voor iedereen voldoende zijn. Mazda speelt daarom met het idee om er volgend jaar een range extender in te plaatsen, wellicht zelfs in de vorm van een wankelmotor.
De MX-30 staat vanaf het najaar bij de dealer en heeft een vanafprijs van 33.990 euro. Hij komt dus in Nederland voor particulieren in aanmerking voor de subsidie van 4.000 euro. Opvallend: al 250 Nederlanders hebben er één besteld zonder hem ooit gezien te hebben van dichtbij.
Bekijk onze uitgebreide Mazda MX-30 review:
Nog geen reacties