Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 1
Is dit de elektrische auto voor iedereen?
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Straks krijg je 4.000 euro subsidie als je een nieuwe, elektrische auto koopt. Renault geeft dat bedrag nu al als korting op de ZOE, tijdelijk. Voor 29.590 euro heb je ‘m nu met de grotere 50 kWh batterij. Is dit de elektrische auto voor iedereen, ook voor mensen die hem zelf aanschaffen? We sturen redacteur Wim Otten op pad met de ZOE. Die dagelijks voor werk minimaal 150 kilometer rijdt. Kan het? In diverse updates zetten we zijn dagelijkse ervaringen op een rij.
Eerste date
De eerste dag is het aftasten. Alsof het een eerste date is. De Renault ZOE oogt niet onverdienstelijk met de vriendelijke voorzijde en bolle vormen. Het design is niet extravagant of futuristisch hip. Het uiterlijk is meer middle of the road en daarmee spreek je een grote groep aan.
Is elektrisch rijden toch wat voor mij?
Ik ga echter niet voor uiterlijk vertoon. Ik zwicht voor de actieradius van meer dan 300 kilometer, op papier. Serieus, dan komt elektrisch rijden voor mij in beeld. Woon-werkafstand uit en thuis is dik 150 kilometer. En het is goedkoper dan rijden op benzine. Thuis aan de stekker laad ik voor 25 cent per kW. Dus de 50 kWh-batterij komt van leeg naar vol op 12,50 euro. Zelfs met een benzine-auto die 1 op 20 rijdt, zou ik zeker het dubbele kwijt zijn. Daarbij komt: kosten van onderhoud zijn lager bij een elektrische auto en je betaalt geen wegenbelasting.
Op pad…
Nu het rijden! De batterij zit 100 procent vol en het instrumentarium geeft 329 kilometer als rijbereik aan. Dat geeft moed. De rit naar het werk moet dus lukken, zelfs als de actieradius in de praktijk toch korter blijkt uit te pakken. Amper enkele kilometers ben ik op weg en bats, file op de A1. Een paar kilometer is het stapvoets rijden. Dan komt de autostoet weer op gang. File is wel een zege voor de actieradius. Je verbruikt nagenoeg geen stroom.
Rijdt best aangenaam
De ZOE trekt naadloos op. Het is de zege van een koppelrijke elektromotor. Dat is genieten, ook voor een petrolhead. Geweldig is ook het comfort. Voor een compacte auto heeft hij best een soepel onderstel en hij rijdt stabiel. Het geluid van banden is het enige wat je hoort, en een beetje windgeruis. Misschien is hier nog wat extra geluidsisolatie op zijn plaats.
Actieradius
Geruststellend is de verrassend geringe afname van rijbereik. 50 kilometer verder blijkt ‘maar’ 55 kilometer afgesnoept van de actieradius. Ik heb mij dan ook wel keurig gehouden aan de maximum snelheden. Het stukje A28 met 130 km/uur als maximum heeft het meeste rijbereik ‘opgegeten’. Maar dat is bijna over, die 130 km/uur. Met een maximum van 100 is de beloofde actieradius zeer accuraat!
Op het werk aangekomen
Op het ‘werk’ gearriveerd in Bodegraven – waar de redactie van AutoRAI.nl, ZERauto.nl en MotorRAI.nl te vinden is – resteert nog 251 kilometer. Met de aantekening dat een file op de A12 een positieve invloed heeft gehad. Kalmer rijden en regelmatig vertragen (= terugwinnen van energie), daar houdt de ZOE van. Benieuwd hoe het gaat op de terugweg, als we meer kunnen doorrijden.
En weer terug
De ZOE heeft de volle werkdag aan het 220 Volt stopcontact kunnen ‘lurken’. Een beetje improviseren is het wel. Door het ontbreken van een laadpaal moest de kabel door het raam. Want buiten is er nergens een stopcontact. Laden gaat met een slakkengang aan een gewoon stopcontact. Ruim 3 kW per uur is de snelheid (tot 50 kW kan bij de ZOE). Omdat de batterij nog dik 70 procent van zijn capaciteit had bij het inpluggen, lukt het probleemloos om hem binnen acht werkuren weer helemaal vol te krijgen. De terugweg is er geen file. Lekker doorrijden dus. En wat blijkt. Eenmaal thuis is er nog een rijbereik van 242 kilometer over. Dus ook als je wat steviger doorrijdt, blijft de Renault ZOE ‘zuinig’. Morgen weer een nieuwe dag.
Binnenkort update 2! Stay tuned…
Lees ook:
Nog geen reacties