Renault Morphoz kan zich letterlijk uitrekken
Gebouwd op nieuwe modulaire CMF-EV-platform
Deze elektrische Renault Morphoz Concept heeft een bijzondere eigenschap: hij kan zichzelf uitrekken. Dat hebben we nog niet eerder gezien.
Toekomstvisie
De Renault Morphoz vertegenwoordigt de visie van Renault op het gebied van persoonlijke, connected en elektrische mobiliteit voor de jaren na 2025. Je kan hem autonoom laten rijden, of zelf het stuur ter hand nemen.
CMF-EV-platform
De Morphoz is gebouwd op het modulaire CMF-EV-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Dit modulaire platform maakt het mogelijk om elektrische voertuigen sneller en tegen lagere kosten te ontwerpen, ontwikkelen en finetunen dan bij een platform dat ook voor de toepassing van een verbrandingsmotor ontwikkeld is.
Verschillende configuraties
Het modulaire CMF-EV-platform is geschikt voor verschillende configuraties op het gebied van vermogen, capaciteit, actieradius, gebruikersopties en bagageruimte. Deze Morphoz laat zien wat er mogelijk is. Op een extreme manier zelfs, want het modulaire karakter van het platform wordt wel heel fysiek aangetoond met de verschillende rijmodi City of Travel.
City-modus
In de ‘City’-modus is de Morphoz 4,40 meter lang en bedraagt de wielbasis 2,73 meter. In de bodemsectie verwerkt Renault een 40 kWh-batterij. Als de Morphoz in City-modus staat, is de auto te herkennen aan de specifieke LED-lichtsignatuur en extra korte overhangen.
Travel-modus
In de uitgerekte ‘Travel’-modus is de auto 4,80 meter lang en bedraagt de wielbasis 2,93 meter. In deze stand wordt ruimte gecreëerd voor een additionele 50 kWh batterij en profiteren inzittenden van extra beenruimte en bagageruimte. Behalve dat de gecombineerde batterijcapaciteit (totaal 90 kWh) en de binnenruimte ideaal zijn voor langere reizen, zorgen ook het aangepaste front voor betere aerodynamica.
Twee accupakketten?
Hold the phone: een 40 kWh accupakket én een 50 kWh accupakket? We leggen het graag even uit. De standaard batterijcapaciteit van 40 kWh is goed voor een bereik van 400 kilometer. Volgens Renault is dat meer dan genoeg voor meer dan 90 procent van de behoeften van gebruikers. Voor de overige 10 procent levert Renault een zogeheten ‘Travel Extender’-batterij.
Extra batterij installeren
Als op een speciaal station wordt overgeschakeld naar de Travel-modus, opent een klep in de bodem van de auto en wordt binnen enkele seconden een 50 kWh batterij geïnstalleerd. De Morphoz verlaat het station met een 40 + 50 kWh-batterijpakket en een actieradius van 700 kilometer. Eenmaal terug, stopt de gebruiker bij een station om de batterij terug te brengen, waarna de auto terugkeert naar zijn oorspronkelijke 40 kWh-capaciteit. Dat is het idee achter deze Morphoz. Best leuk bedacht van Renault.
Kenmerken van sedan, coupé en SUV
De lengte van de in Electric Yellow gespoten Renault Morphoz bedraagt dus 4,40 of 4,80 meter. De breedte komt uit op 2 meter en de hoogte is 1,55 meter. In het lijnenspel laat Renault kenmerken van een sedan, coupé en SUV terugkeren.
Energie terugleveren
Als de Morphoz geparkeerd staat, kunnen de batterijen gebruikt worden om het huishouden van elektriciteit te voorzien of stroom te leveren aan het lokale elektriciteitsnet dankzij bidirectionele laadtechniek (V2G, Vehicle to Grid). Batterijen die in de Travel-modus worden gebruikt, worden uit het voertuig gehaald en opgeslagen in een laadstation voor gebruik in andere voertuigen of om andere voorzieningen van stroom te voorzien.
Technische gegevens Renault Morphoz
Lengte: 4,40 meter (City-modus) of 4,80 meter (Travel-modus)
Breedte: 2 meter
Hoogte: 1,55 meter
Wielbasis: 2,73 meter (City-modus) of 2,93 meter (Travel-modus)
Motor: 100% elektrisch
Batterijcapaciteit: 40 kWh (City-modus) of 90 kWh (Travel-modus)
Vermogen: 100 kW (City-modus) of 160 kW (Travel-modus)
Laadtechniek: statische en dynamische inductie
Aandrijving: voorwielen
Connectiviteit aan boord: 5G
Verbinding met infrastructuur: Wi-Fi G5
Nog geen reacties