CEO Mazda over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren”
Interview Ichiro Hirose, Senior Managing Executive Officer bij Mazda Motor Corporation
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
The bigger the better? Niet volgens Mazda. Ichiro Hirose, Senior Managing Executive Officer bij Mazda Motor Corporation, legt in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl met gedetailleerde cijfers uit welke CO2-impact de productie van een accupakket heeft en waarom Mazda een accucapaciteit van 35,5 kWh als ‘ideaal’ bestempelt.
‘Once in a century transformation’
“De auto-industrie ondergaat met de opkomst van de batterij-elektrische auto een ‘once in a century transformation’, maar je moet het wel nuchter bekijken”, stelt Hirose. “De benzine- en dieselmotor is nog lang niet afgeschreven. Bovendien rijdt 40 procent wereldwijd nog in auto’s met een verbrandingsmotor of een hybride aandrijflijn (benzine + elektro) in 2050.”
“Tijdens de productie van een batterij komt er veel CO2 vrij.”
BEV’s zijn geen CO2-vrije voertuigen
Hij vervolgt: “Door de opkomst van de BEV is er voorlopig geen mogelijkheid om op een andere aandrijfvorm in te zetten. Maar weet wel: BEV’s zijn geen CO2-vrije voertuigen. Hoe groter het accupakket, hoe groter de CO2-voetafdruk. Tijdens de productie van een batterij komt er veel CO2 vrij.”
LEES OOK: Europese CEO doet boekje open over toekomst
De cijfers
Hirose-san noemt ook cijfers: “Voor een accupakket met een actieradius van 500 kilometer komt er evenveel CO2 vrij als een dieselauto over een gereden afstand van 80.000 kilometer produceert. Met een batterij van 35,5 kWh is dat 32.000 kilometer. Daardoor ligt het CO2-omslagpunt van de MX-30 met 35,5 kWh accu en ongeveer 200 kilometer range veel lager. Als de CO2-uitstoot tijdens productie van batterijen afneemt, dan kunnen we capaciteit van batterijen vergroten. Op dit moment zien wij 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit. Een groot voordeel is dat het accupakket in Japan wordt gemaakt bij Panasonic. Daardoor hebben we korte lijntjes met onze fabriek en dat scheelt weer CO2.”
LEES OOK ONS INTERVIEW MET MAZDA EUROPE CEO
47 kilometer
Volgens de topman legt de gemiddelde bestuurder van een batterij-elektrische auto per dag niet meer dan 47 kilometer af. Dan volstaat volgens Mazda een range van dik 200 kilometer.
“Op dit moment zien wij 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit.”
Platform met Toyota
De Mazda MX-30 is de eerste batterij-elektrische auto van Mazda. “Deze auto hebben we zelf ontwikkeld op basis van het aangepast platform van de CX-30. Deze auto heeft dus niets te maken met de joint-venture die we hebben met Toyota waarbij we samen een EV-platform ontwikkelen. Voor de invulling van dit platform kiezen elk een eigen weg. We ontwikkelen een platform samen, maar de invulling van het accupakket bepalen we helemaal zelf.”
B-segment BEV
En heeft Mazda een kleinere BEV nodig in het B-segment? “Om rond 2025 te voldoen aan de CO2-eisen moet het volume van BEV’s groeien in de line-up van Mazda. We zijn genoodzaakt om een auto in die categorie uit te brengen, maar op dit moment zijn er nog geen plannen voor. Maar dat we met meer BEV’s moeten komen, staat vast.”
Well-to-wheel-principe
Mazda kijkt dus vooral naar het complete plaatje. Het zogeheten well-to-wheel-principe: de ecologische voetafdruk van een auto als de productiekosten van de auto én de gebruikte energie worden meegerekend. Mazda poogt in zijn handelen een zo laag mogelijke CO2-impact te realiseren. Volgens Hirose kunnen we veel leren van Noorwegen, op dit moment wereldleider in BEV’s. “Het land laat zien hoe we het met betrekking tot energie-opwekking moeten aanpakken”, zegt hij.
LEES OOK: Elon Musk rijdt met Tesla Cybertruck door Los Angeles
Prachtige verhalen allemaal…op naar 15 miljard mensen op deze aarde en over 80 jaar 25 miljard mensen , daar zit het probleem ! De oorzaak vooral niet aanpakken maar een gevolg …daar gaat de mensheid aan ten onder….
Kijk, ik ga het kort houden: jammer maar helaas dat ontginning en productie van batterijen momenteel blablabla, blablabla… Ondertussen rij ik elektrisch en sta ik aan het stoplicht niet te walmen. De mama op de stoep met haar kleine in de kinderbuggy (lees: ± op de hoogte van de auto-uitlaat), zal mij misschien dankbaar zijn. Dit idee geeft mijdus een goed gevoel: ik vervuil NIET meer in de stad (en begin nu niet over fijn stof door banden en remmen, ik ken het verhaal).
worden jullie dat gezeik ,de leugens en de vooroordelen nu echt niet zelf beu??????????
ik rij reeds 3 jaar electrisch,tot grote tevredenheid(en niet eens met een topklasse van audi tesla ea)
altijd weer zijn diegenen die nul ervaring hebben diegenen die denken alles beter te weten.
studie’s,?laat me niet lachen,de uitkomst ligt al vast naargelang welke groep de studie betaald.
ik wil alvast nooit meer een roetuitsotende roetbak
laat elkaar vrij te kiezen wat in zijn/haar situatie het beste uitkomt al de rest is belachelijk,kinderachtig gemekker.
Prachtig altijd, hoe links, mensen bestempeld als olie aanhangers als zij kritiek hebben.
Het word tijd dat die mensen weer met bladeren als kleding gaan rondlopen, een gat in de tuin als toilet, zelf groente verbouwen, maar dat doen die linkse personen niet.
En wie denkt dat een elektrische auto geen CO2 produceert, die moet toch echt eens beter nadenken, kijk eens naar het hoofd bestandsdeel van het accu pakket en hoe dat gewonnen word, en greta maar zeuren dat haar jeugd is afgenomen terwijl het veel kinderarbeid in die mijnen is. Hoe denk je dat de elektrische auto werkelijk rijd, zolang we nog geen goede oplossing hebben om elektriciteit op te slaan kunnen we nog niet zonder energie centrales, en mooi voor @Will dat je een laadpaal hebt en zonnepanelen, ik neem aan dat je dus niet werkt en dat je auto dus overdag trouw aan je laadpaal staat, of schijnt bij jou de zon ook snachts, wanneer de meeste mensen pas hun auto thuis opladen. Hoe denk je dat die windmolens gebouwd worden, van lucht, nee carbon fiber bladen die na vervanging niet te recyclen zijn.
Als mensen nou eens mat meer naar de feiten kijken, ik ben het eens dat we zo niet door kunnen gaan, maar scheel geloven dat je met een elektrische auto heilig bent, niet echt, als je echt zo begaan bent volg mijn advies hierboven, en timmer een fiets in elkaar van hout gewonnen uit een ecologisch verantwoord gekapt bos, wel met een handzaag natuurlijk want een kettingzaag kan niet, vergeet niet dat je die boomstam naar huis moet dragen, een vrachtwagen is uit den boze, vieze stink diesel.
En die hele klimaat top, het is een lachertje, lees 200 congolesen als voorbeeld, 200!!!! en dat is maar van een land, waarom zoveel mensen bij elkaar om over het klimaat te praten, vergoedingen die de pan uit rijzen dus ja iedereen neemt al zijn vrienden mee.
Wat iemand al zij hierboven, het begint bij de bron, maar ja dan moeten mensen hun luxe laten, hun mega grote woning niet meer kunnen warm stoken en ga maar door.
De grootste nadelen van een brandstofmotor zijn het geluid wat ze produceren., een stationair draaiende brandstofmotor produceert dan al 78 Db geluid. Bovendien bestaat zo’n motor uit vele onderdelen, zodat het ontwikkelen van een nieuwe brandstofmotor extreem duur is. De productie van een brandstofmotor levert dus ook veel CO2 op. De brandstofmotoren zoals Mazda die maakt zijn her meest geperfectioneerd, nadeel blijven de uitlaatgassen, wat eigenlijk het nadeel os van een overigens perfect functionerende brandstofmotor.
Het is echter een grote vergissing, als men gaat stellen dat de peoductie van een elektrische auto geen CO2 zou produceren. De productie van een goede batterij levert veel CO2 op, misschien nog wel meer dan een motor van een brandstofauto, maar ze zouden wel langer mee moeten gaan dan 4 jaar. Vervanging ervan kost immers duizenden euro’s! Dus ze moeten ook goedkoper worden om te produceren.
De grote voordelen van een elektrische auto is echter, dat de motor maar weinig onderdelen heeft, en lang mee gaat.
Verder kan de energie ook veel goedkoper, en moet er vooral geïnvesteerd worden in zonne energie. De zon is namelijk energiebron nr 1. Die windmolens kosten klauwen met geld, en vernielen het landschap! Is daar wel aan gedacht?
Alleen is in Nederland de zonnestraling maar 3 maanden per jaar krachtig genoeg.
De grote voordelen van een elektrische auto zijn geen uitstoot, simpele constructie, en lange levensduur.
De grote nadelen zijn de kinderziekten, zoals de te dure accu’s en de veel te hoge aanschafprijs. Verder zou ik het liefst elektrisch rijden, maar zolang er geen voordelige 2e hands elektrische auto’s te koop zijn, ben ik genoodzaakt nog minstens 20 jaar lang op brandstof te rijden.
De brandstofauto is nog lang niet verleden tijd!
Het doorgaan van de huidige trend zal geleidelijk aan positieve effecten teweeg brengen, want dat kan niet anders.
Maar met het huidige paniekvoetbal moet het gedaan zijn, want dat vervuilt door de vele negatieve gedachten erger, en kost veel meer mensenlevens dan alle branstofauto’s en elektrische auto’s bij elkaar!
Ik ben nog vergeten te vermelden, dat een elektrische auto veel stiller is! Dat is een verademing!
De grootste nadelen van een brandstofmotor zijn het geluid wat ze produceren., een stationair draaiende brandstofmotor produceert dan al 78 Db geluid. Bovendien bestaat zo’n motor uit vele onderdelen, zodat het ontwikkelen van een nieuwe brandstofmotor extreem duur is. De productie van een brandstofmotor levert dus ook veel CO2 op. De brandstofmotoren zoals Mazda die maakt zijn her meest geperfectioneerd, nadeel blijven de uitlaatgassen, wat eigenlijk het nadeel os van een overigens perfect functionerende brandstofmotor.
Het is echter een grote vergissing, als men gaat stellen dat de peoductie van een elektrische auto geen CO2 zou produceren. De productie van een goede batterij levert veel CO2 op, misschien nog wel meer dan een motor van een brandstofauto, maar ze zouden wel langer mee moeten gaan dan 4 jaar. Vervanging ervan kost immers duizenden euro’s! Dus ze moeten ook goedkoper worden om te produceren.
De grote voordelen van een elektrische auto is echter, dat de motor maar weinig onderdelen heeft, en lang mee gaat.
Verder kan de energie ook veel goedkoper, en moet er vooral geïnvesteerd worden in zonne energie. De zon is namelijk energiebron nr 1. Die windmolens kosten klauwen met geld, en vernielen het landschap! Is daar wel aan gedacht?
Alleen is in Nederland de zonnestraling maar 3 maanden per jaar krachtig genoeg.
De grote voordelen van een elektrische auto zijn geen uitstoot, simpele constructie, en lange levensduur.
De grote nadelen zijn de kinderziekten, zoals de te dure accu’s en de veel te hoge aanschafprijs. Verder zou ik het liefst elektrisch rijden, maar zolang er geen voordelige 2e hands elektrische auto’s te koop zijn, ben ik genoodzaakt nog minstens 20 jaar lang op brandstof te rijden.
De brandstofauto is nog lang niet verleden tijd!
Het doorgaan van de huidige trend zal geleidelijk aan positieve effecten teweeg brengen, want dat kan niet anders.
Maar met het huidige paniekvoetbal moet het gedaan zijn, want dat vervuilt door de vele negatieve gedachten erger, en kost veel meer mensenlevens dan alle branstofauto’s en elektrische auto’s bij elkaar!
@mark
Volgens mij moet je de strekken van zijn verhaal nog eens na gaan.
water.stof.autos.produceren.oude.autos.recycelen.zo.moeilijk.kan.dit.niet.zijn.
@Tjam
Tja, wat hebben ze jou goed gehersenspoeld. Maar dat is niet erg hoor. We helpen je graag uit de droom. Denk aan je kinderen en rijd niet in kankerverwekkende auto. Maar je mag ook aan ons denken. Waarschijnlijk werk je voor een oliebedrijf of heb je je geld in olie geïnvesteerd. Maar denk aan andere mensen, niet iedereen zit te wachten op een langzame collectieve zelfmoord zodat jij een goed leven hebt tot we naar de verdoemenis gaan. Egoïst!
Bij een overpopulatie is de kans op een tekort aan natuurlijke grondstoffen onvermijdbaar.
Aan de basis van elk tekort staat een (gekweekte) behoefte. Ieder tekort genereert methoden om hieraan tegemoet te komen.
Die methoden vereisen grondstoffen voor productie van materialen en energie.
De winning van (steeds zeldzamer wordende) natuurlijke grondstoffen leiden tot alternatieve grondstoffen (o.a. door recycling) en energie (wind, water, zon).
De techniek en processen voor alternatieve energie ontwikkelen zich net als iedere industrialisatie met hink-stap-sprongen.
Dus ook met vallen (CO2) en staan (waterstof?)
De natuur kan zelf een evenwicht tot stand brengen, zolang de mens de ecologisch evenwicht niet verstoord. Onderdeel van het balansherstel zijn in de geschiedenis de grote ziektes geweest (pest, griep, tyfus etc) en uiteraard de wereld oorlogen.
Wij hebben die natuurlijke sturing uitgeschakeld en worden nu gemiddeld 78(?) ipv 45. Niet alleen zij. Er dus meer mensen, we leven ook nog eens bijna 2 x zo lang, en daarmee is de behoefte aan primaire voeding en materialen ver-x-voudigd.
Dus als je het (luxe)probleem van CO2 uitstoot aan de bron wilt aanpakken…..
Wat een uitgebreidde verzameling sukkels die hun telefoonaccu als voorbeeld zien voor een auto accu.
Feit: De slechtste EV accu gaat 21 jaar mee, de beste 50 jaar. Zelfs met lithium
Feit: De gemiddelde degradatie is amper de moeite waart. (Nissan Leafs in war klimaat uitgezonderd)
Feit EVs gaan makelijk 3 tot 10x zo lang mee als een fossiel.
Feit: Kobalt zit ook in brandstof dus die kinderhandjes werken nog langer als we benzine / diesel rijden. In accus is het nog 100÷ recycle baar.
Feit: Ev accu gaan gerecycled wprden de grondstoffen zijn veel te kostbaar voor de vuilnisbelt.
Accus voor elektrische autos worden nooit vervangen en zullen langer meegaan dan de auto.
Dat de autos duurder worden is ook positief want dan gaan ze langer mee.
Tesla mikt op een levensduur van 1.6 miljoen km. Vanaf 2014 is het de nr4 meest betrouwbaar auto fabrikant (2012 en 2013 de meest onbetrouwbare maar opstartproblemen horen erbij).
Waarom denk je dat een model S met 400.000 nog 35.000 euro kost? Omdat het wegwerp spul is?
Dat is dus precies wat benzine en siesel autos zijn. Dumpafval. Moeten we zsm mee stoppen.
Tja, dat elektrisch rijden is dan wel door linkse gasten gepromoot.
Maar…… de rechtse kerk rijd er hoofdzakelijk in. Al die Tesla rijders dat zijn VVD stemmers.
En maar schreeuwen dat het linkse mensen zijn die alles veroorzaken, lol.
Hypocriet noemt men dat, of salon liberalisme.
Ik rij lekker elektrisch. Heerlijk belasting vrij. Rest boeit mij niet.
Dit is toch allang bekent, alleen de linkse partijen willen dit niet inzien. Elektrische auto’s gaan niks oplossen, maar meer problemen veroorzaken. Graveyards vol met afgeschreven accu’s en kinderen die ze met hamers kapot moeten maken.
Net als met de rest van de reguliere batterijen.
Leuk om te zien hoe berichten als deze totaal genegeerd worden in de media.
Zo, Shell slaafjes hebben zerauto ontdekt en gaan nu influencen. Ik kan ook er niks aan doen dat jullie straks werkloos zijn. Zoek een ander baan. We blijven lekker rijden in een EV en we zijn er straks een meerderheid tot de olie bedrijven er niet meer zijn. Daaaaaaaag
Lekker zo’n accuauto. En de linkse milieu drollen maar verti dat een electrische auto zo schoon is. Niet dus……..
We worden al weer opgelicht door de Haagse bendes. Zelfs de VVD doet er tegenwoordig aan mee.
Een accuauto is gewoon een vies monster en moeten we snel vanaf. Trouwens, van al die belachelijke windmolens ook. Sinds die dingen er staan is er nog geen enkele gewone centrale gesloten, dus ook daar geen enkel voordeel. Wel een ontzettende hoop kosten voor de domme burgers zoals jij en ik. Waarom laten we ons oplichten??
Lekker zo’n accuauto. En de linkse milieu drollen maar verti dat een electrische auto zo schoon is. Niet dus……..
We worden al weer opgelicht door de Haagse bendes. Zelfs de VVD doet er tegenwoordig aan mee.
Een accuauto is gewoon een vies monster en moeten we snel vanaf. Trouwens, van al die belachelijke windmolens ook. Sinds die dingen er staan is er nog geen enkele gewone centrale gesloten, dus ook daar geen enkel voordeel. Wel een ontzettende hoop kosten voor de domme burgers zoals jij en ik.
De grootste veroorzaker en oplosser zijn wij zelf.
Als je over bron aanpak gaat nadenken …..
Het menselijk ras groeit explosief, we zijn met veel te veel en er is geen enkele natuurlijke verhouding en evenwicht meer……….
Wij zijn de grootste bedreiging voor onze planeet omdat we hem helemaal leeg aan het melken zijn.
Op langere termijn lijkt mij geboortebeperking en een stop aan de alsmaar voortdurende expansie een betere en meer structurele oplossing.
Ook dat is duurzaamheid, the other way.
Ben ik dan heilig nou nee zeker niet, (er staat hier ook een auto voor de deur )maar mij wel bewust van dat ik er een onderdeel van ben.
En er ook andere manieren zijn om je te transporteren.
Dus, ga ik op de fiets, gewoon trappen elke dag een kleine 40 km.
Is dat leuk, nou nee zeker niet altijd.
Maar als ik elke dag onder het viaduct door rij, en de niet aflatende stroom van auto’s zie en hoor.
Ben ik blij dat ik daar op dat moment geen onderdeel van ben.
Accu auto’s zijn juist niet de oplossing voor het klimaat
Chemische afvalberg na iedere lading gaat capaciteit van de accu achteruit. Wegen worden vernield door gewicht van de auto’s. Dan het grootste gevaar kortsluiting dan heb je binnen enkele seconden een chemische brand met veel geluk kan je als volwassene er nog uit je kinderen in het kinderzitje helaas niet.
Vergeet dit verdien model en ga over op waterstof rijden met een brandstofcel. Uitstoot 0,0 en snel tanken.
Mazda is blijkbaar de eerste auto fabrikant die het begrepen heeft. De huidige Lithium-ion batterijen zijn nog niet de oplossing. Een elektrische wagen met 500 kg batterijen aan boord is niet CO2 neutraal (en zelfs energetisch inefficient, dood gewicht vervoeren kost ook energie), de productie ervan is niet gratis (en genereert ook C02), de mining van Cobalt and dergelijk gebeurt in zeer bedenkelijke omstandigheden;. En ja, ook zonne- en wind energie is niet C02 neutraal. Hoeveel weegt zon windmolen niet en na ten hoogste 20 jaar moet hij al afgebroken worden. Eén probleem: Mazda gebruikt nog steeds een Lithium-ion batterij. Niet alleen kan die ook nog branden, ze levert te weinig vermogen. Een pragmatische stap is een serieel hybride, plug-in, en met carbon based powercapacitors. Dan kan een batterij van 15 kWh volstaan (voor 2 dagen aan een gemiddelde van 45 km/dag). Ze kan ook 150 kW leveren en kan in 5 minuten geladen worden. Als men dan eens wat mer km moet rijden, kan een kleine motor op een propere manier bijladen. Mazda will daarvoor een kleine Wankel (10 kg?) gebruiken die zowel op benzine als op waterstof kan draaien; Levert met een vrij eenvoudig ontwerp misschien 95% minder pollutie op van dag één. Het gemiddeld effectief benzine verbruik kan voor heel gebruikers onder de 1l/100 km liggen. Ik ken iemand dit dit zelfs haalt met zijn plug-in Prius.
En onze Chineese vrienden die onze zonnepanelen produceren doen dit zonder CO2 uitstoot? Ik dacht van niet hoor.
En dat is nu precies het probleem. Vrijwel alle elektriciteit komt nog van de centrales met co2 uitstoot. Als we daar nu eens gaan beginnen? We zijn nu al met het dak bezig terwijl de fundering er nog niet eens ligt. Het is een grote farce. Iedereen rolt over elkaar heen om het zogenaamd goed te doen. Zelfs de bovag. En Timmermansje in Brussel voorop. Die gaat ons een vermogen kosten maar dat terzijde. Stimuleer dus eerst het opwekken van groene elektriciteit want de electrische auto is op dit moment met als doel co2 neutraal als je hele keten bekijkt het stimuleren niet waard.
@will Eisinga Leuke beredenering maar het winnen van de grondstoffen om zo’n batterij te produceren veroorzaakt wel degelijk CO2. Zoveel dat elektrische auto’s tonnen moeten rijden om net zoveel of minder dan een CE aangedreven voertuig CO2 te produceren.
Het klinkt allemaal leuk maar echt niet zo groen als wordt voorgeschoteld.
de batterij productie gebruikt zon en wind energie. dus nul uitstoot batterij productie.
EV productie met zon en wind energie. nul uitstoot auto productie.
dus de productie van de EV is nul uitstoot.
ik heb zonnepanelen laadpaal en EV. rijden op de zon van het dak.
nul uitstoot.. een hectare panelen langs de snelweg produceert 1 miljoen kWh.
een EV rijdt 6 km per kWh, 6 miljoen km per hectare zonder uitstoot.
mijn uitstoot is 0 plus 0 plus 0 is 0
we gaan elektrisch rijden zonder uitstoot.
dat is wel zeker.
Voor de rijinstructie een Mazda electrische met een grotere range nodig Als Europees de code 78 automaat verdwijnt zal de rijschool branche zitten te springen om een eMazda. De regering zal dat denk ik pas invoeren als de bijtelling weer op het niveau zit van de diesel en benzinemodellen. Stel je eens voor dat de rijschool branche een voordeel heeft. Taxibranche geen BPM, rijschool branche wel. Laten ze dat eens aanpakken om zakelijk electrische rijden te bevorderen en de doelen voor 2024 te halen.