CEO Mazda over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren”
Interview Ichiro Hirose, Senior Managing Executive Officer bij Mazda Motor Corporation
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
The bigger the better? Niet volgens Mazda. Ichiro Hirose, Senior Managing Executive Officer bij Mazda Motor Corporation, legt in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl met gedetailleerde cijfers uit welke CO2-impact de productie van een accupakket heeft en waarom Mazda een accucapaciteit van 35,5 kWh als ‘ideaal’ bestempelt.
‘Once in a century transformation’
“De auto-industrie ondergaat met de opkomst van de batterij-elektrische auto een ‘once in a century transformation’, maar je moet het wel nuchter bekijken”, stelt Hirose. “De benzine- en dieselmotor is nog lang niet afgeschreven. Bovendien rijdt 40 procent wereldwijd nog in auto’s met een verbrandingsmotor of een hybride aandrijflijn (benzine + elektro) in 2050.”
“Tijdens de productie van een batterij komt er veel CO2 vrij.”
BEV’s zijn geen CO2-vrije voertuigen
Hij vervolgt: “Door de opkomst van de BEV is er voorlopig geen mogelijkheid om op een andere aandrijfvorm in te zetten. Maar weet wel: BEV’s zijn geen CO2-vrije voertuigen. Hoe groter het accupakket, hoe groter de CO2-voetafdruk. Tijdens de productie van een batterij komt er veel CO2 vrij.”
LEES OOK: Europese CEO doet boekje open over toekomst
De cijfers
Hirose-san noemt ook cijfers: “Voor een accupakket met een actieradius van 500 kilometer komt er evenveel CO2 vrij als een dieselauto over een gereden afstand van 80.000 kilometer produceert. Met een batterij van 35,5 kWh is dat 32.000 kilometer. Daardoor ligt het CO2-omslagpunt van de MX-30 met 35,5 kWh accu en ongeveer 200 kilometer range veel lager. Als de CO2-uitstoot tijdens productie van batterijen afneemt, dan kunnen we capaciteit van batterijen vergroten. Op dit moment zien wij 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit. Een groot voordeel is dat het accupakket in Japan wordt gemaakt bij Panasonic. Daardoor hebben we korte lijntjes met onze fabriek en dat scheelt weer CO2.”
LEES OOK ONS INTERVIEW MET MAZDA EUROPE CEO
47 kilometer
Volgens de topman legt de gemiddelde bestuurder van een batterij-elektrische auto per dag niet meer dan 47 kilometer af. Dan volstaat volgens Mazda een range van dik 200 kilometer.
“Op dit moment zien wij 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit.”
Platform met Toyota
De Mazda MX-30 is de eerste batterij-elektrische auto van Mazda. “Deze auto hebben we zelf ontwikkeld op basis van het aangepast platform van de CX-30. Deze auto heeft dus niets te maken met de joint-venture die we hebben met Toyota waarbij we samen een EV-platform ontwikkelen. Voor de invulling van dit platform kiezen elk een eigen weg. We ontwikkelen een platform samen, maar de invulling van het accupakket bepalen we helemaal zelf.”
B-segment BEV
En heeft Mazda een kleinere BEV nodig in het B-segment? “Om rond 2025 te voldoen aan de CO2-eisen moet het volume van BEV’s groeien in de line-up van Mazda. We zijn genoodzaakt om een auto in die categorie uit te brengen, maar op dit moment zijn er nog geen plannen voor. Maar dat we met meer BEV’s moeten komen, staat vast.”
Well-to-wheel-principe
Mazda kijkt dus vooral naar het complete plaatje. Het zogeheten well-to-wheel-principe: de ecologische voetafdruk van een auto als de productiekosten van de auto én de gebruikte energie worden meegerekend. Mazda poogt in zijn handelen een zo laag mogelijke CO2-impact te realiseren. Volgens Hirose kunnen we veel leren van Noorwegen, op dit moment wereldleider in BEV’s. “Het land laat zien hoe we het met betrekking tot energie-opwekking moeten aanpakken”, zegt hij.
LEES OOK: Elon Musk rijdt met Tesla Cybertruck door Los Angeles
Nog geen reacties