Aftellen voor eerste elektrische Mazda
Batterij-elektrische aandrijflijn mét of zónder range-extender
Nog even geduld en dan weten we hoe de elektrische auto van Mazda eruit komt te zien. De onthulling vindt plaats op 23 oktober op de Tokyo Motor Show 2019 (25 oktober tot 4 november 2019). AutoRAI.nl/ZERauto.nl is aanwezig op de autoshow van Tokio dus houdt onze website tegen die tijd goed in de gaten.
Nieuwe EV
“Als compleet nieuw model zal deze EV aan de line-up worden toegevoegd en daarmee de derde exponent vormen in de nieuwste generatie modellen van Mazda, na de nieuwe Mazda3 en CX-30. De auto beschikt daarmee over het bekende DNA en de rijdynamiek van Mazda”, belooft de Japanse autobouwer.
Range-extender
Uniek is dat Mazda deze elektrische auto levert met een batterij-elektrische aandrijflijn mét of zónder range-extender. Ga je wel voor die range-extender, dan krijg je een wankelmotor. Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service van Mazda Motor Europe: “Deze wankelmotor is er vooral om eventuele zorgen van klanten weg te nemen. Niet echt nodig, want de gemiddelde koper legt per dag gemiddeld 60 kilometer af van huis naar werk en weer terug. De grootte van het accupakket en de range laten we nog even in het midden. De auto is commercieel gezien een vraagstuk omdat succes ook afhankelijk is van regelgeving. Voor ons gaat het vooral om de eerste ervaringen. Of we er nu 5.000 of 10.000 van verkopen, we gaan er heel veel van leren. We gaan zien wat het effect is.”
Met range-extender geen bijtellingsvoordeel in Nederland
Mazda kan al enkele details verklappen over de rotatiemotor. Hij krijgt géén turbo en het is een eenschijfsmotor. De wankelmotor – een ander woord voor rotatiemotor – fungeert puur als generator. Mazda plaatst hem vlak en hij is zo groot als twee schoenendozen. Omdat de wankelmotor trillingsvrij zijn werkt doet, merkt de koper niets als de range-extender aanspringt. In Nederland vervalt overigens het bijtellingsvoordeel (8 procent in 2020) als je de versie met range-extender kiest. Er is dan sprake van een CO2-uitstoot en is de auto volgens de wet geen batterij-elektrische auto meer.
Nog geen reacties