Volkswagen heeft grote plannen: alle modellen elektrisch in 2030
"Meest omvangrijke elektrificatieprogramma in de auto-industrie"
De Volkswagen Groep heeft op de autoshow van Frankfurt (IAA) naar eigen zeggen het meest omvangrijke elektrificatieprogramma in de auto-industrie aangekondigd. Uiterlijk 2030 moet van elk model ten minste één (semi-)elektrische versie te koop zijn.
Binnen nu en 2025 lanceert de Volkswagen Groep tachtig nieuwe geëlektrificeerde voertuigen, waaronder vijftig volledig elektrische modellen en dertig plug-in hybrides. In de jaren daarna loopt het aantal elektrische modellen op tot circa 300. Daarbij gaat het niet alleen Volkswagens, maar ook om modellen van Audi, Skoda, Seat.
Het ambitieuze toekomstplan heet ‘Roadmap E’ en gaat gepaard met een investering van ruim 20 miljard euro. Het autoconcern gaat volle bak investeren in de ‘industrialisatie van elektromobiliteit’. Behalve de ontwikkeling van de aandrijftechniek, nieuwe platforms en modellen ligt de focus ook op het aanpassen van fabrieken, trainingen, laadinfrastructuur, sales en marketing.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen e-Golf (2017)
Batterijcapaciteit
Op het gebied van lithium-ion batterijproductie ligt nog en flinke uitdaging te wachten. Als alles volgens plan verloopt, heeft Volkswagen in het jaar 2025 ruim 150 gigawatt uur per jaar aan batterijcapaciteit nodig voor de modellen. Om hieraan te kunnen voldoen, is Volkswagen een aanbestedingsprocedure voor langdurige samenwerkingsverbanden in China, Noord-Amerika en Europa gestart. Het ordervolume bedraagt naar eigen zeggen meer dan 50 miljard euro. En daarmee is slechts de eerste golf van elektromobiliteit afgedekt.
Voor de generatie auto’s daarna wil Volkswagen ‘solid state’-accu’s toepassen. Ook voor deze techniek zijn samenwerkingsverbanden nodig. En dan hebben we het nog niet eens over de uitbreiding van de laadinfrastructuur.
Volkswagen I.D.
De eerste elektrische modellen van Volkswagen die onderdeel uitmaken van ‘Roadmap E’ zijn de I.D., de I.D. Buzz en de I.D. Crozz. Laatstgenoemde is verder ontwikkeld en vandaag gepresenteerd op de autoshow van Frankfurt. Het gaat hier om een een vierwielaangedreven, volledig elektrische SUV met een actieradius tussen de 500 en 600 km. Het design wordt allen nog op details aangepast.Volgens de makers zijn de LED-lampen voor en achter ‘verregaand productierijp’.
En op het laatste moment worden ze allemaal diesels met een sjoemel software. Ik vertrouw het niet. Eerst zien dan geloven.