![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0014-640x480.jpg)
Autotest – Volkswagen ID.3 (2020), een must have?
Rijden in de Volkswagen ID.3 1ST Max, met alle opties
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volkswagen verwacht er in 2020 ongeveer zesduizend van op kenteken te zetten. We hebben het natuurlijk over de nieuwe Volkswagen ID.3. Het merk trapt af met de 1ST-uitvoering. In deze test en video vertellen we je alles wat je moet weten over de Volkswagen ID.3.
Nieuw tijdperk
De ID.3 luidt een nieuw tijdperk in voor Volkswagen. Nu zal je denken: ‘Maar het is toch gewoon de zoveelste elektrische auto?’. Daar heb je helemaal gelijk in. Het ‘nieuwe tijdperk’ slaat vooral op het gebruik van het nieuwe MEB-platform waarop het Volkswagen-concern diverse elektrische auto’s gaat bouwen. De ID.3 is slechts het begin. Later komen er een ID.Buzz en een ID.4 crossover bij. En daar houdt het niet mee op.
33 miljard euro
Volkswagen investeert liefst 33 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. Rond 2029 heeft de Group 75 batterij-elektrische modellen in het gamma. De ID.3 is wat dat betreft dus het begin van iets groots.
Volkswagen ID.3 1ST (2020) – REVIEW – AutoRAI TV
Volkswagen ID.3 met 58 kWh batterij
Maar laten we niet te hard van stapel lopen. Terug naar deze ID.3 1ST. Deze Volkswagen heeft een 58 kWh batterij en een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras. Op die achteras is niet alleen de elektromotor, maar ook de elektronische aansturing en de ééntrapstransmissie geïntegreerd. De ID.3 1ST sprint in 7,3 seconden naar 100 km/u.
Er komen drie versies
Uiteindelijk komen er drie batterijversies van de ID.3. De 58 kWh-batterij met 420 kilometer range (WLTP) is de tweede in de line-up. Begin 2021 komt Volkswagen met een met 77 kWh accu met tot 542 km actieradius (WLTP). Daarnaast volgt er nog een 45 kWh-batterij met 330 kilometer range en een vermogen van 146 pk. Die gaat naar verwachting ongeveer 30.000 euro kosten.
In het kort…
ID.3 45 kWh – 146 pk – 330 km – laden: 7,2 kW (AC) tot 50 kW (DC, 100 kW optioneel)
ID.3 58 kWh – 204 pk – 420 km – laden: 11 kW (AC) tot 100 kW (DC)
ID.3 77 kWh – 204 pk – 542 km – laden: 11 kW (AC) tot 125 kW (DC)
Oplaadtijd
Bij 100 kW laadvermogen is de 58 kWh accu van de ID.3 1ST in 30 minuten op te laden voor een actieradius van 290 kilometer (WLTP). Ook hier geldt het adagium: opladen doe je wanneer dat kan, niet wanneer dat moet.
En wat kost dat allemaal?
Prijzen van de 45 kWh en 77 kWh versies zijn nog niet bekend. Voor de 45 kWh-versie geeft Volkswagen wel een richtprijs: minder dan 30.000 euro. Dat klinkt veelbelovend! Van de ID.3 1ST bestaan in ieder geval drie versies, te weten de 1ST (37.990 euro), de 1ST Plus (43.990 euro) en de 1ST Max (49.490 euro).
Dit is standaard
De basisversie van de ID.3 1ST kost 37.990 euro en beschikt standaard over onder meer 18-inch wielen, DAB+ digitale radio, een navigatiesysteem, Natural Voice Control, Lane Assist, Adaptive Cruise Control en parkeersensoren. De ID.3 1ST Plus – vanaf 43.990 euro – voegt daar onder meer 19-inch wielen, IQ.Light LED Matrix-koplampen, Keyless entry en een achteruitrijcamera aan toe.
“Er is in de ID.3 duidelijk sprake van minimalisme, in de positieve zin van het woord.”
Het topmodel: de 1ST Max
Het topmodel is de ID.3 1ST Max. Die kost 49.490 euro. Wij rijden in de Max-versie met nagenoeg alle toeters en bellen. Extra’s ten opzichte van de 1ST Plus zijn 20-inch lichtmetalen wielen, Travel Assist (Traffic Jam Assist, Emergency Assist, Dodehoeksensor (Side Assist), Telefoonvoorbereiding ‘Plus’, inclusief draadloos laden, een panoramadak, comfortabele Ergo-Active stoelen vóór die ook elektrisch verstelbaar zijn en zelfs een massagefunctie hebben. Via een toekomstige update activeert Volkswagen ook een Head-up Display met ‘Augmented Reality’.
Opzet interieur
Het opzet van het interieur van de Volkswagen ID.3 is net even anders dan je in andere Volkswagen-modellen wellicht gewend bent. Er is in de ID.3 duidelijk sprake van minimalisme, in de positieve zin van het woord. Het interieur oogt en voelt ruimtelijk. Je kijkt uit op een compact digitaal instrumentencluster dat op een motorfiets niet zou misstaan. Verder heeft de ID.3 een fors touchscreen met een overzichtelijke menu-indeling.
Stuurwieltoetsen
Over de aanraaktoetsen op het stuurwiel zijn we niet echt te spreken. Ze worden snel vies en de bediening ervan verloopt onnatuurlijk met een wat raar aanvoelende haptische feedback. Hier had Volkswagen beter conventionele knoppen kunnen toepassen. Vernieuwing pakt in die zin niet altijd positief uit. Soms is old school nog steeds de beste methode. De besturing voelt wat wollig aan, zonder al te veel gevoel. Hier hebben meer elektrische auto’s ‘last’ van. Gewoon een kwestie van wennen, want na een week of maand weet je niet beter. Die 204 pk blijkt in de praktijk ook meer dan genoeg. Sterker nog: deze ID.3 is vlot. Heel vlot. Dat komt grotendeels door het koppel van 310 Nm dat altijd beschikbaar is. Dat maakt rijden in de ID.3 bijzonder aangenaam.
D overbodig
De transmissiehendel zit vast aan het digitale display voor je neus. Met een draai-selectiehendel selecteer je de gewenste versnelling: R, N, D of B. In standje ‘D’ rolt de ID.3 uit als een conventionele auto met verbrandingsmotor. In ‘B’ kun je daadwerkelijk rijden volgens het one-pedal-driving principe. Je wint in deze stand extra energie terug. Feitelijk zet je hem dus altijd in B. D is wat dat betreft overbodig.
Formaatje Golf
Wie de Volkswagen ID.3 in het echt ziet, concludeert vast één ding: hij is net zo groot als een Golf. Vanbinnen is de ID.3 echter veel ruimer, vergelijkbaar zelfs met een Passat. Doordat er minder ruimte nodig is voor de motor en aandrijving, ontstaat er een veel ruimer interieur. Vooral het dashboard is zoveel mogelijk naar voren geplaatst, haast op de voorwielen. Zo ontstaat een ruim compartiment. De bagageruimte is dan weer vergelijkbaar met een reguliere Golf. In de ID.3 heb je 385 liter tot je beschikking. Voor de volledigheid: de ID.3 is 4,26 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt liefst 2,77 meter.
Trekhaak aub?
Een reguliere trekhaak is op de ID.3 niet mogelijk. Voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen levert Volkswagen wel een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kilogram).
Hoe zit het met onderhoud
De ID.3 wordt geleverd met tot 6 jaar onderhoud en APK-keuring bij de officiële Volkswagen-dealers. Maar let wel: buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf.
“Iemand met een te zware rechtervoet, hoort feitelijk niet thuis in een BEV.”
De actieradius
Op papier heeft de Volkswagen ID.3 1ST een range van 424 kilometer. In de praktijk moet je rekening houden met 300 tot 400 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, het type wegdek, de grootte van het wiel, de bandenspanning, geografische gegevens en in het bijzonder van je rijstijl. In een elektrische auto moet je echt je mindset wat betreft autorijden veranderen om het maximale uit het accupakket te halen. Iemand met een te zware rechtervoet, hoort feitelijk niet thuis in een BEV.
Conclusie
De Volkswagen ID.3 laat zien dat de fabrikant goed heeft nagedacht over de invulling van het concept ‘elektrische auto’. Het MEB-platform vormt een ijzersterke basis waarop Volkswagen kan bouwen, nu en in de toekomst. Vooral de ruimte aan boord, de stilte en het comfortabele onderstel zorgen ervoor dat je de ID.3 snel gaat waarderen.
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0035-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0013-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0037-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0034-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-008-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0033-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0032-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-007-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0030-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0029-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-009-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0027-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0024-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0026-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0022-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0021-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0020-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0019-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0018-640x480.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0017-360x270.jpg)
![Autotest – Volkswagen ID.3 (2020)](https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Volkswagen-ID.3-1ST-Autotest-AutoRAI-FOTO-0015-360x270.jpg)
Having read this I believed it was extremely
informative. I appreciate you finding the time and effort to put this informative article together.
I once again find myself personally spending way too much time both reading and leaving comments.
But so what, it was still worth it!
Yes! Finally someone writes about lk21hd film oke ditonton!.
You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something that I think I would never understand.
It seems too complex and extremely broad for me.
I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of
it!
Good post! We will be linking to this particularly great post on our site. Keep up the great writing
I do not even understand how I ended up here, but I assumed this publish used to be great
Always a pleasure to read your articles Regards from IDProperticom
Just want to say your article is as amazing.
The clarity in your submit is just great and that i can suppose you’re a
professional on this subject. Fine with your permission allow me to snatch your RSS feed to stay updated with coming near
near post. Thanks a million and please continue
the enjoyable work.
This post exceeded my expectations. You went over and over and above to provide useful data and insights.
I am really happy to read this website posts which consists of tons of useful facts, thanks for providing
these kinds of information.
Hello! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to
get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
If you know of any please share. Cheers!
What’s up everyone, it’s my first pay a visit at this web site,
and post is truly fruitful designed for me,
keep up posting such content.
Hello, Neat post. There is a problem along with your site in internet explorer, might test
this? IE still is the marketplace chief and a big section of folks will omit your magnificent writing due to
this problem.
Pretty nice post. I ϳust stumbled upon ʏour weblog ɑnd wanted tο ѕay thаt Ι’vе truly enjoyed
surfing ɑround your blog posts. After аll I’ll be subscribing to үouг rss feed ɑnd I hope ʏоu ᴡrite аgain vеry soon!
Hello, Neat post. There’s a problem along with your site in internet explorer, could test this?
IE nonetheless is the marketplace chief and a large component of people will omit your wonderful writing because of this problem.
I needed to thank you for this great read!! I certainly enjoyed every little
bit of it. I have you saved as a favorite to check out new stuff you post…
Hi there, I found your website by the use of Google
at the same time as searching for a comparable subject, your site got here up, it seems
to be good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, just turned into aware of your blog thru Google,
and found that it’s really informative. I’m gonna watch out for brussels.
I will be grateful in the event you proceed this in future.
Lots of other folks will probably be benefited out of your
writing. Cheers!
Everything is very open with a precise description of the issues.
It was really informative. Your site is very useful.
Many thanks for sharing!
With havin so much content do you ever run into any problems
of plagorism or copyright infringement? My website has
a lot of completely unique content I’ve either authored myself or outsourced but it appears
a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do
you know any solutions to help prevent content from being ripped off?
I’d certainly appreciate it.
Write more, thats all I have to say. Literally, it
seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to
your weblog when you could be giving us something informative to read?
I got this website from my pal who shared with me regarding this website and at the moment this
time I am browsing this website and reading very informative articles
at this place.
It’s really a nice and useful piece of info. I’m happy that you just shared this useful information with us.
Please stay us informed like this. Thank you for sharing.
Hi there! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my
good old room mate! He always kept chatting about this. I will
forward this page to him. Pretty sure he will have a good read.
Many thanks for sharing!
I’m now not positive the place you’re getting your info, but great topic.
I must spend a while learning much more or figuring out more.
Thank you for great information I used to be looking for this info for my mission.
Volkswagen investeert maar liefst 33 miljard in elektrische mobiliteit.
dit moet zijn
Volkswagen investeert maar liefst meer dan 75 miljard in elektrische mobiliteit.
33 miljard voor de bouw elektrische auto’s.
33 miljard voor ontwikkeling software.
10 miljard voor productie batterijen.
Will Eisinga.