Universiteit Twente onderzoekt elektrisch vervoer Nederland
EV in de praktijk
Marc Beusenberg, coördinator van het lab: “Wij gaan uit van het vervoer van mensen en goederen. Hoe kan dat het beste en wat heb je daarvoor nodig. Ook kijken we hierbij naar de mobiliteit van ouderen. Welke aanpassingen zijn er bijvoorbeeld nodig?” De UT voert het onderzoek uit door vijf elektrische voertuigen in te zetten; drie scooters, één e-fiets en de Renault Twizy. De UT is de eerste universiteit waar de voertuigen beschikbaar zijn gesteld. Niet de mogelijkheden van het product, maar de behoefte van de gebruiker staat centraal in het onderzoek.
Vooroordelen elektrisch rijden
De wetenschappers beseffen dat er nog veel vooroordelen zijn over elektrisch rijden. Denk aan percepties als: ‘Het vervoer is niet snel’, ‘Opladen kan nog bijna nergens’, ‘Het opladen duurt lang’ en ‘de accu is zo weer leeg’. Het onderzoeken van deze percepties is onderdeel van het programma. Beusenberg: “Er zijn al auto’s die je binnen 3,5 uur volledig kunt opladen zonder speciale oplaadvoorziening, dus door hem gewoon thuis in het stopcontact te doen. Een belangrijk aandachtsgebied zijn de voertuigen die ideaal geschikt zijn voor redelijk korte ritjes in de stad of op provinciale wegen. 80 procent van onze bewegingen vindt plaats op deze wegen waar je tussen de 30 en 80 km per uur mag rijden.”
Succes Universiteit Twente
De UT heeft de laatste maanden veel succes op het gebied van elektrische mobiliteit. Zo wonnen 11 studenten van het Green Team Twente onlangs met een eigen gebouwde brandstofcel-auto de Shell Eco-marathon Europe in Rotterdam. De auto reed tijdens de race (omgerekend) 727,5 kilometer op één liter benzine. Ook startte de UT, samen met ingenieursbureau Tauw en de provincie Overijssel, een pilotproject met elektrische auto’s die opladen met stroom uit trillingen in het wegdek.
Nog geen reacties