Uitgelicht: Hyundai Strategy 2025
De toekomstplannen van Hyundai op een rij
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai presenteert een ambitieus actieplan getiteld Strategy 2025. De strategie bestaat uit twee pijlers: Smart Mobility Device en Smart Mobility Service. Die twee moeten elkaar versterken en het bedrijf transformeren tot een zogeheten Smart Mobility Solution Provider. Met andere woorden: Hyundai moet een aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen. Daarin is Hyundai echt niet uniek. Elke autofabrikant wil zich omtoveren tot zo’n slimme mobiliteitsaanbieder.
Uitleg Smart Mobility Device
Device slaat op tastbare producten. Daarmee doelt Hyundai niet alleen op auto’s, maar op een breed scala aan producten, zoals een Personal Air Vehicle (PAV), robotica en last-mile mobiliteit, waarmee de gebruikers de laatste kilometers in het drukke stadscentrum met een ander voertuig – ingebouwd in de auto – aflegt.
Voertuigelektrificatie
Hyundai poogt de winstgevendheid in ICE-voertuigen te vergroten en leiderschap in elektrificatie veilig te stellen. Daarnaast streeft het bedrijf naar evenwichtige en stabiele groei met een portfolio dat rekening houdt met verschillende regionale aspecten en productbehoeften. Hyundai richt zich op het gebied van voertuigelektrificatie eerst op jongere doelgroepen en zakelijke klanten met betaalbare batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) om schaalvoordelen te behalen.
670.000 geëlektrificeerde voertuigen
Tegen 2025 wil het bedrijf jaarlijks 670.000 geëlektrificeerde voertuigen verkopen, waarvan 560.000 BEV’s en 110.000 brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s). Het doel is om tegen 2030 de meeste nieuwe modellen te elektrificeren in belangrijke markten zoals Korea, de Verenigde Staten, China en Europa en opkomende markten zoals India en Brazilië in 2035. In 2025 hoopt Hyundai uit te groeien tot een van de drie grootste fabrikanten van batterij-elektrische en waterstof-elektrische auto’s.
Genesis
Hyundai’s luxemerk Genesis introduceert zijn eerste batterij-elektrische modellen in 2021, voordat het zijn elektrische line-up in 2024 verder uitbreidt. Het high-performance N-label introduceert op termijn SUV’s en EV’s waarmee Hyundai zijn concurrentiepositie op het gebied van elektrificatie verder kan versterken. Het bedrijf zal tegelijkertijd ook kostenstructuren verbeteren en kwaliteits- en kosteninnovaties implementeren om de klantwaarde te vergroten.
Autonoom rijden
Daarnaast richt Hyundai zich op digitale gebruikerservaring (UX), kunstmatige intelligentie (AI) op basis van verbonden diensten én autonoom rijden. Rond 2025 is autonome rijtechnologie Level 2 en Level 3 evenals Advanced Driver Assistance System (ADAS) voor parkeren in alle modellen beschikbaar. Rond 2022 poogt Hyundai een volledig autonoom platform te ontwikkelen die in 2024 klaar moet zijn voor massaproductie.
Nieuw modulair EV-platform
Uiteraard moeten ook de kosten omlaag. Om kosten te reduceren en de efficiëntie en schaalbaarheid van productontwikkeling te verbeteren, komt Hyundai met een wereldwijd modulair EV-platform. De eerste modellen op dit platform komen in 2024 op de markt. Ook het verkoopmodel wordt vernieuwd via netwerkoptimalisatie en nieuwe verkoopmethoden.
Uitleg Smart Mobility Service
Bij Smart Mobility Service slaat het woordje ‘service’ op diensten en alles wat daarbij komt kijken. Smart Mobility Service vormt een aanvulling op Device. Diensten hebben betrekking op bijvoorbeeld onderhoud, reparatie, financiering, verzekering en opladen. Hyundai werkt daarnaast aan een nieuw geïntegreerd mobiliteitsplatform. Dit platform analyseert gegevens in en rondom het voertuig via connectiviteit in de auto.
Hervormingsplannen voor organisatie
Voor de succesvolle implementatie van ‘Strategy 2025’ zijn hervormingsplannen van de organisatie en het management noodzakelijk. Hyundai: “Het bedrijf neemt nieuwe systemen in gebruik voor op gegevens gebaseerde besluitvorming, performance management van werknemers, procesinnovatie en nieuwe generatie ERP (Enterprise Resource Planning). Hyundai creëert ook een flexibelere organisatiestructuur. Daarnaast streeft het bedrijf naar bevordering van een harmonieuze bedrijfscultuur die gericht is op communicatie en samenwerking.”
Flink investeren
Om al het genoemde mogelijk te maken is geld nodig. Veel geld. Gelukkig heeft Hyundai dat op de plank liggen. Over een periode van zes jaar van 2020 tot 2025 investeert het bedrijf in totaal 61,1 biljoen KRW (omgerekend 46,4 miljoen euro) in R&D en toekomstige kerntechnologieën.
De verdeling is als volgt: Hyundai steekt 41,1 biljoen Zuid-Koreaanse won (omgerekend 31 miljard euro) in nieuwe producten en investeringen om het concurrentievermogen in bestaande bedrijfsoperaties te verbeteren en 20 biljoen Zuid-Koreaanse won (omgerekend 15 miljard euro) in toekomstige technologieën, zoals elektrificatie, autonoom rijden, kunstmatige intelligentie, robotica, PAV en new energy projecten.
als dat de toekomstige dashboards zijn schaf ik mij 5 dacia’s aan,
zo ben ik zeker dat ik nooit van mijn leven op zulk lelijk gedrocht moet kijken.