Toyota Yaris Hybrid-R is een monster
Toyota neemt de Yaris Hybrid-R mee naar de IAA in Frankfurt. Dit is een spectaculaire conceptcar die dient als proefmodel voor de verdere ontwikkeling van hybridetechnologie. De Hybrid-R combineert een uit de racerij afkomstige 1,6-liter turbomotor met twee elektromotoren, waarmee elektrische vierwielaandrijving mogelijk is. Het gecombineerde vermogen van de drie motoren bedraagt maar liefst 308 kW (420 pk).
De Hybrid-R is gebaseerd op de driedeurs Yaris. De voorwielen worden aangedreven door de 1.6 viercilinder turbobenzinemotor met 220 kW (300 pk). De achterwielen zijn elk uitgerust met een 44 kW (60 pk) sterke elektromotor. Beide dienen als generator tijdens remmen en ze ondersteunen de benzinemotor tijdens accelereren.
Supercondensator
De energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen wordt, net als in de TS030 Hybrid Le Mans-auto, opgeslagen in een zogenoemde supercondensator. Vergeleken met een standaard hybridebatterij heeft de supercondensator een hogere vermogensdichtheid en een snellere op- en ontlaadsnelheid. Dat sluit perfect aan op de vereisten voor gebruik in de autosport, waar korte en onmiddellijke acceleraties noodzakelijk zijn.
88 kW extra
De hoeveelheid afgegeven vermogen hangt af van de tijdsduur waarvoor energie gevraagd wordt. Voor gebruik op de weg laat de supercondensator de teruggewonnen energie gedurende acceleraties van maximaal tien seconden los. Het totale vermogen van de twee elektromotoren wordt dan teruggebracht tot 29 kW (40 pk). In circuitmodus leveren de elektromotoren een gecombineerd maximumvermogen van 88 kW (120 pk) gedurende maximaal vijf seconden per keer, als gevolg van de hogere frequentie van remmen en accelereren tijdens het rijden op een circuit.
Geavanceerd tractiecontrolesysteem
Een derde elektromotor met een vermogen van 44 kW (60 pk) is geplaatst tussen motor en sequentiële zesversnellingbak. Deze fungeert als generator in twee gevallen: tijdens vertraging om de supercondensator te voeden en tijdens het accelereren om direct vermogen aan de achterste elektromotoren te leveren. Dit laatste gebeurt alleen als de voorbanden het vermogen en het koppel niet aankunnen en hun grip verliezen. De generator gedraagt zich als een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Hij brengt namelijk het koppel als elektrische energie over naar de achterwielen om de acceleratie en de rijeigenschappen te verbeteren in plaats van het motorvermogen te beperken.
Nog geen reacties