achtergrondafbeelding

4 reacties

  1. Nic Alkema schreef:

    Toch jammer van deze eenzijdige voorlichting over waterstofauto’s.

    En dat er censuur wordt toegepast door reacties te verwijderen

    Voor de werkelijke feiten http://www.waterstofgate.nl

  2. H. Struik schreef:

    Eindelijk iemand die kan rekenen.

  3. RJJ Reesinck schreef:

    Een auto die op waterstof rijdt heeft 2,5 keer zoveel groene stroom nodig als een auto die uitsluitend met batterijen werkt. Dit komt door het enorme energieverlies dat optreedt tijdens electrolyse, compressie, opslag en het transport van waterstof en ten slotte bij de omzetting in de brandstofcel. Vandaar ook dat Volkswagen (en niet alleen Volkswagen, alleen zij zijn het meest uitgesproken in hun anti-waterstof motivering) gestopt zijn met het ontwikkelen van waterstofauto’s. Zolang we een tekort hebben aan groene stroom (lees: de komende twintig jaar) is auto’s op waterstof laten rijden gewoon een krankzinnige verspilling van energie. Waterstofauto’s vertragen de energietransitie daarmee: ze nemen kostbare groene stroom weg van andere projecten die met groene stroom wél op een efficiënte manier kunnen worden geholpen. Dat wordt pas anders wanneer we voldoende groene stroom kunnen maken om aan alle energievraag te voorzien. Bewaar waterstof voor luchtvaart, scheepvaart en industrie maar stop het niet in auto’s!

  4. Wim Schermer schreef:

    Het is maar goed dat er weinig Toyota Mirai zijn. Het rijden op waterstof is een energie verslindende bezigheid.

    Stel we hebben 65 kWh duurzame elektrische energie.
    Daar kunnen we 1 kg groene waterstof op 700 bar van maken. Daar rijdt een Toyota Mirai 100 km mee.

    We kunnen die 65 kWh ook direct in een elektrische auto laden. Dan rijdt die auto 400 km op precies diezelfde 65 kWh.

    Maken we van die 65 kWh groene waterstof dan is die stroom niet meer beschikbaar op het net. Deze zal dan worden vervangen door … fossiel opgewekte stroom. Dit heet verdringing. Dat levert per kWh 556 gram CO2 uitstoot op. 65 kWh levert totaal dus totaal 36,1 kg CO2 uitstoot op.

    De 100 km rijdende Toyota Mirai levert dan een uitstoot per km op van 36,1 /100 is 361 gram CO2.
    De elektrische auto rijdt 400 km met dezelfde hoeveelheid elektriciteit en heeft dus een uitstoot van 36,1 kg/400 is 90,4 gram CO2 uitstoot per km.

    De elektrische auto voldoet dus per 1-1-21 wel aan de norm van maximaal 95 gram CO2 uitstoot per km. De waterstofauto overschrijdt de wettelijke uitstootnorm per 1-1-2021 van 95 gr/CO2 per km met 361 gram CO2 met ruim een factor 3,8.

    De Toyota Mirai is hiermee één van de meest vervuilende auto ’s die in Nederland rondrijdt. Ter vergelijking, een Rolls-Royce Phantom is met een uitstoot van 377 gr/CO2 per km vrijwel vergelijkbaar met de Toyota Mirai.

    Dus stop aub met het alleen benoemen van de milieuvoordelen van een Toyota Mirai. Het weggooien van driekwart van de duurzame elektriciteit is onverantwoordelijk.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen