Toyota werkt aan compacte range extender
Elektrische auto’s met range extender zijn populair. Zo’n benzine verstokende thuiskomer is goed voor de gemoedsrust van de bestuurder. Voor de fabrikant is het echter een uitdaging om de verbrandingsmotor een plekje te geven, zeker in een compacte auto. Toyota heeft een oplossing in het vizier: een krachtbron zonder krukas.
Free Piston Engine Linear Generator (FPEG) heet het concept waaraan de researchers van het Japanse merk werken. Er zit alleen een op en neer bewegende zuiger in, geen krukas. De verbranding stuwt die omlaag en door samengeperste lucht veert hij weer omhoog. De onder de zuiger gemonteerde magneet gaat heen en weer door een spoel en zo ontstaat elektriciteit.
Toyota heeft het concept van deze FPEG onlangs gepresenteerd op het SAE World Congress in Detroit, een beurs voor de nieuwste technologische vondsten in de auto-industrie. Het probleem van trillingen door de heen en weer bewegende zuiger met magneet is volgens de technici te ondervangen door er een tweede zuiger naast te plaatsen en die precies contra te laten bewegen. Dus eigenlijk net zoals bij een tweecilinder verbrandingsmotor met krukas.
Productierijp is de FPEG nog niet. Daarvoor moeten nog wat technische hobbels worden geslecht. Het concept van Toyota zou 10 kW vermogen per cilinder kunnen leveren. Twee daarvan, dus 20 kW, zouden voldoende elektriciteit leveren voor een de voeding van een accu van een compacte elektrische auto van het formaat Yaris. Het voordeel is dat deze range extender minimale ruimte nodig heeft.
Nog geen reacties