Toyota ProAce Electric, en dat is vier!
Toyota geeft langer garantie op accupakket
In navolging van de Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy presenteert nu Toyota zijn elektrische bestelbus. Dit is de Toyota ProAce Electric. Uniek aan deze bestelauto is de verlengde garantie.
Garantievoorwaarden
Toyota geeft een volledige garantie op het voertuig van 5 jaar en 200.000 kilometer. Deze vijf jaar garantie bestaat uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie via Louwman & Parqui, de importeur van Toyota. Voor de batterij geldt deze garantie zelfs tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit.
Identiek
De garantievoorwaarden zijn dus iets anders. En de ProAce Electric heeft een eigen design, precies zoals de Peugeot, Opel en Citroën dat ook hebben. Voor de rest komt de ProAce Electric in technisch volledig overeen met zijn drie broertjes.
Versies
Toyota levert de ProAce Electric als Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) en Long Worker (6,1 tot 6,6 m3), maar ook versies met dubbele cabine geschikt voor zes inzittenden en met een laadvolume van 4 m3. De ProAce Electric Truck biedt versies met een open laadbak of een kipper. Tot slot levert Toyota een truck met maatwerkopbouw, met een laadvolume tot 10,5 m3.
Batterijpakket van 50 of 75 kWh
Het lithium-ion batterijpakket van de Toyota is 50 kWh of 75 kWh groot. De volledig elektrische actieradius bedraagt respectievelijk tot 230 en 330 kilometer (WLTP). Het vermogen van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 136 pk (100 kW) met een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de ProAce Electric bedraagt 130 km/u.
Gewichten
Het laadvermogen is minimaal 1.000 kilogram. Dit kan bij de 50 kWh-versie verhoogd worden tot circa 1.275 kilogram. Alle versies bieden een geremd trekvermogen van 1.000 kilogram.
Opladen
In Nederland kan deze Toyota worden opgeladen via een regulier stopcontact (10A), met 1 fase tot 32A (7,4 kW) en met 3 fasen tot 16A (11 kW). Snelladen kan via de CCS2-aansluiting en tot een piekvermogen van 100 kW. De benodigde Mode 2 (10A) en Mode 3 (32A) laadkabels zijn standaard inbegrepen. Bij een snellaadpunt (DC) met 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer een half uur voor 80 procent worden opgeladen. Met een oplaadpunt van 75 kW kost dit ongeveer driekwartier. Maar ook met 3 fasen wisselspanning is het mogelijk om in minder dan 2 uur weer 100 kilometer rijbereik te laden, zonder de hogere kosten van snelladen.
Bestellen
De eerste exemplaren komen als eerste in Nederland op de weg in oktober 2020. Reserveren kan per direct. Prijzen maakt Toyota in een later stadium bekend. Begin 2021 volgt er nog een ProAce Electric in Shuttle-uitvoering met standaard 9-zitplaatsen (bestuurder + 8 passagiers). Deze heeft het 75 kWh-batterijpakket waardoor een range van ruim 300 kilometer (WLTP) mogelijk wordt voor taxi en contractvervoerders. Deze ProAce Electric in Shuttle-uitvoering heeft bij Toyota een taxi-certificering. Dat betekent dat die meteen bij marktintroductie kan worden ingezet voor bijvoorbeeld contractvervoer van bijvoorbeeld schoolkinderen.
Nog geen reacties