Toyota pakt uit met elektro-modellen in Tokyo
AQUA Full Hybrid
Een van de debutanten is de Toyota Full Hybrid AQUA, die onderhuids sterk verwant is aan de Full Hybrid Yaris. De AQUA realiseert een brandstofverbruik van 2,5 l/100 km (1 op 40) volgens de Japanse testcyclus, wat neerkomt op zo’n 1 op 35 (3 liter per 100 kilometer) volgens de Europese richtlijnen. De auto is voorzien van Toyota’s meest geavanceerde, compacte en lichte hybridesysteem dat de kracht van een 1,5 liter verbrandingsmotor combineert met een elektromotor. Dankzij een laag zwaartepunt is de AQUA volgens Toyota zeer wendbaar en tegelijkertijd zeer stabiel in bochten. Na de introductie in Japan, (december 2011), introduceert Toyota de AQUA ook op andere markten. Buiten Japan staat er ‘Prius c’ op de kofferklep. Europa valt echter buiten de boot en moet het doen met de Full Hybrid Yaris.
FCV-R op waterstof
De Tokyo Motor Show is ook het podium waarop Toyota zijn FCV-R (Fuel Cell Vehicle – Reality and Revolution) presenteert. Deze conceptauto is een ruim 4 meter lange, praktische sedan die voorzien is van een brandstofcel. De techniek is in de bodem van de auto verwerkt en de carrosserie is ruim genoeg voor 4 inzittenden + bagage. De brandstofcel-stack, realiseert met een volle tank waterstof(70 MPa) een actieradius van ongeveer 700 kilometer. Toyota introduceert de brandstofcelauto in 2015 Op de Japanse markt. Of de auto ook in andere landen komt is nog onbekend.
FT-EV III
Toyota toont tevens in Tokyo zijn visie op volledig elektrische stadsmobiliteit. De FT-EV III (Future Toyota – Electric Vehicle III) is een 3+1-persoons, drie meter lange elektrische conceptauto. Toyota heeft de auto uitgerust met een ultraplat lithiumionbatterijpakket die in de bodem van de auto is verwerkt. De Japanse fabrikant schat dat de FT-EV III volledig opgeladen zo’n 105 kilometer kan rijden. De auto gaat volgend jaar in een zeer beperkte oplage in productie.
Niet zo elektrisch: Toyota GT 86
Op de beurs maakt naast de milieuvriendelijke modellen ook de langverwachte Toyota sportwagen GT 86 zijn debuut. De afgelopen twee jaar maakte het model al furore onder de naam FT-86. De achterwiel aangedreven sportwagen belichaamt het thema Fun to Drive, Again in alle opzichten. Daarvoor zorgen onder meer het volledig nieuw ontwikkeld sportonderstel en een krachtige 147 kW (200 pk) sterke 2-liter boxermotor. De GT 86 belooft een waardig opvolger te worden van zijn sportieve voorgangers: de Celica, MR2 en AE 86. De prijs en specificaties worden begin volgend jaar bekend gemaakt en rijden kan medio 2012.
Original post blogged on b2evolution.
Nog geen reacties