Wow, dit is Toyota’s nieuwe waterstofauto!
Toyota Fuel Cell Mirai Concept debuteert op Tokyo Motor Show 2019
Benieuwd naar de volgende generatie Toyota Mirai? Kijk niet verder, want deze Fuel Cell Mirai Concept geeft een voorproefje van Toyoto’s volgende generatie Mirai. De waterstofauto – ook wel Fuel Cell Electric Vehicle genoemd – komt naar verwachting eind 2020 op de markt.
Eerste Mirai
De eerste Toyota Mirai stamt uit 2014 en wordt nog altijd geproduceerd in Japan. Je kan hem ook in Nederland kopen, waar de auto ongeveer 81.000 euro kost. Sinds zijn debuut heeft Toyota wereldwijd ruim 10.000 exemplaren van de Mirai verkocht. In Nederland gaat het om enkele tientallen exemplaren.
Grote verwachtingen van waterstof
Op papier heeft de huidige Toyota Mirai een actieradius van ongeveer 500 kilometer, vergelijkbaar met die van een traditionele benzineauto. In de praktijk moet je echter rekening houden met ongeveer 350 tot 400 kilometer. De huidige Mirai is nog maar het begin, want Toyota heeft grote verwachtingen van waterstoftechnologie, helemaal als het grijze waterstof – gewonnen uit aardgas – straks plaatsmaakt voor groene waterstof – opgewekt door zon, water of wind.
In 2020
De nieuwe generatie Mirai komt naar verwachting in 2020 eerst in Japan, Noord-Amerika en Europa op de markt komt. “Door verbeteringen aan het brandstofcelsysteem en de toepassing van grotere waterstoftanks mikken we op een 30 procent grotere actieradius”, aldus Toyota. Dat betekent dik 600 kilometer range, op papier natuurlijk.
Belangrijke bijdrage
Yoshikazu Tanaka is de Chief Engineer van deze Fuel Cell Mirai Concept. Hij kan ons meer vertellen over deze auto. “Ik wil dat klanten de Mirai niet alleen kopen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar omdat het simpelweg een zeer aantrekkelijke auto is, ongeacht de Fuel Cell. We gaan de nieuwe Mirai verder ontwikkelen met die gedachte in het achterhoofd. Tegelijkertijd hopen we dat de Toyota Mirai een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof.”
Vijf zitplaatsen
De Toyota Mirai rolt op 20-inch lichtmetaal en heeft in het interieur een fors 12,3-inch centraal display en een instrumentenpaneel dat zich als het ware om de bestuurder heen vouwt. In tegenstelling tot de huidige vierpersoons Mirai biedt de nieuwe generatie genoeg ruimte voor vijf inzittenden.
Afmetingen
Toyota bouwt de volgende generatie Mirai op het nieuwe modulaire voertuigplatform (TNGA, Toyota New Global Architecture) met achterwielaandrijving. De auto wordt naar verwachting 4.975 mm lang, 1.885 mm breed en 1.470 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.920 mm.
Zo werkt een waterstofauto
Een waterstofauto rijdt elektrisch maar haalt zijn energie niet uit een fors accupakket maar uit een brandstofcel. In die brandstofcel reageren zuurstof en waterstof met elkaar door middel van elektrolyse. Daar komt gedemineraliseerd water – water zonder mineralen – en elektriciteit bij vrij. Die elektriciteit wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Zo kan de auto rijden. Het gedemineraliseerde water wordt na enige tijd geloosd. Grote hoeveelheden van dit water drinken is uiterst onverstandig. Je lichaam droogt er van uit. Een prettig voordeel van een waterstofauto is dat je maar enkele minuten hoeft te tanken en dan weer verder kunt rijden, precies zoals bij een auto met een benzine- of dieselmotor. Jammer genoeg is het aantal waterstoftankstations nog heel beperkt.
priligy 30mg price 2008 Apr; 152 1 21 7
Waterstof is de brandstof van de toekomst , jammer dat de Overheid dit niet inziet e.a Multi-national s
Een gemiste kans voor ons allemaal en Wereld !!
Elektrische rijden zal de toekomst niet halen. Rede als je nu vraag, zou U ook elektrische willen rijden als U 22% bijtelling moet betalen.? Het antwoord is dan NEE.
De elektrische auto word alleen in stand gehouden door subsidies die wij met ze alle betalen.
Dit jaar met 4% zullen er veel worden verkocht, volgend jaar met 8% zal het al een stuk minder gaan worden.
Waterstof auto gaat de toekomst worden. Subsidies zijn dan echt niet nodig.
Iemand er wel al eens over nagedacht waar die waterstof en met name de groene waterstof vandaan moet komen? Om dezelfde afstand als een electrische auto af te leggen( bijv 100 km) heb je vier maal zoveel groene stroom nodig. Aangezien we in Nderland nu nog geen 10% van onze electriciteit duurzaam opwekken komt waterstof pas hooguit na 2050 in beeld. Dan beheersen de electrische batterij auto’s al lang de markt met actieradius van minimaal 500 km en oplaadtijden van 5 minuten..Wie waterstof roept zegt in feite”het zal mijn tijd wel duren!” Niet echt iets voor klimaat freaks
Prima auto Toyota!
Gewoon sneller doorvoeren, in alle modelreeksen. Tanksnelheid, actieradius en uitstoot ok! Daarmee is waterstof het enige, écht schone alternatief voor fossiele brandstoffen. Hier moeten Shell, Esso Texaco etc……. en alle automerken toch hard mee aan de bak?!! Hallo overheid, zorg ervoor dat de pompstations er snel op ingericht zijn. Dan kunnen we ook zonder schroom (daar waar het geen veiligheidsissue is) de onbeperkte snelheid weer terug invoeren en weer lekker opschieten. Bluswater in plaats van de vlam in de pijp 🙂