Volledig nieuwe waterstofauto: de Toyota Mirai (2021)
Flinke actieradius en een modern uitstraling.
Momenteel rijden in Nederland zo’n 150 auto’s op waterstof en het netwerk van waterstoftankstations groeit. Eén van de koplopers op het gebied van waterstof is Toyota. De Japanners verkopen sinds 2014 namelijk de Mirai. En die heeft nu een opvolger. In Amsterdam laat Toyota ons kennismaken met de tweede generatie van de bijzondere waterstofauto.
Toyota Mirai
Auto’s met een brandstofcel die rijden op waterstof, kennen we al veel langer. Maar Toyota was de eerste fabrikant die zo’n brandstofcel na tig jaar onderzoek daadwerkelijk in serieproductie nam.
De Toyota Mirai stamt uit 2014 en wordt gebouwd in de Motomachi fabriek in Japan, waar ook de beroemde Lexus LFA gebouwd werd. De Mirai rolt daar overigens niet zomaar van de band, maar wordt daar met de hand in elkaar gezet. Geen doorsnee Toyota dus.
Tweede generatie
In de afgelopen jaren heeft de brandstofceltechniek zich steeds verder ontwikkeld. Nu is het tijd voor de volledig nieuwe, tweede generatie Toyota Mirai. Je ziet meteen dat het design een stuk moderner is.
De Mirai is nog steeds een lange vierdeurs sedan, maar oogt een stuk gestroomlijnder en bovendien meer in lijn met het ontwerp van andere Toyota-modellen. De vorige Mirai was qua design met geen enkel andere Toyota te vergelijken.
Behalve dat die gigantische grille aan de voorkant past bij deze tijd, is het ook hard nodig. Een brandstofcel heeft veel zuurstof nodig om waterstof te kunnen omzetten in elektrische energie. Daarnaast moeten ook de elektromotor en brandstofcel gekoeld worden.
Verder zien we dat de achterlichten over de gehele breedte met elkaar zijn verbonden. En dat is helemaal volgens de laatste mode. De 20-inch lichtmetalen wielen zorgen voor een extra krachtige uitstraling. Het dashboard is geheel nieuw en behoorlijk eigentijds . En op de achterbank passen nu drie personen, één meer dan in de vorige generatie.
Waterstoftanks
De nieuwe Toyota Mirai is voorzien van drie waterstoftanks: één grote en twee kleine. Die tanks zijn uitzonderlijk sterk, want waterstof wordt onder hoge druk van 700 bar opgeslagen. Ter vergelijking: een autoband zit op een druk tussen de 2 en 3 bar.
Waterstof wordt ook zo koud mogelijk opgeslagen, onder een temperatuur van -40 graden Celsius. Dat zorgt er samen met de hoge druk voor dat je meer waterstof kunt meenemen.
LEES OOK: Alles over rijden op waterstof
Actieradius waterstofauto
Door verbeteringen aan de brandstofceltechniek en de toepassing van grotere waterstoftanks moet de nieuwe Toyota Mirai zo’n 30% verder komen op een volle tank dan de vorige Mirai, waarmee je ongeveer 500 kilometer kunt afleggen op een volle tank.
Met de nieuwe Mirai kun je 600 tot 650 kilometer overbruggen voordat je weer moet tanken. Dat maakt de auto zeer praktisch. Volgens Toyota is dat ook het doel van de Mirai: ‘Mensen moeten de Mirai niet enkel willen omdat hij op waterstof rijdt, maar ook omdat het een mooie, comfortabele en praktische auto is”, aldus Chief Engineer van de Mirai Yoshikazu Tanaka.
Volgens menig expert is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een prima alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal waterstoftankstations in Nederland wordt dan ook in rap tempo uitgebreid naar ten minste zeventien eind 2020. En dat is goed nieuws voor de nieuwe Toyota Mirai, die vanaf begin 2021 leverbaar is in Nederland.
Nog geen reacties