Toyota maakt specificaties Mirai bekend
Kort nadat het de naam van zijn waterstofauto bekendmaakte, komt Toyota nu ook met alle specificaties van de Mirai.
De technische ruggengraat van de Mirai is het Toyota Fuel Cell System (TFCS). Dat is een combinatie van de Full Hybrid-techniek van Toyota en een nieuwe, in eigen huis ontwikkelde brandstofcel. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp.
Een belangrijk onderdeel van TFCS is de brandstofcel, waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Toyota heeft kans gezien om die te ontdoen van de luchtbevochtiger. Het maakt dit component niet alleen een stuk kleiner en lichter, maar ook goedkoper en betrouwbaarder.
De tweede innovatie is de compacte Fuel Cell Boost Converter. Deze omvormer kan de spanning ‘oppompen’ naar 650 volt, waardoor de elektromotoren én de brandstofcel kleiner kunnen zijn, maar toch hetzelfde vermogen produceren. Hierdoor is de auto goedkoper om te produceren.
De hogedruktanks voor de waterstof vormen Toyota’s derde doorbraak. Ze zijn opgebouwd uit onder meer drie lagen met koolstofvezel versterkt kunststof. In de tanks kan de waterstof worden opgeslagen onder een druk van maar liefst 70 MPa (ongeveer 700 bar). Daardoor kon Toyota de omvang van de tanks – elke Mirai heeft er twee aan boord – relatief klein houden zonder op de actieradius in te boeten. Daardoor blijven ook het gewicht en de kosten van de productie beperkt.
De Fuel Cell-aandrijflijn kan in het geval van een ongeluk extreme krachten weerstaan, zo blijkt uit crashtests. Alle vitale onderdelen – inclusief de Fuel Cell Stack en de twee waterstoftanks – zijn beschermd door energie-absorberende materialen.
Belangrijkste specificaties
Type brandstofcel: Polymeer-elektrolyt
Krachtdichtheid: 3,1 kW/l
Maximale output brandstofcel: 114 kW
Druk waterstoftank: 70 MPa (700 bar)
Tankinhoud: 122,4 liter
Motortype: Synchrone draaistroommotor
Maximumvermogen: 113 kW (153 pk)
Maximumkoppel: 335 Nm
Accu: Nikkel-metaalhydride
Nog geen reacties