Toyota gaat productie brandstofcellen en waterstoftanks flink opvoeren
Vertienvoudiging van de productie resulteert in lagere kostprijs
De vraag naar elektrisch aangedreven voertuigen met een brandstofcel (FCEV) gaat in de toekomst flink toenemen, zo verwacht Toyota. De Japanse autobouwer onderneemt daarom actie. De productie van brandstofcellen en waterstoftanks wordt flink opgevoerd, volgens Toyota gaat het zelfs om een vertienvoudiging van de productie.
Een goede voorbereiding
Naar verwachting groeit de vraag van circa 3.000 nu tot minimaal 30.000 auto’s met een brandstofcel per jaar vanaf 2020. Toyota wil daarop voorbereid zijn. Toyota gaat daarom twee nieuwe productiefaciliteiten openen.Er komt een geheel nieuw gebouw voor de massaproductie van brandstofcellen en een nieuwe productielijn in een bestaande fabriek om hogedruktanks voor waterstof te produceren.
Brandstofcelfabriek
Om meer brandstofcellen te kunnen fabriceren, verplaatst Toyota de productie naar een nieuwe fabriek nabij de Honsha-fabriek in Toyota City, Japan. De brandstofcelfabriek krijgt een oppervlakte van ongeveer 70.000 vierkante meter over acht etages.
Waterstoftankproductie
In hal 3 van de Shimoyama-fabriek komt een nieuwe productielijn voor waterstoftanks. De oppervlakte daarvan bedraagt ongeveer 15.000 vierkante meter. De waterstoftanks worden gemaakt van extra dik koolstofvezel en zijn berekend op de impact van een zware aanrijding. De bouw van de productielijn voor de waterstoftanks begint nu. Productie in de brandstofcelfabriek kan rond 2020 van start gaan. Volgens Toyota is massaproductie van de tank en de brandstofcel essentieel om de kosten per FCEV te drukken en de beschikbaarheid in de groeiende FCEV-markt te waarborgen.
Hoe zat het ook alweer met waterstof?
Een waterstofauto rijdt elektrisch, maar hoe zat dat ook alweer? In de auto genereert de brandstofcel elektriciteit uit waterstof (de energiedrager) en zuurstof. De elektriciteit zorgt dat de elektromotor de FCEV emissievrij aandrijft. Het restproduct is gedemineraliseerd water, niet heel gezond om te drinken maar niet schadelijk voor het milieu. Het concept van een waterstofauto is goed doordacht, zolang het waterstof maar groen wordt geproduceerd. Nu is verbranding van aardgas noodzakelijk om waterstof op grote schaal te maken. Honderd procent groen is waterstof dus nog niet, maar kan dat wel zijn in de toekomst als waterstof wordt gemaakt met behulp van wind-, water- en zonne-energie.
Toyota Mirai
Toyota levert al een waterstofauto: de Mirai. Die auto is sinds december 2014 op de markt. De productie is inmiddels gegroeid van zo’n 700 in 2015 tot circa 3.000 vorig jaar. Toyota richt op een wereldwijde afzet van meer dan 30.000 FCEV’s per jaar. Dat gaat met alleen de Mirai niet lukken. Er komen daarom meer modellen aan. Toyota levert de Mirai momenteel in elf landen: Japan, de Verenigde Staten en negen Europese landen (waaronder Nederland). Australië, Canada, China en de Verenigde Arabische Emiraten volgen binnenkort. In Japan wil Toyota vanaf 2020 per maand minimaal 1.000 exemplaren van FCEV’s verkopen en meer dan 10.000 per jaar.
Waterstofbussen
Toyota is sinds februari 2017 ook actief met de verkoop van brandstofcelbussen aan het stadsbestuur van Tokio. Toyota verwacht minimaal honderd brandstofcelbussen te verkopen in de aanloop naar de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen van 2020 in Tokio.
Nog geen reacties