Waterstofbusje komt zo, waterstofbusje komt zo…
Nog eventjes geduld, want het waterstofbusje komt zo. Toyota lanceert in de loop van 2017 de Fuel Cell Bus, kortweg de FC Bus. De bus maakt gebruik van het Toyota Fuel Cell System uit de Toyota Mirai. Vooralsnog gaat Toyota de FC Bus alleen in Japan leveren.
Metropool
Toyota gaat de bussen voornamelijk in regio Tokio inzetten. Waarom? In deze metropool is al een aanzienlijke waterstofinfrastructuur opgebouwd op basis van het Strategic Energy Plan van de Japanse regering. De Toyota FC Bussen worden ingezet als transportmiddel op vaste buslijnen.
Luchtkwaliteit
De bussen moeten een stevige bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Tokio. Een waterstofbus stoot alleen maar water uit en dus geen schadelijke emissies. De Toyota FC Bus biedt plaats aan 26 personen en heeft ook nog 50 staanplaatsen.
Aardbeving
De batterij van de schone Toyota-bus heeft een energiecapaciteit van 235 kilowattuur (kWh). Het tanken van de waterstof gebeurt op een druk van 700 bar (identiek aan de Mirai). De actieradius komt neer op circa 500 kilometer. Tijdens een aardbeving – komt met regelmaat voor in Japan – kan de bus ook energie leveren aan huishoudens.
Nog geen reacties