Toyota bZ4X: dit is de productieversie
Marktintroductie in de loop van 2022
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Met de Toyota bZ4X kondigt Toyota de eerste van een reeks toekomstige batterij-elektrische auto’s aan. De auto staat op het zogeheten e-TNGA-platform dat speciaal voor Battery Electric Vehicles (BEV) ontworpen is. De letters bZ staan voor ‘Beyond Zero’. De nieuwe Toyota bZ4X maakt zijn Europese debuut op 2 december 2021.
Verschillende aandrijfvormen
Toyota is op weg naar ‘zero emission’ en richt zich hierbij op verschillende aandrijfvormen: hybride-elektrisch, plug-in hybride-elektrisch, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Al deze technologieën samen helpen om het doel van CO2-uitstoot af te bouwen en CO2-neutraliteit te bereiken. Toyota komt op termijn met een reeks bZ-modellen. Deze bZ4X trapt af.
bZ4X is ruimer dan Toyota RAV4
De Toyota bZ4X is 85 mm lager dan de Toyota RAV4, terwijl de wielbasis 160 mm langer is en de motorkap 50 mm lager. Ook zijn de overhangen voor en achter korter dan bij de RAV4. Tegelijkertijd biedt de bZ4X meer interieurruimte. Ook de bagageruimte is royaal: met de achterbank in de normale positie bedraagt de inhoud 452 liter. De batterij ligt natuurlijk in de bodemsectie, waardoor er een laag zwaartepunt ontstaat.
Slimme aerodynamica
Het ontwerp bevat aerodynamische elementen die bijdragen aan de grote actieradius van de bZ4X. Denk aan de volledig afgedekte bodem, tweedelige dakspoiler, kleine spoilerrand onder de achterruit, diffuser aan de achterzijde en een onder een bepaalde hoek geplaatste achterruit. Ook zorgen de openingen op de uiterste hoeken van de voorbumper voor minder turbulentie van de luchtstroom langs de voorwielen. De smalle, onderste grille is voorzien van een klep om zowel koellucht naar de batterij te leiden als de luchtweerstand te verlagen.
Twee aandrijfvarianten
Toyota levert de bZ4X met keuze uit twee aandrijfvarianten. De voorwielaangedreven versie heeft een elektromotor met 150 kW vermogen en 265 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 8,4 seconden mogelijk is. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Er is ook een vierwielaangedreven versie met 160 kW en 336 Nm koppel. De topsnelheid is gelijk aan die van de voorwielaangedreven versie, terwijl de acceleratie van 0-100 km/u slechts 7,7 seconden vergt.
XMode
De vierwielaangedreven versie van de Toyota bZ4X is voorzien van twee 80 kW sterke elektromotoren, waarbij een op de vooras en een op de achteras gemonteerd is. XMode met diverse rijmodi is te selecteren voor rijden in moeilijke omstandigheden, met instellingen voor sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (snelheden tot 20 km/u) en Grip Control voor zwaarder terrein (onder 10 km/u).
One-pedal-driving
De aandrijflijn biedt de mogelijkheid van one-pedal-driving. Hierbij zorgt de extra sterke energieregeneratie bij ‘gas los’ voor een zodanig sterke vertraging, dat de bestuurder met enkel het stroompedaal kan accelereren én remmen.
71,4 kWh-batterij
De lithium-ion-batterij biedt een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 450 kilometer (WLTP). In lijn met de ontwikkelingstargets verwacht Toyota een marginale afname van de prestaties van de batterij – ongeveer 10% – in tien jaar tijd of na 240.000 gereden kilometers (wat het eerste is bereikt). De genoemde cijfers zijn afhankelijk van de uitvoering van de Toyota bZ4X en nog onder voorbehoud van homologatie. Bij een 150 kW snellader (CCS2) is opladen tot 80% van de capaciteit mogelijk in ongeveer 30 minuten.
Batterij is watergekoeld
Meervoudige bewaking van spanning, stroom en temperatuur, op celniveau, houdt de batterij gezond. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles geactiveerd. Er zijn tegenmaatregelen genomen om materiaaldegradatie tegen te gaan en het fabricageproces is beveiligd om te voorkomen dat vreemde stoffen in de batterij terechtkomen. Een primeur voor Toyota is dat de batterij watergekoeld is.
Interieur Toyota bZ4X
Het thema in het interieur is ‘lagom’ – Zweeds voor ‘precies goed’. Dat komt tot uiting in het comfort, de ruimte en de huislijke sfeer. Die sfeer wordt versterkt door de toepassing van zachte, geweven bekledingsstoffen, satijn afwerkingsdetails en de optie van een panoramisch dak. Het instrumentenpaneel is slank van vorm en laag geplaatst. Het 7-inch TFT instrumenten- en informatiedisplay bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder en kan het display met minimale oogbewegingen zien, wat het principe ‘handen aan het stuur, ogen op de weg’ ondersteunt.
‘One Motion Grip’
De bZ4X wordt verder als eerste productiemodel van Toyota leverbaar met het nieuwe steer-by-wire-systeem ‘One Motion Grip’. Hierbij werkt de besturing zonder mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen. De wielen worden elektronisch bestuurd op basis van de input van het stuurwiel. Dankzij dit ruimtebesparende systeem biedt de auto meer beenruimte, een betere zitpositie en een gemakkelijkere in- en uitstap.
Bijzonder stuurwiel
Het traditionele stuurwiel is vervangen door de zogenoemde One Motion Grip-control, die het besturen van de bZ4X gemakkelijker maakt en ‘overpakken’ overbodig maakt. ‘Full-lock’ kan worden bereikt met slechts een draai van 150 graden.
Zonnepanelen in het dak
De actieradius van de Toyota bZ4X kan worden vergroot met de optionele zonnepanelen in het dak (solar roof) van de auto. Die 100% duurzaam gegenereerde zonne-energie wordt dan direct in de batterij opgeslagen. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om 1.800 kilometer te rijden.
3de generatie Toyota Safety Sense
Toyota voorziet de bZ4X van de 3de generatie van Toyota Safety Sense. Dit pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen omvat nieuwe en verbeterde functies – zoals een groter detectiebereik – die bescherming bieden tegen nog uiteenlopender risico’s op veel voorkomende ongevallen. Verder is ook een nieuw multimediasysteem met software-updates ‘over-the-air’ (OTA) beschikbaar.
Nog geen reacties