Toyota: “Eenzijdige focus op volledig elektrische auto contraproductief”
Toyota uit zich in duidelijke boodschap voor de overheid
Toyota heeft een boodschap aan de overheid. Om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te kunnen realiseren, zou de overheid álle vormen van emissievrije kilometers in ogenschouw moeten nemen, en dus niet alleen moeten focussen op volledig elektrische aandrijving. Waarom? Uit onderzoek van onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat Toyota met ruim 1,2 miljard gereden emissievrije kilometers meer op de teller heeft staan dan alle volledige elektrische auto’s bij elkaar. Hierbij gaat het vooral om hybride modellen, zónder oplaadstekker.
Emissievrije kilometers
CE Delft onderzocht de gereden emissievrije kilometers van alle verschillende typen geëlektrificeerde auto’s in Nederland onderzocht. Daaruit is een top 5 ontstaan, met Toyota op de eerste positie met 1,23 miljard gereden emissievrije kilometers in Nederland, voornamelijk bereikt met hybride modellen.
1: Toyota – 1,23 miljard km
2: Mitsubishi – 680 miljoen km
3: Tesla – 590 miljoen km
4: Volvo – 440 miljoen km
5: Opel – 280 miljoen km
Hybride rijden
Uit het onderzoek blijkt dat de onderzochte geëlektrificeerde personenauto’s bij elkaar tot en met 2017 ruim 22 miljard kilometers (emissievrij en niet-emissievrij) hebben gereden, waarvan bijna 5 miljard kilometers volledig emissievrij. Nu komt het: van deze emissievrije kilometers nemen volledig elektrische auto’s 21 procent voor hun rekening en hybride modellen zonder oplaadstekker 34 procent. Tot en met 2017 is door geëlektrificeerde personenauto’s in totaal 490 miljard liter brandstof bespaard, goed voor een CO2-reductie van 1,1 Mton in de periode 2000 tot en met 2017.
Kanttekening
Bij deze CO2-reductie zetten we een kanttekening, want om (deels) geëlektrificeerde personenauto’s te laten rijden – hybrides uitgezonderd – is energie nodig. Die energie wordt doorgaans opgewekt door het verbranden van fossiele brandstoffen en zogeheten biomassa waarbij ook veel CO2-uitstoot vrijkomt. Onder biomassa verstaan we onder meer versnipperde bomen die uit de natuur van de Verenigde Staten worden gehaald (lees: gekapt) en per containerschip – lekker duurzaam – naar Nederland worden verscheept er hier de ovens in gaan. Dit zou ‘groene stroom’ moeten zijn en de CO2-uitstoot aanzienlijk moeten verlagen. Een deel van die stroom vindt zijn weg naar volledig of deels elektrische auto’s. Volgens de Europese Commissie is deze biomassa-energie honderd procent ‘groen’, omdat dit op papier zo is besloten en mensen er een handtekening onder hebben gezet. Een fantastisch voorbeeld van kortzichtigheid.
Niet stekkeren
Afijn, we wijken af, want bovengenoemde staat los van het onderzoek. Hybride auto’s als de Toyota Prius hoeven niet aan de stekker, omdat stroom voor de elektromotor onderweg wordt opgewekt door de brandstofmotor en door remenergie om te zetten in bruikbare energie. Hybride auto’s verstoken dus alleen benzine, waarbij natuurlijk ook CO2-uitstoot vrijkomt. Wat blijkt: deze hybride auto’s realiseren de meeste emissievrije kilometers.
Boodschap aan de overheid
Het automerk Toyota – dat wereldwijd verwacht in 2030 zo’n 5,5 miljoen geëlektrificeerde auto’s per jaar te verkopen, waarvan 1 miljoen exemplaren emissievrij – heeft daarom een boodschap aan de overheid. “Om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te kunnen realiseren, zou de overheid álle vormen van emissievrije kilometers in ogenschouw moeten nemen. Hierbij moet ook gekeken worden naar bestaande oplossingen zoals hybride auto’s, zonder en met oplaadstekker. Alle vormen van elektrificatie zijn nodig om überhaupt in de buurt van het einddoel te komen. Toyota is van mening dat wanneer dit niet gebeurt er een mismatch ontstaat die onbedoelde effecten met zich mee kan brengen op de Nederlandse automarkt.”
Fiscale maatregelen nodig
In Nederland bestaat het streven om per 2030 alleen nog maar volledig emissievrije auto’s in Nederland nieuw te verkopen. “Dit wijkt fors af van het Europese bronbeleid, dat ervan uitgaat dat 30 procent van de nieuw verkochte auto’s per 2030 emissievrij moet zijn. Het Europese voornemen is leidend bij de planning van de wereldwijde productie van emissievrije auto’s. De Nederlandse overheid zal met bijzondere fiscale maatregelen moeten komen die kannibaliseren op voorraden die bestemd zijn voor andere Europese landen. Een drastische afname van de verkopen van nieuwe emissiearme auto’s in ons land is waarschijnlijk”, aldus Toyota.
Goedkopere alternatieven
Toyota realiseert dat niet iedereen in een volledig elektrische auto wil rijden omdat er simpelweg goedkopere alternatieven beschikbaar zullen zijn door parallelimport van conventionele nieuwe en gebruikte auto’s uit de Europese Unie. Die zijn veel viezer dan het alternatief: nieuwe hybride auto’s, met en zonder oplaadstekker. Daarnaast speelt ook nog het volgende: er moet voor een meerderheid van de mensen financieel voordeel te behalen zijn, willen ze de overstap naar schoner auto rijden maken. Voordelen voor de portemonnee gaan boven voordelen voor het milieu, zo simpel is het. Economische groei gaat boven milieu. Behoud van banen gaat boven het milieu. Mede hierdoor is het verbeteren van het milieu een bijzonder lastige opgave.
Toyota was een voorloper en loopt nu volledig achter. Natuurlijk gaat Nederland geen technologie van het jaar 2000 meer subsidiëren.
Terugkijken naar het verleden gaat Toyota ook niet redden. Wat een waardeloos onderzoek, ik zou zeggen een serieus automerk onwaardig.