Hyundai doet boekje open over toekomstige modellen
"In 2021 twee nieuwe elektrische Hyundai-modellen"
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai krijgt het druk in 2020 en 2021. Er staan diverse nieuwe of vernieuwde modellen op de planning. Tijdens de introductie van de nieuwe Hyundai i10 – het eerste nieuwe Hyundai-model voor 2020 – in Portugal praten we onder meer bij met Raf Van Nuffel, Product & Pricing Director, bij Hyundai Motor Europe.
Nieuwe Hyundai i10 het begin
Hyundai trapt het nieuwe jaar direct af met de introductie van een nieuw model: de Hyundai i10. Op zich best een bijzonder model, want het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer dat een autofabrikant met een A-segmentmodel op de markt komt. Het is een zeer prijsgevoelig segment en de (dealer)marges zijn beperkt. Florian Büngener, PR-directeur bij Hyundai Motor Europe: “Wat je noemt is waar. Het is bovendien lastig om bijvoorbeeld mild-hybride technologie in een A-segmentauto onder te brengen. Dit systeem maakt de auto veel duurder en je kan niet alles doorberekenen aan de klant. Toch vinden we het bij Hyundai belangrijk dat mobiliteit bereikbaar moet blijven voor iedereen, vandaar dat we graag een nieuwe i10 op de markt brengen.”
“Het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer dat een autofabrikant met een A-segmentmodel op de markt komt.”
Marges
Dat Hyundai van eerdere i10-edities – de eerste generatie kwam in 2008 – al meer dan 1,1 miljoen exemplaren heeft verkocht, speelt vast en zeker ook mee. Van Nuffel: “Het is aan de dealer om zelf een eventuele korting te bepalen, maar op de langere termijn verdient een dealer toch aan een i10 door bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt.”
“Meer range voor de Kona Electric.”
Kona Electric
Hoe dan ook: er is een nieuwe i10, maar dat is voor 2020 nog maar het begin. Voor de Kona Electric voerde Hyundai begin 2020 al een update door met als resultaat een grotere range. De Kona Electric 64 kWh en Kona Electric 39 kWh komen nu met dezelfde acculading 8 procent verder. Het resultaat is een range van meer dan 480 kilometer voor de 64 kWh-versie en meer dan 300 kilometer voor de 39 kWh-variant. In 2020 verwacht Hyundai uit te groeien tot de grootste leverancier van zogeheten ‘Zero Emission Vehicles’, ook omdat Hyundai in Zwitserland dik 1.400 waterstoftrucks op de weg zal zetten en Hyundai in Nederland in 2020 ongeveer 10.000 exemplaren van de Kona Electric verwacht te slijten. Maar er is meer.
Veel nieuws in Genève
Van Nuffel: “Op de Autosalon van Genève in maart presenteren we een vernieuwde Hyundai i30. Op dezelfde beurs onthullen we ook de compleet nieuwe i20 die alleen nog als vijfdeurs hatchback terug op de markt komt. De vraag naar driedeurs hatchbackmodellen is sterk afgenomen, vandaar dat we geen vervolg geven aan de i20 Coupé. De nieuwe i20 en vernieuwde i30 komen beide rond de zomer op de markt.”
“De nieuwe i20 komt alleen nog als vijfdeurs hatchback.”
Nieuwe conceptcar
Wacht! Hyundai heeft nog meer nieuws in Genève: de onthulling van een compleet nieuwe conceptcar. “Deze auto staat op het nieuwe schaalbare E-GMP-platform waarop de eerder gepresenteerde Hyundai 45 Concept ook op gebouwd is”, zegt Van Nuffel.
Nieuwe Tucson
Is het dan afgelopen met de pret voor 2020? Welnee! Eind 2020 stelt Hyundai ook nog de compleet nieuwe Tucson voor. Die komt naar verwachting eind 2020 of begin 2021 op de markt. Benieuwd naar het design van die auto? Check dan even de Hyundai Vision T (zie onder), een studiemodel die de designrichting van toekomstige SUV-modellen aangeeft. En over SUV’s gesproken: Hyundai komt dit jaar ook nog met een plug-in hybride variant van de Santa Fe. Alleen al door de extreem lage CO2-uitstoot – en dus lagere BPM-boete – een voor Nederland zeer interessant model.
“Benieuwd naar de nieuwe Tucson? Kijk goed naar de Hyundai Vision T.”
2021, ook veel nieuws
En dan begint nog een interessant jaar voor Hyundai: 2021. Van Nuffel: “In 2021 presenteren we twee veelbelovende nieuwe batterij-elektrische modellen. Dit zijn de productieversies van de Hyundai 45 Concept en het studiemodel dat we in maart 2020 in Genève laten zien. Ook de productieversies komen te staan op het E-GMP-platform.”
“In 2021 komen er twee nieuwe elektrische auto’s op het schaalbare E-GMP-platform.”
Platform
Dit modulaire platform heeft Hyundai speciaal ontwikkeld om op korte termijn meerdere batterij-elektrische modellen uit te kunnen brengen. Naar verwachting positioneert Hyundai de twee nieuwe elektrische modellen tussen de Kona en Tucson in. Daar is nu nog wat ruimte.
Nog meer? Misschien
Is er dan nog meer? Niet dat Hyundai nu officieel kan melden, maar wie naar de markt kijkt, ziet dat er mogelijkheden zijn voor derivaten van nieuwe modellen die Hyundai in petto heeft. Neem de nieuwe Hyundai i20, een vijfdeurs hatchback in het B-segment. Zet dit model wat hoger op zijn poten en geef hem een wat ruiger uiterlijk en je hebt een concurrent van de Ford Fiesta Active, Audi A1 Citycarver of Suzuki Swift All-Grip. Wellicht een leuke kans voor Hyundai. Bovendien had Hyundai in het verleden ook al een i20 Active en een Hyundai Getz Cross.
“Hyundai zet in op duurzame groei.”
Elektrificatie
Saai wordt het niet bij Hyundai. Het merk is lekker op dreef en zet vol in op duurzame groei, waarbij de focus op geëlektrificeerde modellen steeds groter wordt. Hyundai investeert tot 2025 liefst 47 miljoen euro in toekomstige mobiliteit, waarvan 6,7 miljoen euro in waterstoftechnologie tot 2030. Rond 2025 zijn 44 modellen van Hyundai geëlektrificeerd en verwacht Hyundai op jaarbasis 670.000 batterij-elektrische en waterstofauto’s te verkopen wereldwijd.
Elektrisch en waterstof
Onder elektrificatie verstaat Hyundai overigens 48 Volt, waterstof (brandstofcel), hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch. Hyundai bekijkt per model nauwkeurig naar het type aandrijflijn. Van de nieuwe i10 komt bijvoorbeeld geen elektrische variant of een versie met mild-hybride aandrijflijn. De vernieuwde i30 komt er als hybride, maar niet als BEV of PHEV. Van Nuffel: “Ik verwacht een toekomst waarbij kleinere modellen een batterij-elektrische aandrijflijn krijgen en grotere modellen een brandstofcel, waterstof dus. Waterstoftechnologie is ook bijzonder interessant voor de transportsector. Het is misschien wel dé oplossing voor vrachtauto’s.”
“Waterstof is misschien wel dé oplossing voor vrachtauto’s.”
Groei
Zo, je weet nu precies wat Hyundai in 2020 en 2021 in petto heeft. Al die nieuwe modellen moeten Hyundai helpen om verder te groeien. Of ze dat gaat lukken? Daar lijkt het wel op. In 2019 verkocht Hyundai in Europa meer dan 560.000 voertuigen. Al vijf jaar op rij noteert Hyundai verkooprecord na verkooprecord. En Hyundai kennende, zal het merk er alles aan doen om ook in 2020 een record neer te zetten.
graag een offerte voor een phev type tucson of santa fe of gelijkaardig van 2021.electrishe bereikbaar +/- 65 à70 km Uitstoot minder dan 50grkm
COMFORT IS EEN MUST
comfort electrisch zetels , autom, gps europa , privacy glas ,LED verlichting , achteruit camera of camera 360° Parkingassist , lane , & hill assist, anti collision wagens & voetganger , dode hoek , bordherkenning , + al de nuttige veiligheid options
Planning tussen nu en maart 2021
firma; azet bvba , hoogveld 44 , 9200 Dendermonde btw n° 0429613493
Offerte via MAIL ONLY azet.gramic@gmail.com
Straga P woonachting in brussel
graag een offerte voor een phev type tucson of santa fe of gelijkaardig van 2021.electrishe bereikbaar +/- 65 à70 km Uitstoot minder dan 50grkm
COMFORT IS EEN MUST
comfort electrisch zetels , autom, gps europa , privacy glas ,LED verlichting , achteruit camera of camera 360° Parkingassist , lane , & hill assist, anti collision wagens & voetganger , dode hoek , bordherkenning , + al de nuttige veiligheid options
Planning tussen nu en maart 2021
firma; azet bvba , hoogveld 44 , 9200 Dendermonde btw n° 0429613493
Offerte via MAIL ONLY azet.gramic@gmail.com