Test: Toyota Prius Wagon
Prius Wagon
De Prius Wagon is de eerste Toyota die is uitgerust met lithium ion accu’s. Grootste voordeel: ze zijn net zo sterk als traditionele accu’s, maar beduidend kleiner. In de Prius Wagon zitten ze tussen de voorstoelen. En dat geeft achterin ruimte voor een derde zitrij, zodat de auto te boek staat als zevenzitter. Louwman & Parqui onderzoekt intussen wel of de auto net als in Japan eventueel ook zonder die derde zitrij kan worden geleverd, echt tof zitten die stoelen toch niet. En het vergroot de kansen van de Prius Wagon als taxi. Bovendien is de Prius Wagon met een CO2-uitstoot van 96 g/km vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en hij valt in de 14%-bijtellingscategorie.
Optimaal samenspel
Het blijft bijzonder om een hybride auto te starten: in beginsel merk je dan niks, er komt geen motorgeluid. Schakel de automaat in (standaard) en de Prius Wagon komt moeiteloos in beweging. Wie het gaspedaal echt intrapt dan wel als de snelheid boven de 50 km/h uitkomt treedt de benzinemotor probleemloos in werking. De bestuurder kan kiezen uit de standen normaal, sportief en zuinig. Daarmee beïnvloedt je het samenspel tussen de twee motoren optimaal. Wat vooral betekent dat je in de zuinige modus wat rijplezier inlevert omdat alle energiegebruikers een tandje lager draaien. Dat doet de computer automatisch, als bestuurder hoef je er niets aan te doen.. Natuurlijk is de Prius Wagon groter en dus zwaarder dan de ‘gewone’ Prius. Het rijcomfort is uitstekend, De 1,8-liter benzinemotor moet er best wel aantrekken om de 1.470 kilo zware kolos voort te bewegen. Leg dit echter niet uit alsof de gemiddelde automobilist daar last van zou ondervinden, de auto komt uitstekend mee met de rest van het wegverkeer. De standaard geleverde CVT-automaat hoor je behoorlijk werken, maar dat is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden aan deze techniek. De topsnelheid komt uit op 165 km/h, de auto accelereert in 11,3 seconden van 0 tot 100 km/h.
Comfortabel
Het weggedrag mag je overigens zonder twijfel comfortabel noemen. Dat is onder meer te danken aan een voorziening als het pitch and bounce systeem: de elektromotor laat de neus duiken of juist opkomen om oneffenheden in een golfend wegdek op te vangen. Het dashboard van de Wagon vertoont veel gelijkenis met het futuristisch aandoende dashboard van de sedan, met een zeer ordelijke en handzame indeling van de bedieningsknoppen. Niet spannend misschien, wel uitermate efficiënt en effectief te bedienen. Er zijn voldoende opbergkastjes en vakjes beschikbaar om te voorkomen dat losse spullen door de auto slingeren.
Bagageruimte
Qua bagageruimte zijn er natuurlijk heel wat mogelijkheden. Met drie zitrijen in gebruik blijft er zo’n 200 liter beschikbaar voor boodschappen. Klap de derde zitrij neer en je hebt al heel wat meer liters er beschikking, 505 om precies te zijn. En als je ook de tweede rij neerklapt meet de bagageruimte maar liefst 1.750 liter. Daarmee kun je in de 4,615 meter lange Wagon heel wat spullen vervoeren. De Prius Wagon kent drie verschillende uitvoeringsvarianten: Comfort, Aspiration en Dynamic Business. Zaken als een achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels zijn net als zowel climate als cruise control standaard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is een panoramisch dak van lichte polycarbonaat standaard. De prijzen variëren standaard van 30.990 tot 37.500 euro, er is een waslijst aan opties beschikbaar waardoor de prijs hoger uitvalt.
Nog geen reacties