Test: Full Hybrid Toyota Yaris
Ook de Prius Wagon werd al verkocht voordat hij bij de dealer stond. Dat begreep ik. Na 1 juli zou de auto in de bijtellingscategorie van 20 procent vallen in plaats van 14. Dat dit uiteindelijk toch niet gaat gebeuren – Toyota wist de CO2-uitstoot net voldoende te verlagen – wisten deze early adopters toen niet. Maar van de Full Hybrid Yaris is nu al bekend dat hij tot en met 2015 in de bijtellingscategorie van 14 procent valt. En BPM-vrij is. Ook wegenbelasting hoef je niet te betalen. In ieder geval niet tot 1 januari 2014.
CO2-uitstoot
De zojuist genoemde fiscale voordelen gelden onder de huidige overheidsregels. In september hebben we – als het goed is – een nieuw kabinet. Dan weten we of ze standhouden. De 1.000 consumenten die al een Full Hybrid Yaris hebben besteld, nemen het zekere voor het onzekere. Het past wel in het huidige tijdsbeeld. Tegenwoordig wordt een auto steeds minder met het hart gekocht. Vaak zijn niet de topsnelheid en het acceleratievermogen de argumenten voor een bepaalde auto te kiezen, maar de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik. In dat geval heb je aan de Full Hybrid Yaris een goede. Zijn CO2-uitstoot is met 79 g/km de laagste in zijn klasse. En met een verbruik van 3,5 liter per 100 km laat je menig tankstation links liggen.
Elektromotor
Tijdens de presentatie van de Full Hybrid Yaris in Amsterdam vertelde directeur Pieter van der Velden van Toyota-importeur Louwman & Parqui dat het verbruik in de praktijk eerder 4,5 tot 5 liter zal zijn. Tijdens twee testritten realiseerde ik zelfs 3,9 en 3,8 liter per 100 kilometer. De eerste keer reed ik bewust zuinig, de tweede keer juist niet. Omdat vooral de tweede testroute geen hoge snelheden toeliet, nam de elektromotor het vaak van de verbrandingsmotor over. Dat kan ie tot snelheden van 50 km/uur. En tot een afstand van 2 kilometer achterelkaar. Ik zeg bewust ‘achterelkaar’. Als je bijvoorbeeld remt, laadt de accu op en kan de Yaris weer een stukje elektrisch rijden. Je voelt de overschakeling, maar alleen als je er echt oplet. Hinderlijk is het beslist niet.
Wél voldoende bagageruimte
De Full Hybrid Yaris is zuinig en relatief schoon, maar er zijn meer verstandige redenen om voor deze Toyota te kiezen. Bijvoorbeeld de binnenruimte. Die behoort tot de grootste in zijn klasse. Voorin, maar vooral ook achterin is er genoeg plek voor je hoofd, armen, schouders, benen en welke andere ledematen je maar kunt bedenken. Met bijna 1.90 m ben ik niet de kleinste en ook ik had op de achterbank genoeg ruimte voor mijn hoofd en knieën. De bagageruimte bedraagt 342 liter. Dat is slechts 5 liter minder dan de reguliere Yaris heeft. Dat komt omdat het accupakket kleiner is dan dat van de Full Hybrid Auris. Met als gevolg dat je in de Yaris in tegenstelling tot de Auris wél voldoende bagageruimte hebt. Overigens is de accu van het type nikkel-metaal en niet zoals in de Prius Wagon van het modernere lithium-ion. Puur vanwege de lagere kosten.
Grijze muis
Genoeg rationeel gebabbel. Gaat het autohart sneller kloppen van de Full Hybrid Yaris? Nee, dat niet. Toyota heeft geprobeerd het design van de auto op te vrolijken door een agressievere grille, lichtmetalen 16-inchvelgen en led-lampjes voor en achter toe te voegen, maar helaas: de Yaris blijft vooral een grijze muis, zeker in het zilver waarin mijn testexemplaar was gespoten. De voorzijde is nog het meest geslaagd. Binnenin is het een stuk vrolijker. Lichte en donkere kleuren, geinige reliëfjes op het dashboard en de deurpanelen, blauwe accenten en zelfs een afgeplat leren stuurtje: het ziet er allemaal stukken leuker uit dan de buitenkant. Een kleuren touchscreen, een radio-/cd-/mp3-speler, Bluetooth® en een achteruitrijdcamera zijn standaard. Dat is heel netjes voor een auto in zijn klasse.
Dolle bui
Rijden doet de Full Hybrid Yaris prima, maar de Toyota zet geen standaard. Ondanks het best hoge vermogen van 74 kW/100 pk (verbrandingsmotor plus elektromotor) had ik nimmer het idee in een auto te zitten die uitnodigt om eens lekker een potje te sturen. De besturing is licht en wat gevoelloos. En de standaard Continu Variabele Transmissie (CVT) giert op het moment dat je een dolle bui hebt en fel wil accelereren. Dat is inherent aan de constructie, maar toch. Wel is de Full Hybrid Yaris comfortabel. En stil zolang je niet het onderste uit de kan haalt. Bovendien ligt hij best goed op de weg, ondanks dat ie 50 kilo zwaarder is in vergelijking tot de normale Yaris.
Heel verstandig
Dat de Full Hybrid Yaris niet de meest sprankelende auto in zijn klasse is, zal Toyota waarschijnlijk worst wezen. 1.000 Nederlanders hebben al een Full Hybrid Yaris aangeschaft. En de 2.500 stuks die Toyota dit jaar hier bovenop wil verkopen, zullen ook wel over de toonbank vliegen. Eigenlijk heel verstandig. Deze Toyota past perfect in het huidige tijdsbeeld: compact, compleet uitgerust en zuinig/schoon. Hij is er vanaf 17.990 euro.
Nog geen reacties