Subsidie elektrische auto: alle regelingen op een rij
Alles over de landelijke subsidies voor elektrische personenauto’s en bedrijfswagens.
Een elektrische auto produceert geen (schadelijke) uitlaatgassen tijdens het rijden. Daarom wil de overheid dat zo veel mogelijk automobilisten kiezen voor een milieuvriendelijke elektrische auto in plaats van een benzine- of dieselauto. Om de overstap extra aantrekkelijk te maken, zijn er verschillende subsidieregelingen voor particulieren en ondernemers. Lees hier welke.
Subsidie elektrisch rijden voor particulieren
Leaserijders met een auto van de zaak (die de auto niet zelf kopen maar er wel in rijden) profiteren al vele jaren van financiële voordelen (lage bijtelling) bij de overstap naar een milieuvriendelijke auto. Maar dat gold lange tijd niet voor particulieren die een elektrische auto van hun eigen geld aanschaffen.
Gelukkig is daar verandering in gekomen. Particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische auto willen aanschaffen, kunnen nu subsidie aanvragen bij de overheid (RVO.nl). Het gaat hier om de zogeheten Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) die geldt tot en met 31 december 2024. In 2022 kunnen particulieren aanspraak maken op:
- € 3.350 subsidie voor een nieuwe elektrische auto.
- € 2.000 subsidie voor een gebruikte elektrische auto.
De subsidie geldt niet alleen bij koop, maar ook bij private lease. In laatstgenoemde geval wordt de subsidie omgezet in een bijdrage van € 69,79 per maand voor een periode van 48 maanden.
Voorwaarden subsidie elektrische auto voor particulieren
Er gelden wel bepaalde regels met betrekking tot de SEPP. Ten eerste moet de auto voldoen aan een aantal voorwaarden:
- Minimale actieradius van 120 km.
- De (oorspronkelijke) nieuwprijs, zoals geregistreerd in het kentekenregister van de RDW, moet liggen tussen € 12.000 en € 45.000.
- De auto moet worden aangeschaft bij een erkend autobedrijf.
- Het moet een originele elektrische auto zijn die niet achteraf is omgebouwd.
Ten tweede is voor elk kalenderjaar een bepaald budget gereserveerd door de overheid. Als de subsidiepot halverwege het jaar al leeg is, dan kun je in dat jaar geen subsidie meer krijgen.
- Voor 2022 is € 71 miljoen subsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s beschikbaar, waarvan eind april 2022 nog € 8,82 miljoen over was.
- Voor 2022 is € 20,4 miljoen subsidie voor gebruikte elektrische personenauto’s beschikbaar, waarvan eind april 2022 nog € 6,19 miljoen over was.
Wanneer subsidie elektrische auto aanvragen?
De subsidie voor elektrische personenauto’s voor particulieren kan pas worden aangevraagd nadat de koop- of leaseovereenkomst is gesloten. Ook moet de koop- of leaseovereenkomst van de auto zijn afgesloten in het kalenderjaar waarin je de subsidie aanvraagt. Het aanvragen van subsidie gaat via de RVO.
Let op: de subsidie wordt pas uitbetaald als de auto is geleverd, op naam is gezet van de subsidieontvanger en van de RVO een bevestiging is ontvangen. Er wordt geen voorschot uitbetaald. Ook mag je maar één keer gebruik maken van de subsidieregeling.
De subsidie is dus geen korting op de auto, maar een extraatje dat je achteraf ontvangt. Het subsidiebedrag wordt altijd aan de particulier uitbetaald, nooit aan een (auto)bedrijf. Het is wel mogelijk om een autobedrijf te machtigen om de subsidieaanvraag voor je te doen. Dit kan met het formulier machtiging intermediair subsidies.
Subsidie elektrische auto particulieren 2023 en 2024
De subsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s voor particulieren wordt na 2022 stapsgewijs afgebouwd. Per 2025 eindigt deze subsidieregeling.
- De subsidie voor een nieuwe elektrische auto daalt in 2023 naar € 2.950.
- De € 2.000 subsidie voor een gebruikte elektrische auto blijft in 2023 onveranderd.
- De subsidie voor een nieuwe elektrische auto daalt in 2024 naar € 2.550.
- De € 2.000 subsidie voor een gebruikte elektrische auto blijft in 2024 onveranderd.
Geen subsidie voor hybride en plug-in hybride
De subsidie voor particulieren geldt alleen voor emissievrije voertuigen zonder uitstoot. Behalve batterij-elektrische auto’s geldt dit ook voor waterstofauto’s, alleen zijn die door de dure techniek nog niet onder de € 45.000 euro te vinden. De SEPP geldt sowieso niet voor hybride auto’s en plug-in hybrides.
Subsidie elektrische bedrijfswagen
Behalve de subsidie voor particulieren is er ook subsidie voor ondernemers die een elektrische bedrijfswagen willen aanschaffen. Het gaat hier om de Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) bij koop of financial lease van een elektrische bedrijfswagen of een bedrijfswagen op waterstof. De aanvraag verloop via de RVO. Bij operational lease moet de leasemaatschappij de aanvraag indienen.
- Voor bedrijfswagens bedoeld voor goederenvervoer en een maximum toegestaan gewicht van 3.500 kg (categorie N1) geldt een subsidie van 10% van de netto catalogusprijs.
- Voor bedrijfswagens bedoeld voor goederenvervoer met een maximum toegestaan gewicht van 4.250 kg (categorie N2) geldt een subsidie van 10% van de verkoopprijs exclusief BTW.
- Let op: in beide gevallen wordt een subsidie van maximaal € 5.000 uitgekeerd.
Subsidie elektrische vrachtwagens
Met ingang van 9 mei 2022 kunnen ondernemers ook subsidie aanvragen voor een elektrische vrachtwagen of een vrachtwagen op waterstof.
De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (subsidie en belastingvoordeel) tot 40% van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen. Voor kleine bedrijven met minder dan tien werknemers loopt dat op tot 60%.
Het gaat dan om de meerkosten bij aanschaf, aangezien elektrische vrachtwagens nog flink duurder zijn dan dieselvrachtwagens. De subsidieregeling loopt tot begin 2027. Voor de periode tot eind 2024 is ruim € 40 miljoen subsidie gereserveerd. Het subsidiebudget voor de periode na 2024 wordt op een later moment bekend gemaakt.
provigil 100mg pills – epivir usa buy lamivudine online
valif summer – sinemet price sinemet without prescription
valif online crouch – valif online grunt buy sinemet 10mg online
order crixivan – diclofenac gel online order emulgel where to order
buying cytotec prices Samsung and Apple have taken the crown back from the hands of the four domestic giants Huaxia netizens frantically sent barrage, Anderson how long before clomid increases testosterone expressing concern for how long before clomid increases testosterone the Big Four
eriacta safe – forzest protest forzest inquire
гѓ—гѓ¬гѓ‰гѓ‹гѓі гЃ®иіје…Ґ – гѓ—гѓ¬гѓ‰гѓ‹гѓігЃЇи–¬е±ЂгЃ§иІ·гЃ€г‚‹пјџ г‚ўг‚ュテイン通販で買えますか
гѓ—гѓ¬гѓ‰гѓ‹гѓі и–¬е±ЂгЃ§иІ·гЃ€г‚‹ – г‚ўгѓўг‚г‚·гѓ«йЂљиІ© 安全 г‚ўг‚ёг‚№гѓгѓћг‚¤г‚·гѓіе‡¦ж–№
バイアグラ通販で買えますか – г‚·гѓ«гѓ‡гѓЉгѓ•г‚Јгѓ«гЃ®йЈІгЃїж–№гЃЁеЉ№жћњ г‚їгѓЂгѓ©гѓ•г‚Јгѓ« гЃ©гЃ“гЃ§иІ·гЃ€г‚‹
In the early 1980s, together with his colleagues, he identified human papilloma virus HPV 16 and 18 in cervical cancers, thereby making it possible to develop a vaccine Priligy
buy estradiol 1mg for sale – order femara 2.5mg arimidex buy online
dostinex cheap – cheap cabgolin generic alesse over the counter
buy fosamax online – order nolvadex 20mg generic buy medroxyprogesterone sale
norethindrone 5 mg cheap – lumigan us cheap yasmin pill
order progesterone 200mg without prescription – order prometrium 100mg generic clomiphene for sale online
xeloda 500mg over the counter – order danazol 100mg generic order danocrine generic
bupropion pill – bupropion 150mg pill buy shuddha guggulu online cheap
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!
buy provigil online – order meloset 3mg generic cheap meloset 3 mg
crotamiton oral – purchase bactroban ointment cream purchase aczone gel
order cozaar generic – keflex 125mg brand cephalexin ca
purchase cleocin for sale – purchase cleocin online cheap indomethacin without prescription
purchase augmentin sale – augmentin 625mg pills order synthroid 100mcg without prescription
buy metronidazole 200mg generic – buy flagyl pills for sale cenforce buy online
betamethasone 20gm generic – buy differin cream benoquin drug
cost acticin – permethrin online buy retin ca
order prednisone 10mg sale – oral deltasone 20mg buy cheap generic zovirax
accutane 10mg usa – buy deltasone 10mg generic order deltasone 20mg online cheap
omnicef 300 mg tablet – cefdinir 300 mg us buy clindamycin cheap
trihexyphenidyl order online – purchase diclofenac gel online order diclofenac gel for sale
order periactin 4 mg generic – periactin online brand zanaflex
purchase meloxicam for sale – maxalt 5mg without prescription toradol ca
where can i buy ozobax – baclofen 10mg sale order piroxicam online
cheap voveran – purchase voveran online cheap nimodipine tablet
mestinon 60 mg cheap – buy imuran 25mg generic order imuran online
buy rumalaya medication – buy rumalaya without prescription buy amitriptyline 10mg pills
diclofenac 50mg oral – where to buy aspirin without a prescription buy aspirin without prescription
order mebeverine 135 mg pills – etoricoxib pill cilostazol 100 mg oral
celecoxib 200mg us – buy celebrex pills for sale indocin 75mg pill
buy probalan online – buy generic tegretol 400mg tegretol ca
order gabapentin 600mg generic – where can i buy nurofen buy azulfidine
oral besifloxacin – buy sildamax sildamax price
buy lasuna for sale – buy cheap generic lasuna himcolin order
De subsidie wordt maar 4000 Euro. Weer een tegenvaller voor de particulier.
Die 6000 euro timing is inderdaad niet echt handig. Ik ga voor een Kia eNiro en die kan dan mid 2020 geleverd worden.
Mooi niet dus, laten we nog een half jaartje langer benzine rijden.
Dealers zijn niet helemaal voorbereid op de vraag of de auto niet een half jaartje later geleverd kan worden 😉
Waarom hebben we eigenlijk geen belastingaftrek voor dit soort auto’s? Een omgekeerde bijtelling? Ben je gelijk af van het probleem dat een auto naar het buitenland verdwijnt, want de aftrek verdwijnt dan mee.
De overheid doet al genoeg voor ondernemers, die het toch al bepaald niet slecht hebben hier. Korting hier, subsidie daar (d.w.z. dat we allemaal meebetalen aan de auto van mijnheer BV). Wordt tijd voor meer coulance voor particulieren.
Wij rijden nu al een tijd elektrisch wat ons prima bevalt maar er zijn een aantal dingen waar de regering/gemeente toch wel een regeling voor kan maken zoals de aanschaf voor een laadpaal bij huis. Deze apparaten zijn erg duur in aanschaf/installatie of is er zo’n regeling voor particulieren
Leuk die 6000 euro voor particulier als ik.
Dus ik moet wachten tot 2021 tot ik elektrisch kan gaan rijden.
Pech dus want ik hen een Hyundai Kona besteld op 31 augustus 2018 en die komt rond aug/sept 2019.
Niet eerlijk dus alsje eerder schoon wilt gaan rijden.