Stedelijke mobiliteit: Toyota i-ROAD
Toyota heeft de definitieve versie van de i-ROAD onthuld. Met deze tweezitter pareert Toyota de uitdaging van stedelijke mobiliteit: files en luchtkwaliteit.
De elektrisch aangedreven stadsauto is bedoeld voor car sharing (‘auto delen’), maar wijkt verder sterk af van auto’s uit andere car sharing-programma’s. De i-ROAD is namelijk zo compact als een scooter en kan daardoor in druk verkeer overal eenvoudig langs. Volgens Toyota is de i-ROAD door zijn exceptionele techniek ook nog ‘fun to drive’.
Toyota onthulde de eerste versie van de i-ROAD nog geen twee jaar geleden. Toyota maakte meteen duidelijk dat de uitzonderlijke driewieler géén showcar was, maar een serieuze studie om vervoer in steden ook in de toekomst mogelijk te maken. Ondanks overvolle wegen en problemen met luchtkwaliteit, blijft de vraag naar persoonlijke mobiliteit immers onverminderd groot. De i-ROAD past dan ook naadloos in de missie van Toyota: ‘Aim Zero Emission’. Sinds gisteren rijden 35 i-ROADS in een car sharing-project in Grenoble, Frankrijk.
In elk voorwiel is een 1,9 kW sterke elektromotor gebouwd, die wordt gevoed door een lithium-ion-batterij. Met volledig opgeladen accu bedraagt de actieradius zo’n 50 kilometer.
Nog geen reacties