Directeur Hyundai Nederland: “We staan voor een enorme uitdaging.”
Interview met Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai laat er geen gras over groeien en is in relatief korte tijd een ‘groen’ modellenoffensief gestart. De Hyundai Ioniq-familie is compleet, een Kona Electric is in aantocht en dan verschijnt in augustus ook nog de Nexo: een SUV met brandstofcel. In gesprek met Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland, over alle plannen én uitdagingen.
Prijzen Kona Electric in mei
Met het oog op de huidige fiscale regels in Nederland krijgt ons land voorrang bij de levering van elektrisch aangedreven modellen. Die boodschap is ook bij klanten aangekomen, want van de Kona Electric zijn al meer dan 1.500 orders genoteerd. Prijzen maakt Hyundai in mei bekend en de marktlancering vindt pas eind juli van dit jaar plaats. Kopers hebben klaarblijkelijk vertrouwen in de elektrische SUV, getuige het grote aantal orders.
4 procent bijtelling
“Omdat de prijs van de Kona Electric onder de magische grens van 50.000 euro blijft, valt de Kona Electric met 64 kWh-batterij in het voor zakelijk rijders aantrekkelijke bijtellingtarief van 4 procent”, zegt Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. Bij dure elektrische auto’s wordt het bedrag vanaf 2019 boven de 50.000 euro extra belast met 22 procent bijtelling.
Enorme uitdaging
Dubbelman is erg tevreden over de orderportefeuille met dik 1.500 stuks. “Dat is geweldig, maar betekent tegelijkertijd dat we voor een enorme uitdaging staan: klanten die nu bestellen kunnen pas in het najaar rijden. Daarnaast moeten we in hoog tempo op een kwalitatief hoge manier veel nieuwe elektrische Kona’s en Ioniq’s uitleveren. Dat vergt een grote inspanning van onze organisatie en onze dealers.”
Meer dan 5.500 auto’s
Dat Nederland voorrang krijgt, is goed nieuws voor de Nederlandse importeur. Hyundai kan in 2018 meer dan 5.500 auto’s met een groen aandrijfsysteem in Nederland leveren, dus hybride (Ioniq), plug-inhybride (Ioniq PHEV), volelektrisch (Kona Electric en Ioniq Electric) en waterstof (Nexo). Volgens Hyundai is de Ioniq Electric vooral bij taxibedrijven en leasemaatschappijen populair. Toch ziet Dubbelman ook een toename in vraag bij particulieren voor de Ioniq Electric en Kona Electric.
Pijlers voor groei
“Hyundai manifesteert zich steeds meer als een vooruitstrevende en innovatieve autobouwer. Ons groeiende aanbod elektrisch aangedreven auto’s vormt een van de pijlers voor groei”, zegt Dubbelman. “Hyundai wil in 2021 bij de ‘groenste’ autofabrikanten ter wereld behoren. Tot 2025 lanceert Hyundai daarom 8 nieuwe hybride modellen, 4 plug-in hybrides, 5 volledig elektrische auto’s en 1 waterstofauto. Dat betekent voor Nederland – waar elektrische mobiliteit grote belangstelling geniet – een enorme kans om het merk Hyundai verder te laten groeien.”
Elektrische mobiliteit
Modellen met een conventionele motor blijven ook belangrijk. “Behalve onze zogenoemde DNA-modellen – de i10, i20, i30 en i40 – en onze SUV-lijn met de Santa Fe, Tucson en Kona hebben we een sterke extra poot aan ons bedrijf toegevoegd: elektrische mobiliteit”, zegt Dubbelman.
21 orders voor Hyundai Nexo
Waterstof vormt een andere uitdaging. Voor de nieuwe Nexo, die vanaf augustus leverbaar is in Nederland, heeft Hyundai al 21 orders ontvangen. Van zijn voorganger, de Hyundai ix35 Fuel Cell, zijn in Nederland ongeveer 40 exemplaren verkocht. Het netwerk waterstoftankstations in Nederland groeit gestaag. Er zijn al waterstoftankstations te vinden in Rhoon, Helmond en Delfzijl. De komende tijd komen er nog tanklocaties bij in Den Haag, Arnhem, Groningen en Pesse (in 2018) en vanaf 2019 ook in Utrecht, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Zwolle en Goeree-Overflakkee.
Duidelijke rol spelen
Dubbelman: “Wij zijn erg blij met deze ontwikkeling. Verbetering van de infrastructuur leidt vanzelf tot meer belangstelling voor dergelijke auto’s. De komst van de nieuwe Nexo en de sterke verbetering van de infrastructuur zal het rijden op waterstof een enorme boost geven. De mobiliteit verandert de komende jaren enorm. Elektrisch rijden, auto’s met een brandstofcel die op waterstof rijden, hybriden en plug-in hybriden gaan het langzaam maar zeker overnemen van de voertuigen die rijden op fossiele brandstof. Hyundai wil in dit hele transitieproces een duidelijke rol spelen.”
Nog geen reacties