Rijtest Renault ZOE R240
De elektrische Renault ZOE rijdt verder. Zo simpel is het echt. De volledige elektrische auto heeft bijna 15% meer bereik en verdient daarmee de aanduiding “R240”.
We kennen de elektrische Renault ZOE al een paar jaar. De sympathiek ogende, compacte hatchback heeft een eigen plek op de elektrische automarkt. Sterker nog, het is een van de weinige compacte elektrische auto’s. En hij heeft als enige een snellader aan boord. Sinds kort levert Renault de ZOE ook met een nieuwe elektromotor. Die is zuiniger. En dus rijdt de ZOE verder op een volle accu.
Bereik in de praktijk
Het bereik volgens de NEDC-metingen bedraagt 240 kilometer in plaats van 210 kilometer voor de reguliere versie van de ZOE. Nou weten we ook wel dat deze officiële verbruikscijfers weinig zeggen over de werkelijke praktijk. Renault is er duidelijk over: rijders kunnen in de praktijk rekenen op een bereik tot z’n 170 kilometer. Wind, kou, snelweg: net als bij elke andere auto zorgt dat voor een hoger verbruik.
Windstille dag
We gaan nog heel even verder met de cijfers. De batterij heeft een capaciteit van 22 kWh. Dus om 170 km te rijden, mag de ZOE R240 per kilometer 0,13 kWh aan energie verbruiken. Als we de snelheidsmeter op een haast windstille dag op 80 km fixeren, zien we dat de ZOE zo’n 0,12 kWh per km nodig heeft. In de testweek stormt het vaak en rijden we de nodige snelwegkilometers moeste. Na een week zien we een verbruik van 0,17 kWh km, wat zicht vertaalt in 130 elektrische kilometers.
Speels
Goed, genoeg gecijferd. De ZOE heeft vanaf zijn introductie hoge ogen gegooid door zijn aaibaarheid. Het is een leuke auto, hij oogt sympathiek en een tikje speels. Tel er zijn superstille rijden bij op en het is een auto die plezier biedt. Ook omdat hij lekker vlot uit de startblokken komen.
In de watten
De ZEN-uitvoering legt ons in de watten. Automatische airco, voorverwarming met afstandsbediening, het veelzijdige R-Link infosysteem (navigatie, muziek, mail, apps en meer) en een achteruitrijcamera: alles zit erop en eraan. De bagageruimte is lekker diep en biedt daardoor voldoende plaats voor onze spullen. Ook de zitruimte is prima. Een pluim ook voor het strakke en overzichtelijke dashboard.
Stopcontact
De ZOE R240 kun je gewoon thuis aan het stopcontact laden. Per kWh elektra betaal je zo’n 22 cent en rij je vervolgens zo’n 6 kilometer. De ZOE R240 kan met 22 kWh snelladen dankzij zijn speciale Caméléon-lader. Dan is de accu in iets meer dan een uur tot 80% gevuld is. De “gewone” ZOE R210 kan met 43 kW vermogen snelladen waardoor de accu in maar 30 minuten is de lege accu voor 80% geladen.
De ZOE R240 kost 20.990 euro. De wat luxere ZEN uit de test heeft een prijskaartje van 22.990 euro. De accu huur je van Renault.
Nog geen reacties